کد خبر: ۱۱۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
رئیس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر از فروش مس به جای طلا درمعاملات خبر داد
افزایش بی رویه قیمت طلا باعث شده تا فساد و تخلف در این بازار رشد عجیبی داشته باشد و فرصت طلبان به دنبال کسب درآمدهای آنچنانی با توسل به تقلب، کم فروشی و دیگر روشهایی باشند که به عقل کمتر کسی می رسد. در این رابطه با محمد اسدی جوزانی، رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر گفت و گو کردیم.

شیوع تقلب در بازار طلا

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: مدتی است بازار طلا سیر صعودی را در پیش گرفته و راه خودش را می رود و این در حالی است که نظام مدیریتی کشور توان کنترل این اسب لجام گسیخته را ندارد. افزایش بی رویه قیمت طلا باعث شده تا فساد و تخلف در این بازار رشد عجیبی داشته باشد و فرصت طلبان به دنبال کسب درآمدهای آنچنانی با توسل به تقلب، کم فروشی و دیگر روشهایی باشند که به عقل کمتر کسی می رسد. در این رابطه با محمد اسدی جوزانی، رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر گفت و گو کردیم.

اسدی جوزانی از فساد و رانت و تقلب در عرصه طلای کشور ابراز تاسف و البته نگرانی کرد و گفت: یکی از بدترین روشهای متقلب ها، کم فروشی است. عیار طلا در ایران ۷۵۰ است، اما امروزه طلا با عیار بسیار پایین تر از این عددها فروخته می شود و متاسفانه نظارتی هم بر این مهم وجود ندارد.

رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر افزود: طلا گرمی ۷۵۰ هزار تومان است و کافی است یک نفر به جای عیار ۷۵۰ طلا را با عیار ۷۴۰ بسازد. این سازنده طلا در هر کیلو ۱۳ گرم مس به جای طلا می فروشد که مبلغ آن نزدیک به ۱۰ میلیون تومان می شود.

وی با اعلام اینکه کم فروشی سودی بسیار بیشتر از طلا فروشی دارد گفت: اشکال در این است که کسی هم سراغ عیارسنجی نمی رود. عیارسنجی یک کار فنی و تخصصی است و هر فردی نمیتواند در مورد عیار طلا اظهارنظر کند. از سوی دیگر افراد هم نمی توانند در کار همدیگر دخالت کنند و در مورد طلا باید متخصص طلا اظهار نظر کند. طلاسازی یک کار تخصصی است و اگر قرار باشد عیار آن برای همگان مشخص باشد، نیاز به برگزاری کلاس های آموزشی است.

اسدی با اشاره به اینکه یک زمان طلا گرمی ۳۰۰۰ تومان بود و اکنون نزدیک ۸۰۰ هزار تومان است گفت: بنابراین وقتی یک گرم طلا بیش از ۱۰۰۰ برابر رشد داشته است، باید نظارت بر آن نیز هزار برابر بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون سود ساخت طلا بسیار قابل توجه است گفت: کارخانه هایی وجود دارند که ۲۰ درصد اجرت ساخت طلا می گیرند. طلاسازها نیز به دو دسته تقسیم میشوند. عدهای برای سرمایه داران طلا میسازند که سود کمی نصیبشان میشود، اما آنهایی که برای خودشان سرمایه دار هستند و طلا را برای خودشان میسازند، سود کلانی گیرشان می آید.

رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر با ابراز تاسف از این که نظارت بسیار ناچیزی بر عملکرد سازندگان و عرضه کنندگان طلا وجود دارد گفت:به خاطر دارم که زمانی فاکتور نفیسی را برای فروش طلا چاپ کرده بودم که کاغذ آن از جنس کلاسه و بسیار مرغوب بود که به سادگی از بین نمی رفت، یکی از آقایان معلوم الحال عرصه طلا نسبت به این فاکتور انتقاد کرد و گفت فاکتور طلا ساز باید به اندازهای چاپ و کاغذ بی کیفیت داشته باشد که اگر خریدار از مغازه بیرون رفت، از بین برود.

وی با اشاره به اینکه بازار طلا به خاطر شیوع کرونا خوب نیست گفت: باز هم طلا صنعت بسیار پردرآمدی است. کافی است یک نفر روزانه ۵ گرم طلا بفروشد و بابت هر گرم ۱۰۰ هزار تومان سود کند. آنگاه روزانه ۵۰۰ هزار تومان و ماهیانه ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد. کدام شغلی را سراغ دارید که در این شرایط آشفته بازار، چنین درآمدی داشته باشد

اسدی گفت: در گذشته طلا را با سود ۵۰ تومان برای هر گرم می فروختیم، اما اکنون گرمی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان سود دارد. فردی که طلا می خرد، نگران بی ارزش شدن پولی است که در اختیار دارد، به دلیل اینکه می داند قیمت طلا روز به روز بالا میرود، سعی می کند با خریدن طلا، ارزش پول خود را حفظ کند. اما نمی داند هربارکه طلا می خرد، مبلغی را بابت اجرت و کارمزد از دست میدهد. بنابر این اگر فردی چهار بار طلایی را خرید و فروش کنند، بدون آنکه متوجه شود، مبلغ آن صفر می شود.

وی با اعلام اینکه مشکل جدی تر، تقلب در فروش طلاست گفت: طلا با دو اصطلاح بسیار بد "توش می کنند" و "روش می کنند" رو به رو است. اصطلاح "توش میکنند" برای طلا هایی است که داخل آن خالی است، مانند النگو هایی که توخالی ساخته می شود. در داخل این النگوها مقداری آبغوره می ریزند تا وزن آن را بالا ببرند، در حالی که مردم گمان می کنند آبی که داخل النگو است، به دلیل گذشت زمان و در نتیجه شستشو وارد النگویی آنان شده است. اصطلاح "روش میکنند" هم روش دیگری برای تقلب است، بدین صورت که یا روی طلا را رنگ می کنند و یا سنگ های بی ارزشی را روی طلا نصب می کنند که هنگام فروش همراه طلا وزن می کنند و در اصل پول سنگ بی ارزش را به جای طلا می گیرند. اگر قرار باشد سنگی که روی طلا نصب شده، سنگ با ارزشی باشد، می بایست قیمت آن جداگانه محاسبه شود. اگر سنگی همراه طلا وزن شد، نشان میدهد که این سنگ از انواع سنگ مسموم آغشته به سرب است که نه تنها ارزش قیمتی ندارد، بلکه برای سلامتی نیز زیان آور است. کافی است سازنده طلا روزانه ۵۰۰ گرم طلا را همراه با رنگ یا سنگهای بی ارزش به مشتری بفروشد، آنگاه چه سودی به جیب می زند. رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر با یادآوری اینکه در گذشته افراد معتمدی در شهرها بودند که مردم وقتی می خواستند به سفر دور بروند، اموال خود را به صورت امانت نزد آنان می گذاشتند و حتی گاهی مردم ناموس خود را به این افراد معتمد میسپردند گفت: امروز پیدا کردن چنین افرادی مانند پیدا کردن کیمیاست. متاسفانه امروزه اکثر مردم به ویژه اقشار جوان جامعه، به دنبال پیمودن ره صد سال در یک روز هستند. هنگامی که می بینیم جوانی ماشین میلیاردی سوار شده، باید از خود بپرسیم که از کجا آورده و اگر دلیل قانع کننده ای نداشت یا آقازاده نبود، آنگاه دنبال شغلش برویم و ببینیم چگونه سواستفاده کرده که به اینجا رسیده است؟

اسدی جوزانی با تاکید بر اینکه کسی که میخواهد ره صد ساله را یک شبه بپیماید، دست به هر تخلفی می زند گفت: رسیدن یک متخلف به آرزوهای دست نیافتنی در سایه نبود نظارت و بی توجهی دستگاههای متولی است. متاسفانه امروزه بسیاری از افراد در مدت کوتاهی از خودرو تا خانه و بسیاری موارد دیگر را یک شبه به دست میآورند و هیچ کس نیست که از آنان سوال کند از کجا آورده است. وی با اعلام اینکه سازنده طلا باید از مواد اولیه مرغوب استفاده کند گفت: طلا ساز از طلای آب شده به جای شمش استفاده می کند. در گذشته طلاساز شمش را از بانک مرکزی می گرفت و با آن شمش که عیار مشخصی داشت، طلا می ساخت، اما اکنون شمش را از خارج می آورند و هیچ مبنایی ندارد که عیار این شمش چقدر است. با کمال تاسف طلا به صورت شمش و ساخته شده به کشورمان قاچاق می شود.

رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد طلا وارد نمیکنند، بلکه مس را به جای طلا میآورند و به مردم بخت برگشته می فروشند گفت: در شرایطی که تحریم مانع ورود ارز به کشورمان می شود، ارز را به جای طلا، به مس می دهیم. وی با تاکید بر اینکه قیمت اجرت ساخت در کشور ما ۱۵ تا ۲۵ درصد اما در کشورهای دیگر پایین تر است و همین امر سبب شده که طلای ساخته شده به وفور وارد کشور شود گفت: اشکال این است که طلای عیار پایین وارد می شود و خریدار نمی داند که به جای طلا، مس خریده است.

اسدی با اشاره به اینکه برای فروشنده طلا تفاوت نمیکند که عیار طلا چگونه است یا کیفیت چگونه ای دارد گفت: برای طلافروش مهم سودی است که بابت فروش طلا می گیرد. هرچقدر قیمت طلا بالا برود، برای طلا فروش بهر است، زیرا درصد سودی که می گیرد، بیشتر می شود و در اصل از جیب مشتری وارد جیب فروشنده میشود.

وی با اعلام اینکه مدتهاست عدهای واسطه و دلال سودهای کلانی از طلا می برند گفت: دلالان و بنکداران کلان افرادی هستند که هیچ کاری نمی کنند و فقط باعث گران شدن قیمت طلا می شوند. بنابراین اگر دولت بتواند فاصله بین سازنده و خریدار طلا را کاهش دهد، به نفع مردم است. وقتی یک طلا سه دست می گردد و هر کدام از این افراد سودی برای خودشان در نظر می گیرند، نتیجه آن میشود که قیمت بسیاری از طلاها تا ۳۵ درصد گران تر می شود و این حبابی است که در زمینه طلا وجود دارد.

رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر با اشاره به اینکه سازندگان طلا، اجرت های متفاوتی می گیرند گفت:برخی از طلاها تا ۳۵ درصد اجرت ساخت می خورد اما همه این چالشها یک طرف و چالش تقلب در عیار از همه بدتر است.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه طلا مسئول نظارت بر تولید و عرضه است گفت: با کمال تاسف مشاهده می کنیم که اتحادیه طلا وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهد.

اسدی جوزانی با انتقاد از بازرسی اتحادیه گفت: بازرسان اتحادیه به صورت مستمر به مغازه ها سر نمیزنند و از طلاها عیار سنجی نمیکنند گفت: این درحالی است که اتحادیه میداند عدهای هستند که از آب گل آلود ماهی های بزرگ می گیرند.

وی در اثبات ادعای خود گفت: امروزه به اندازهای پرونده شکایت از طلافروشیها در دادسرا وجود دارد که اگر اتحادیه در مورد آنها دقیق شود، می تواند جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرد.

رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر از دستگاه های عیارسنجی خبرداد که به سادگی با قرار دادن آن دستگاه روی طلا می توان عیار طلا را به سادگی معین کرد گفت: علم و فناوری به اندازه ای توسعه یافته که عیارسنجی نیازی به بررسیهای هزینه بر ندارد، بلکه فقط کافی است که اتحادیه چند دستگاه عیار سنج بخرد و به دست بازرسان خود بدهد و این بازرسان هر صبح وارد مغازه ها شوند و یک طلا را به صورت تصادفی بردارند و عیار آن را بسنجند و در صورت اثبات تخلف در عیار، به سراغ سازنده بروند و برخورد لازم با آن صورت بگیرد تا مردم بیش از این از طلا و طلافروش زیان نبینند. وی از وجود دانه درشت ها در بازار طلا به عنوان معضل اصلی یاد کرد و گفت: امروزه افرادی هستند که با سرمایه های کلان به سادگی میتوانند بازار را به هم بریزند. این افراد آنقدر طلا دارند که میتوانند قیمت بازار را تعیین کنند. اکنون در بازار طلا فردی داریم که ۷۰۰ کیلو طلا کم آورده و این تازه بخشی از کله گنده های بازار طلا است. این فرد در نتیجه معامله کاغذی طلا به این زیان رسیده است. یعنی طلا را روی کاغذ ارزان فروخته و طلا گران شده و ناچار شده طلای با قیمت بالا را تحویل بدهد اما نکته مهم اینجاست که چقدر سرمایه دارد و چه مقدار طلا فروخته که ۷۰۰ کیلو باید زیان بدهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار