کد خبر: ۱۱۸۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶

سلامت نیوز: فوت مبتلایان کووید 19 در کشور افزایش می‌یابد. این، احتمالی است که به دنبال گزارش روزانه سخنگوی وزارت بهداشت، توسط کارشناسان مطرح شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،سیما سادات لاری، دیروز با اعلام شناسایی ۲۰۱۱ بیمار کووید 19 ظرف بازه زمانی 20 تا 21 خرداد، خبر داد که تعداد کل مبتلایان کووید 19 در کشور به 177 هزار و 938 نفر رسیده و به دنبال فوت 81 مبتلا در همین بازه 24ساعته، تعداد کل فوتی‌های کووید 19 هم به 8 هزار و 506 نفر افزایش یافته است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۴۰ هزار و ۵۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته‌اند اما شرایط استان‌های خوزستان، کردستان و کرمانشاه از بابت تعداد مبتلایان، تعداد فوت و آمار روزانه موارد بدخیم کووید 19 و نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه به وضعیت قرمز رسیده و شرایط استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان شرقی، اصفهان و یزد هم در وضعیت هشدار قرار گرفته و شهر تهران فعلا تنها شهری در کشور است که هنوز از وضعیت هشدار خارج نشده و به دنبال اجرای طرح ترافیک و افزایش ساعات فعالیت مراکز تجاری و افزایش سفرهای درون‌شهری با مترو و اتوبوس، به گفته مسوولان حوزه سلامت، از بابت تعداد بستری موارد بدحال و ابتلا در شرایط بحران قرار دارد.

در حالی که بنا به گفته‌های مکرر مسوولان وزارت بهداشت، دوران نهفتگی ویروس حدود 10 الی 14 روز است، بازگشت بحران افزایش تعداد فوت و ابتلا ظرف روزهای گذشته، تاییدی بر این واقعیت تلخ است که ابتلاهای امروز، تابع رفتارهای دو الی سه هفته گذشته مردم و افزایش سفرهای تفریحی و نادیده گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی در مکان‌های عمومی است. در حالی که تعداد زیادی از مردم با این بی‌توجهی‌ها، جان ساکنان بسیاری استان‌های دارای جاذبه‌های توریستی و حتی همشهری‌ها در استان محل سکونت خودشان را به خطر انداخته‌اند، تغییر وضعیت این استان‌ها به شرایط قرمز یا هشدار، ارتباط تنگاتنگ با آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت دارد.

دیروز معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از کاهش ۵۵ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا از سوی مردم و اصناف، هشدار داد که شرایط رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران نسبت به سایر استان‌ها ناامیدکننده‌تر است در حدی که مسوولان استانی، ناچار به برخوردهای قضایی و حقوقی با متخلفان شده‌اند.

محسن فرهادی دیروز در ارایه گزارش آماری از بررسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف و مردم ظرف یک ماه گذشته گفت:«تا ۲۷ اردیبهشت ماه وضعیت اجرای پروتکل‌ها در کشور در حد مطلوب بود و ۷۷.۵۷ درصد مردم و صاحبان اصناف و کارگاه‌ها، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند که این عدد در شهر تهران ۵۶ درصد بود.

متاسفانه تا ۱۵ خرداد ماه این میانگین در کل کشور به ۲۲.۶۶ درصد و در شهر تهران که گلوگاه اصلی مراودات و کسب وکار در کل کشور است به‌۱۰.۵۴ درصد نزول کرد که این اتفاق، زنگ خطری برای ماست. تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار واحد صنفی و صنعتی در کل کشور به دلیل عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شدند اما اجرای پروتکل فقط وظیفه خدمت‌دهنده نیست بلکه خدمت‌گیرنده هم باید پروتکل‌ها را رعایت کند و این تعطیلی‌ها مربوط به مکان‌هایی بوده که حجم مراودات بیشتری داشته‌اند و رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های مجاز به فعالیت که به صورت غیرمجاز، قلیان هم عرضه کرده‌اند، تالارهای پذیرایی که مراسم‌ عزا و جشن تجمعی برگزار کردند و مکان‌های بین راهی، عمده این مراکز تعطیل شده بودند.»

به دنبال مجموع این هشدارها و نگرانی‌ها بود که عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید 19 از احتمال افزایش فوت در هفته‌های آینده به دنبال افزایش تعداد موارد بستری ظرف روزهای اخیر خبر داد و مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم ضمن تاکید بر اینکه تداوم جدی رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، تنها راه تضعیف ویروس و پیشگیری از ابتلاست، پیشنهاد کرد که برای تمام خاطیان از رعایت این الزامات، جریمه نقدی تعیین شود.

پیام طبرسی با انتقاد از عادی‌سازی رفتارهای جمعی و نادیده گرفتن فاصله‌گذاری‌ها به دنبال بازگشایی‌ مراکز تجاری تاکید داشت که مردم باید بیش از پیش به مسوولیت‌های اجتماعی خود در قبال سایرین عمل کنند و ضمانت اجرای این الزام هم باید اعمال قانون باشد و در معرفی یک مصداق برای این اتفاق هم از کشورهایی مثال زد که بابت عدم رعایت نکات بهداشتی و ماسک نزدن در مجامع عمومی، جریمه نقدی تعیین کرده‌اند.

طبرسی با جدیت خواستار آن شد افرادی که در تجمعات و مجامع و مکان‌های عمومی ماسک نمی‌زنند، جریمه شده و از تردد و حضور در مترو و اتوبوس و سایر محل‌های عمومی منع شوند و با ابراز نگرانی از روند افزایشی ابتلا و بستری کووید ۱۹ در تهران ظرف 10 روز گذشته در توضیح علت این اتفاق گفت:

«پیک افزایش بستری و ابتلای این روزها به مسافرت‌های گسترده تعطیلات عید فطر و چند روز تعطیلی خرداد برمی‌گردد و دلیل دوم این اتفاق هم، مراجعه بیمارانی از استان‌های دارای شیوع بالا به بیمارستان‌های شهر تهران است که هر دو در حدی منجر به افزایش آمار بستری در تهران شده که ناچار شدیم، بخش جدید برای بیماران کرونایی در بیمارستان مسیح دانشوری ایجاد کنیم.

بنا به آمار بستری در این بیمارستان به عنوان یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های مرجع بیماران کرونایی در دوره‌های پیک اسفند و فروردین معمولا ۲۵۰ مریض بستری داشتیم که این آمار در اردیبهشت تا اوایل خرداد به ۷۰ بستری رسید و متاسفانه الان مجددا به حدود ۱۸۰ نفر افزایش یافته و از ابتدای شیوع بیماری در کشور تا امروز، بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان هیچگاه خالی نشده است.»

برچسب ها: کرونا ، تهرا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار