کد خبر: ۱۱۹۶۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی جزئیات افزایش حقوق و متناسب سازی حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی را تشریح کرد.

آغاز واریز مابه‌التفاوت‌ افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی + جزییات

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی جزئیات افزایش حقوق و متناسب سازی حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، بنفشه محمودیان جزئیات افزایش ۲۶درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را تشریح کرد و گفت: طبق روال همه ساله بعد از آن که شورای عالی کار درباره حداقل دستمزد و میزان افزایش‌های سالانه سایر سطوح دستمزدی تصمیم گیری کرد، موضوع افزایش مستمری‌های تامین اجتماعی مطرح و پیشنهاد مربوطه بر اساس شاخص‌های موثر مطرح و برای تصویب به هیئت دولت ارجاع می‌شود و بعد از ابلاغ هیئت وزیران اجرایی خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری آخرین تصمیم درباره افزایش‌های دستمزدی به این ترتیب است که حداقل دستمزدها ۲۶ درصد رشد کرده و سایر سطوح دستمزدی از افزایشی معادل ۱۵ درصد به علاوه ماهانه ۱۶۴ هزار تومان بهره مند شده اند. افزایش مستمری‌های تامین اجتماعی نیز منطبق بر همین مصوبه و عینا در همین قالب پیشنهاد شده است که انشاءالله اجرایی خواهد شد.

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در سطوح حداقل دستمزد، حداقل مستمری‌ها ۲۶ درصد حداقل مستمری سال گذشته افزایش می‌یابد اظهار کرد: سال گذشته رقم حداقل دستمزد یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان بوده که امسال به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: مستمری بگیرانی که مستمری بیش از این مبالغ و بالاتر از حداقل دریافت می‌کردند، مستمری سال ۹۹ شان به این ترتیب محاسبه می‌شود که مستمری سال قبل در ۱.۱۵ ضرب می شود و عدد حاصله با رقم ۱۶۴ هزار تومان جمع شده و به مستمری سال ۹۹ تبدیل می‌شود. مبنای تعیین این ارقام به مصوبه تعیین حداقل دستمزد و تصمیمات شورای عالی کار برمی‌گردد که طی مذاکرات طولانی که عموما از انتهای هر سال آغاز می‌شود با درنظر گرفتن فاکتورهای متعدد به این فرمول افزایش حقوق‌ها می‌رسد و سازمان تامین اجتماعی نیز عینا به این مصوبه تاسی کرده و از همین درصدهای افزایش، برای بازنشستگان نیز استفاده کرده است.

 

آغاز واریز معوقه افزایش حقوق خرداد از امروز

محمودیان درباره پرداخت معوقات افزایش حقوق نیز گفت: افزایش‌ها از ابتدای سال اعمال می‌شود و با توجه به اینکه بازنشستگان حقوق فروردین تا خرداد را تا کنون دریافت کرده‌اند، مابه‌التفاوت را به این ترتیب دریافت می‌کنند که مابه‌التفاوت خرداد ماه هفته آتی به حساب بانکی‌شان واریز خواهد شد و همکارانم مشغول فعالیت هستند؛ احکام صادر شده و مابه التفاوتها محاسبه شده و واریز اینها از روز شنبه ۳۱ خرداد شروع خواهد شد.

وی افزود: مابه‌التفاوت ماه‌های فروردین و اردیبهشت همراه با مستمری افزایش یافته تیرماه واریز خواهد شد.

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه کف حقوق بازنشستگان به چه رقمی خواهد رسید؟ گفت: این افزایش مستمری وظیفه قانونی سازمان بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بوده و اعمال شده است. روش دیگری هم برای افزایش مستمری‌ها مدنظر قرار گرفته است و آن هم افزایش کمک هزینه‌های جنبی است که همراه با مستمری واریزی اعمال و پرداخت می‌شود.

 

افزایش کمک هزینه مسکن و خواروبار در فیش حقوقی بازنشستگان

محمودیان ادامه داد: کمک هزینه مسکن و خواروبار از این جمله است و مقدمات افزایش مضاعف اینها در سال جاری فراهم شده که طی هفته آتی با نمایندگان تشکل‌های بازنشستگی آخرین هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد و رقم نهایی مشخص می‌شود که در حداقل دریافتی موثر است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این دوموضوع امسال متناسب سازی مستمری‌ها نیز مطرح است گفت: متناسب سازی حقوق از مطالبات بازنشستگان است و با عزم جدی  مدیرعامل سازمان، مذاکرات متعددی از اسفند ماه برای تامین منابع آغاز شده و خوشبختانه به تفاهمات خوبی منجر شده و امیدواریم ظرف حداکثر دوماه آینده اجرایی شود که انتظار می‌رود به اندازه قابل توجهی در افزایش حداقل حقوق موثر باشد.

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی افزود: منابع تا حد زیادی تامین شده و قرار است از سوی دولت در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد و بر اساس آن منابع متناسب سازی نیز انجام شود.

 

جزئیات متناسب سازی حقوق بازنشستگان

محمودیان درباره فاکتورهای متناسب سازی و مبنای میزان افزایش حقوق بازنشستگان در این طرح اظهار کرد: چندفاکتور مهم در روش پیشنهادی ارائه شده مدنظر قرار داده‌ایم. موافقت تشکل‌های بازنشستگی را هم جلب کرده ایم و به یک نرخ مشترک رسیده‌ایم. نخست آنکه میزان مشارکت افراد در پرداخت بیمه چه از نظر مدت و چه مبلغ مدنظر است. زمان برقراری بازنشستگی لحاظ شده است. افرادی که در سال‌های دورتر بازنشسته شده‌اند دچار  افت بیشتری در مستمری شده‌اند. نهایتا پیش بینی شده به همه مستمری بگیران در سطوح مختلف میزانی از افزایش تعلق بگیرد. سناریوها چندجانبه است.

وی با اشاره به اینکه کل افرادی که از سازمان تامین اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است گفت: از این تعداد حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بازنشسته هستند. افرادی را داریم که از کارافتاده‌اند و حدود ۱۳۰ هزار نفر هستند. بازماندگان بیمه شدگان متوفی  نیز حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند.

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی افزود: بازنشستگی کامل با ۳۰ سال پرداخت حق بیمه اتفاق می‌افتد؛ زنان با داشتن ۴۵ سال سن و مردان با داشتن ۵۰ سال سن و با پرکردن ۳۰ سال سابق خدمت می‌توانند درخواست بازنشستگی از خدمت بدهند. قانونگذار این پیش بینی را برای افرادی که از سن بالاتری برخوردار هستند نیز پیش بینی هایی را انجام داده تا از شرایط تخفیف یافته سابقه استفاده کنند به این ترتیب که اگر مردان با ۶۰ سال سن و زنان با ۵۵ سال سن دارای حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند از مستمری کامل بهره مند می‌شوند و حقوقشان کمتر از حداقل حقوق مصوب نخواهد بود.

وی افزود: اگر افراد با این شرایط سنی، سابقه شان از این کمتر باشد و حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند از مستمری به نسبت سنوات پرداختی حق بیمه بهره مند خواهند شد.

محمودیان درباره سوابق بیمه‌ای گفت: افراد می توانند با مراجعه به سایت سازمان از سوابق بیمه‌ای و دستمزد خود به تفکیک هرماه مطلع شوند و آن را مورد بررسی و کنترل قرار دهند تا در زمان بازنشستگی متوجه نشوند که برای برخی ماه‌ها حق بیمه شان با مشکل مواجه شده است.

وی به فرمول محاسبه بازنشستگی اشاره کرد و گفت: مستمری بازنشستگی بر اساس میانگین دستمزد دوسال آخر خدمت فرد محاسبه می شود. این میانگین در میزان سابقه فرد ضرب شده و بر عدد ۳۰ تقسیم می شود. عدد ۳۰ همان سابقه کامل یعنی ۳۰ سال خدمت است که اگر فرد ۳۰ سال سباقه خدمت داشته باشد حقوق کامل را دریافت می‌کند.

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با حضور در شبکه خبر در پاسخ به اینکه آیا هنوز افرادی در جامعه هستند که سال‌های دورتر بازنشسته شده باشند و حداقل حقوق هم دریافت نکنند؟ اظهار کرد: اگر افراد با حداقل ۲۰ سال سابقه بازنشسته شده باشند از حداقل حقوق، کمتر نخواهند گرفت. اما اگر با کمتر از ۲۰ سال سابقه بازنشسته شده باشند، میزان حقوق دریافتی شان بر حسب سنوات بیمه پردازی‌شان محاسبه خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار