کد خبر: ۱۱۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
از حاشیه‌های این هفته می‌توان به دستگیری و آزادی مشروط منصوری، قاضی سابق و متهم کنونی پرونده اکبر طبری، آظهارات محسنی‌اژه‌ای درباره عدم احراز اتهامات طبری در دوره پیش و همچنین ورود سازمان بازرسی به پرونده ویلموتس اشاره کرد.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری تسنیم، روند قضایی و حقوقی کشور در هفته گذشته شلوغ و همراه با حاشیه‌هایی بود. از حاشیه‌های این هفته می‌توان به دستگیری و آزادی مشروط منصوری، قاضی سابق و متهم کنونی پرونده اکبر طبری، محرز نبودن تخلفات طبری برای مسئولان وقت قوه قضائیه که معاون اول این قوه آن را در نشست خود با خبرنگاران مطرح کرد و نشر خبر اشتباهی از زبان حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور با موضوع رسیدگی به اتهامات رسول امیرقهرمانی، نماینده دادستان در پرونده طبری اشاره کرد.

تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان زندان‌ها

شنبه 24 خرداد با انتشار خبر برگزاری آئین تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان زندان‌ها آغاز شد. اصغر جهانگیر، رئیس سابق سازمان زندان‌ها در این مراسم گفت: سال گذشته 117هزار نفر از زندانیان مشمول عفو و بیش از 60 هزار نفر از آنها آزاد شدند.

در این مراسم محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس جدید سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور هم اصلاح و تربیت با مشارکت نهادهای مردمی بر پایه اقدامات عمیق فرهنگی و حرفه‌آموزی و اشتغال با مشارکت بخش خصوصی را دو رویکرد تحولی در سازمان زندان‌ها عنوان کرد.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه نیز در سخنرانی خود خواستار پرداخت به موضوع توبه در خصوص تبهکاران شد. وی تأکید کرد: رویکرد اصلاح و تربیت را در زندان‌ها باید پررنگ‌تر کنیم. یکی از باب‌های رحمت الهی توبه است و معتقدم می‌توان از این باب در جرایم مختلف حتی یاغی و طاغی استفاده کنیم. از رئیس جدید سازمان زندان‌ها می‌خواهم باب جدیدی در این رابطه باز کنند.

دستگیری قاضی فاسد در اروپا

یکی دو روزی از انتشار شوآف غلامرضا منصوری، قاضی سابق و متهم پرونده اکبر طبری که در آن اطمینان داده بود برای حضور در دادگاه به کشور بازخواهد گشت نگذشته بود که خبر دستگیری این متهم در کشور رومانی در رسانه‌ها منتشر شد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌ قضائیه با تأیید این خبر اعلام کرد: آقای منصوری در کشور رومانی دستگیر و تحویل اینترپل شده است؛ اما به دلیل محدودیت‌های پروازی ناشی از بیماری کرونا، انتقال وی به ایران فعلاً ممکن نیست و این کار در روزهای آینده انجام خواهد شد.

توضیحات بیشتر از جاسوس موساد و سیا

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در جلسه خود با خبرنگاران در 24 خرداد درباره پرونده موسوی‌مجد جاسوس سیا و موساد گفت: دستگیری این فرد ربطی به ترور سردار شهید سلیمانی نداشته است. موسوی‌مجد اطلاعاتی را از وزارت دفاع و نیروی قدس سپاه جمع‌آوری می‌کرد و در اختیار سرویس‌های جاسوی سیا و موساد قرار می‌داد. بخشی از فعالیت‌های وی مربوط به مخابره وضعیت ترددهای سردار سلیمانی در سال‌های 96 و 97 بوده است. او به همراه خانواده‌اش مقیم سوریه بوده استو با تعدادی از نیروهای مستشاری ایران در سوریه ارتباط داشته و از این طریق اطلاعات جمع‌آوری شده را در اختیار سرویس‌های جاسوسی قرار می‌داده است.

فوتبالی‌ها زیر ذره‌بین سازمان بازرسی

از اخبار قضایی جالب هفته‌ گذشته، خبر ورود سازمان بازرسی کل کشور در موضوع قرارداد ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان است که این روزها حسابی سر و صدا به پا کرده است.

طاهری‌جعفری، بازرس کل امور ورزش و جوانان سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به انتقادها از انتخاب و قرارداد سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی فوتبال بزرگسالان کشورمان گفت: در نحوه انتخاب و انعقاد قرارداد آقای ویلموتس، ابهاماتی وجود دارد که با صدور ابلاغ بازرسی، موضوع به صورت خارج از نوبت در دست بررسی است.

باز هم اکبری طبری

24 خرداد دادگستری استان تهران اطلاعیه‌ای مهم منتشر و در آن تأکید کرد: انتشار اخبار و ادعاهای غیرمستند درباره پرونده طبری و پرونده‌های مشابه مضرّ رسیدگی عادلانه و به نفع مجرمان خواهد بود.

این اطلاعیه‌ای پس از انتشار به اصطلاح‌ اعترافات اکبر طبری عیله برخی چهره‌های سیاسی و عالی نظام در فضای مجازی منتشر شد. اصل خبر و نیز اعترافات ادعا شده تکذیب‌ شده است و اصولاً مطالب اعلام شده در متن اعترافات اکبر طبری وجود ندارد.

8 میلیارد دستمزد کارمندی طبری

سومین دادگاه اکبر طبری طبق برنامه اعلامی قبلی به ریاست قاضی بابایی 25 خرداد در شعبه 5 دادگاه کیفری یک استان تهران آغاز شد و در شروع آن رسول امیرقهرمانی، نماینده دادستان سؤالاتی را مطرح کرد که با توجه به آن می‌توان به بخشی از عمق میزان فساد رخ داده از سوی باند طبری پی برد. او گفت: ما فرض می‌گیریم که قرارداد طبری و مشایخ وجود دارد، ما هم قبول می‌کنیم که وجود دارد اما کدام قرارداد است که یک کارمند دولتی در سال 83 تا 86، بیش از 8 میلیارد تومان دستمزدش می‌شود؟ این چه قراردادی است؟ شما چه کرده‌اید؟ ملک کریم‌خان دومین رشوه شما از آقای نجفی است که درباره آن توضیح خواهم داد. سومین رشوه شما واحد اداری سانا است که الان متری 50 میلیون تومان است. زمین لواسان الان 20 میلیارد تومان است. چه قراردادی بوده است که شما به عنوان کارمند دولت با نرخ امروز شما 200 میلیارد تومان سود کرده‌اید؟

فرهاد مشایخ از متهمان اصلی پرونده طبری در جریان این دادگاه گفت: سه الی چهار روز گذشته یعنی دو روز قبل از دستگیری منصوری (متهم فراری که در کشور رومانی حضور دارد) او با من تماس گرفت و گفت که شما در جلسه دادگاه بگو پول را خودم به عنوان قرض به آقای منصوری پرداخت کردم؛ اما من پاسخ دادم که چرا باید این حرف را بزنم؟

آزادی مشروط قاضی فراری

یک روز پس از دستگیری غلامرضا منصوری در رومانی که به گفته سخنگوی قوه قضائیه به خواست ایران انجام شده بود، در کمال تعجب خبر آمد؛ منصوری به صورت مشروط (به شرط عدم خروج از رومانی) آزاد شده است و هر زمان که پلیس رومانی او را خواست، باید خود را معرفی کند. حال باید منتظر ماند و دید آیا طبق ادعای سخنگوی قوه قضائیه با برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، قاضی منصوری به ایران استرداد خواهد شد یا نه؟

بحث اقتصادی در شورای‌عالی

صبح 26 خردادماه، چرخ جریان قضایی کشور با برگزاری شورای‌عالی قوه قضائیه به حرکت درآمد. آیت‌الله رئیسی در سخنان خود در جمع مسئولان عالی قضایی، مباحثی را مورد تأکید و گوشزد قرار داد که در آن مباحث اقتصادی پررنگ بودند: در مبارزه بدون تبعیض با فساد جدی هستیم /  هیچ پرونده‎ای را زیر میز نمی‎گذاریم / دروغ، تهمت و شایعه روند دادرسی را مختل می‎کند / دولت متولی قیمت‎گذاری و کنترل بازار است / تماس با جهانگیری برای ساماندهی وضعیت بازار / هجوم نقدینگی بازار مسکن را ملتهب کرده است / رئیس‌جمهور بی‎خرد آمریکا نمی‎تواند فریاد حق‎خواهانه مردم را خاموش کند / حضور مسئولان جدید در جلسه شورای‌عالی قوه قضائیه.

بازداشت پردیسی‌ها و بررسی پیگیری مجلسی‌ها

خبر پرسروصدای 26 خرداد، خبر بازداشت شهرداران و تمام اعضای فعلی و سابق شورای شهر پردیس بود. بر اساس این خبر علی القاصی‌مهر، دادستان تهران از رسیدگی به پرونده فساد تشکیلاتی در شهرداری و شورای شهر پردیس خبر داد و گفت: در این پرونده شهردار فعلی و سابق پردیس و همچنین تمام اعضای فعلی و سابق شورای این شهر بازداشت شده‎اند. با بررسی اقدامات مجرمانه متهمان از سال 91 تا 97، مشخص شد که تبانی در معاملات، رشاء و ارتشاء به صورت گسترده در این مجموعه رواج داشته و اکثر قراردادها با پیمانکاران با زدوبند منعقد شده است.

دادستان تهران که پیش از این از سوی آیت‎الله رئیسی مأمور رسیدگی به گزارش‌های تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی شده بود، در جلسه شورای‌عالی قوه قضائیه با اشاره به مفتوح بودن تعداد قابل توجهی از گزارش‌های مذکور توضیح داد: مشکل قابل توجهی که در پرونده‎های تحقیق و تفحص ارجاعی به قوه به چشم می‌خورد و مانع رسیدگی و صدور حکم قطعی برای آنها می‌شود، کلی بودن گزارش‌ها، ضمیمه ‎نشدن مستندات کافی، عدم پیگیری جدی از طرف نمایندگان معرفی شده و تأخیر در ارائه این گزارش‌ها بوده است.

گام چهارم دادگاه بزرگ

27 خردادماه با آغاز چهارمین جلسه دادگاه اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه به ریاست قاضی بابایی شروع شد. در این جلسه وکیل فرهاد مشایخ، از متهمان این پرونده خطاب به قاضی دادگاه گفت: موکل من ضمن ابراز پشیمانی و توبه در محضر دادگاه، درخواست رأفت اسلامی و تخفیف را دارد. همانگونه که ریاست قوه قضائیه اعلام کرده است کسانی که موارد جرم را اعلام کنند مستحق تشویق هستند، لذا درخواست دارم این موارد مدنظر دادگاه قرار گیرد.

همچنین در این جلسه، نماینده دادستان توضیحاتی درباره نیازآذری، از دیگر متهمان پرونده موسوم به پرونده اکبر طبری ارائه داد و طی آن گفت: نیازآذری ارز دولتی دریافت کرده و این ارز را در بازار آزاد به فروش رسانده است، این اقدامات نیازآذری موجب شد او به ‌یکباره صاحب درآمد نجومی شود در حالی که آخرین مدل ماشینی که او سوار می‌شد پراید بود.

دیدار معاون اول قوه قضائیه با خبرنگاران بعد یک سال

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه که تا پیش از آمدن آیت‌الله رئیسی، سخنگوی این قوه بود و دیدارهای منظم با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها داشت، به مناسبت اعلام برنامه‌های بزرگداشت هفته قوه قضائیه و پس از گذشت بیش از یک سال در جمع خبرنگاران حاضر شد. از نکات قابل توجه این دیدار اعلام این آمار بود: در سال 98 بیش از 975 حکم قطعی در خصوص مفاسد اقتصادی صادر شد. همچنین در این سال به دلیل فساد و تخلفات مختلف 125 قاضی سلب صلاحیت شدند.

اما دیگر موضوع بحث‌برانگیز این نشست خبری که با تفاسیر و واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی مطرح شد، این گفته محسنی‌اژه‌ای بود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته تا به امروز، تعداد کسانی که با اکبر طبری همکاری کرده‌اند بسیار محدود و نادر است. در این باره دو قاضی و همچنین دو قاضی بازنشسته بازداشت شده‌اند. از کارمندان هم تعداد معدودی که در حوزه کاری طبری شاغل بودند و یکی دو نفر هم بیرون از آن حوزه بازداشت شده‌اند و همچنین چند وکیل و دلال که در مجموع شامل 21 متهم می‌شوند. طبری در فساد خود بسیار پیچیده عمل می‌کرد و بدون تحقیقات مفصل یک سال اخیر، اقداماتش ظهور و بروز نداشت. البته همیشه شایعاتی مطرح بود اما این شایعات به حدی نبود که مورد قضاوت قرار بگیرد. ریاست وقت قوه قضائیه بارها اعلام کرد که به هیچ وجه موضوع فساد اکبر طبری برای من محرز نشد. حالا برخی از او بد می‌گفتند، اما در مقابل کسانی بودند که به تمجید اقدامات و فعالیت‌ها و خدمات طبری می‌پرداختند. به هر حال این موضوع تخلفات برای آیت‌الله لاریجانی و بسیاری از مدیران و مسئولان قوه قضائیه به جز مرحوم خلفی و یکی دو نفر دیگر از مدیران ارشد محرز نشد.

نماینده دادستان اشتباهی متهم شد

سه‌شنبه 27 خرداد یک خبر بهت‌آور در فضای رسانه‌ای پیچید. باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صداوسیما) خبری منتشر کرد دال بر پاسخ‌گویی رسول امیرقهرمانی به اتهامات وارده در دادگاه. او نماینده دادستان تهران در پرونده اکبر طبری است و کسی که این خبر را به زبان آورد، کسی نبود جز حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور.

هنوز دقایقی از انتشار این خبر نگذشته بود که مرکز رسانه قوه قضائیه باز هم مجبور شد اصلاحیه‌ای را منتشر و اعلام کند: امروز نقل قولی از دادستان کل کشور در مورد پاسخگو بودن نماینده دادستان در پرونده اکبر طبری منتشر شد که پس از بررسی های صورت گرفته مشخص شد، که پاسخ ایشان درمورد وضعیت متهم منصوری است نه نماینده دادستان.

دادستان کل کشور درباره اتهاماتی که علیه متهم منصوری در پرونده طبری مطرح می شود گفت: او هم به عنوان یک متهم باید بیاید در دادگاه از خود دفاع کند هر چه که دفاع مستند باشد ان شاء الله دادگاه بر اساس آن رأی خواهد داد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار