کد خبر: ۱۱۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران طی مراسمی، از بیمه حوادث۵۰۰ هزار خانه روستايي در سه استان کشور و سامانه احراز هويت غير حضوري سجام رونمايي کرد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، آیین رونمايي از بيمه حوادث ۵۰۰هزار خانه روستايي در استان‌هاي ايلام، خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان و همچنين سامانه احراز هويت غير حضوري سجام هم‌اکنون در حال برگزاري است.
این مراسم با حضور حسینعلی امیري، معاون امور مجلس رئيس جمهوري، اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران کشور، جليلي معاون امور حقوقي و مجلس وزارت امور اقتصادي و دارايي، حسين فهيمي مديرعامل شرکت سپرده‌گذاري مرکزي و مديران ارشد بانک مهر ايران از جمله دكتر مرتضي اكبري، مديرعامل اين بانك در حال برگزاري است.
بانک مهر ایران به‌عنوان نخستین و بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور پس از ارائه ۱۳ سال خدمات شفاف موفق به جذب ۹ میليون مشتري و پرداخت ۷ ميليون فقره تسهيلات قرض‌الحسنه شده است. حال اين بانک با اختصاص بخشي از بودجه تبليغاتي خود ۵۰۰هزار خانه روستايي را در سه استان بيمه حوادث كرده كه اين اقدام براي نخستين بار در كشور انجام مي‌شود.
این طرح تمام خانه‌های واقع شده در روستاهای سه استان یاد شده را در برمي‌گيرد و علاوه بر ساختمان مسکوني، اثاثيه منزل روستاييان نيز تحت پوشش بيمه قرار گرفته است. بانک مهر ايران با هدف تسريع و تسهيل جبران خسارت‌هاي ناشي از وقوع بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله در روستاهاي کشور، توجه خود را بر بيمه حوادث خانه‌هاي روستايي معطوف کرده است.

رونمایی از سامانه احراز هویت غیر حضوري سجام
همچنین در این مراسم، بانک قرض الحسنه مهر ایران در راستای برنامه هاي وزير محترم امور اقتصادي و دارايي مبني بر توسعه بانکداري ديجيتال و تحقق بانکداري هوشمند در کشور و برنامه هاي ستاد توسعه فناوري‌هاي اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، از سامانه احراز هويت آنلاين سجام رونمايي كرد.
در این راستا و برای کمک به سازمان ها و نهادهای گوناگون، این آمادگي و توانايي به منظور احراز هويت هموطنان به صورت کاملا آنلاين در بانک مهر ايران وجود دارد و در اولين مرحله باتوجه به اهميت موضوع احراز هويت متقاضيان دريافت كد بورسي «سجام» با همكاري شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار محقق شد.
هموطنان می توانند با مراجعه به سایت بانک قرض الحسنه مهرایران به نشانی www.qmb.ir نسبت به نصب و راه اندازي اپليکيشن همراه بانک «مهريران» اقدام کنند. همچنين دسترسي به اين فرايند در بخش احراز هويت الكترونيك سايت سجام به آدرس: https://sejam.qmb.ir/sejam نيز امكان پذير است.

معاون امور مجلس رئیس جمهور:
بیمه ۵۰۰هزار خانه روستایی از سوی بانک مهر ايران، اقدامي ارزشمند است
حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئيس جمهور اظهار کرد: اين اقدام بانک قرض الحسنه مهر ايران براي بيمه ۵۰۰هزار خانه روستايي در سه استان کشور، بسيار ارزشمند است.
به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، آیین رونمايي از بيمه حوادث ۵۰۰هزار خانه روستايي و سامانه احراز هويت غيرحضوري سجام توسط اين بانک با حضور حسينعلي اميري معاون امور مجلس رئيس جمهور، اسماعيل نجار رئيس سازمان مديريت بحران، اسماعيل جليلي معاون امور حقوقي و مجلس وزارت امور اقتصادي و دارايي و حسين فهيمي مديرعامل شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار برگزار شد و سند بيمه مربوط به هر يك از استان‌ها به نمايندگاني از استانداري‌هاي آن‌ها ارائه شد.
امیری در این مراسم اظهار کرد: در مجموعه بانک مهر ایران انسان‌هاي شريف، مؤمن و مسئوليت‌پذيري حضور دارند که علاقه‌مند هستند به افرادي خدمت کنند كه در مناطق كمتر توسعه يافته سكونت دارند. از دكتر اكبري، مديرعامل محترم بانك مهر ايران و اعضاي هئيت مديره آن تشكر مي‌كنم. امروز با سالگرد شهادت شهيد مصطفي چمران مصادف شده است؛ اميدواريم اين توفيق را داشته باشيم كه كسي مانند ايشان را به عنوان الگوي خود انتخاب كنيم.
وی درباره اهمیت قرض‌الحسنه گفت: آیه ۲۴۵ سوره بقره می‌فرمايد کيست که خدا را قرض‌الحسنه دهد تا خدا بر او به چندين برابر بيفزايد؟ همچنين در آيات ديگر قرآن و همچنين روايات مختلف بر قرض‌الحسنه و ثواب آن تأکيد شده است.
امیری این‌طور ادامه داد: اینکه ثواب قرض‌الحسنه از صدقه بيشتر است شايد به اين علت است کسي که صدقه دريافت مي‌کند ممكن است واقعاً به آن احتياج نداشته باشد، اما كسي كه قرض‌الحسنه مي‌گيرد، حتماً به آن نياز دارد. در روايت آمده كساني كه دست افراد باحيا را گرفته و به آن‌ها كمك مي‌كنند، روز قيامت خداوند آن‌ها را در سايه خود قرار مي‌دهد.
وی با اشاره به شرایط فعلی، اظهار کرد: اکنون به‌علت شرایط همه‌گيري بيماري کرونا، اقشار کم‌درآمد با مشكلات اساسي مواجه شده‌اند و به دنبال قرض‌الحسنه هستند. خوشبختانه فرهنگ قرض‌الحسنه در كشور ما در خانواده‌ها و بين افراد مؤمن شكل گرفته و از جهت تاريخي قدمت زيادي دارد. در سال‌هاي اخير كه تنگناهاي اقتصادي بيشتر شده، موضوع قرض‌الحسنه اهميت بيشتري پيدا كرده است.
معاون رئیس جمهور در امور مجلس گفت: در سال ۱۳۱۷ یک صندوق سرمایه‌گذاری در تهران شکل گرفت. در سال ۱۳۴۱ تعدادي از بازاريان تهران در مسجد لرزاده صندوقي را ايجاد کردند که كاركرد آن قرض‌الحسنه بود و به‌تدريج جمعيت قابل توجهي را پوشش داد. پس از انقلاب اسلامي كه موضوع بانك‌هاي اسلامي و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه بيشتر مورد توجه قرار گرفت، تعدادي از بازاريان مؤمن تصميم به ايجاد صندوق‌هاي قرض‌الحسنه گرفتند.
وی همچنین افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامي قرض‌الحسنه توسعه يافت و قوانين مرتبط با آن نيز تصويب شد. نيت اين بود که تمام بانک‌ها به سوي اسلامي شدن پيش بروند، اما در اين مسير مشکلاتي است و تا رسيدن کامل به اين هدف فاصله داريم.
امیری با اشاره به تشکیل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: در سال ۱۳۸۶ بانک مهر ايران به‌عنوان بانکي كه كاملاً بر اساس عقد قرض‌الحسنه فعاليت مي‌كند، شكل گرفت. در سال‌هاي گذشته بيش از ۹ ميليون نفر مشتري جذب كردند. ۵۳۰ شعبه بانك مهر ايران در كشور فعاليت مي‌كند كه از تعداد شهرستان‌هاي كشور بيشتر است و با ۳۰۰۰ نفر پرسنل يكي از بانك‌هاي خوب كشور محسوب مي‌شود. تسهيلات بانك مهر ايران با كارمزد صفر تا چهار درصد ارائه مي‌شود.
معاون امور مجلس رئیس جمهور اظهار کرد: عمده تسهیلات این بانک نیز به اقشار آسيب‌پذير، بنگاه‌هاي کوچک، زنان سرپرست خانوار ارائه شده است. همچنين بخش قابل توجهي از تسهيلات اين بانك تبه مددخواهان نهادهاي حمايتي ارائه ميشود. بانك مهر ايران هر چند جوان است، اما يكي از بانك‌هاي خوب كشور به شمار مي‌رود.
وی با اشاره به اقدامات بانک قرض الحسنه مهر ایران در روستاها گفت: یکی از کارهاي نوآورانه بانک مهر ايران بيمه ۵۰۰ هزار خانه روستايي در برابر حوادث طبيعي است. يكي از كاركردهاي حكومت‌ها ايجاد شرايطي است كه مردم بتوانند با امنيت رواني زندگي كنند. متأسفانه در حدود ۵۰ سال اخير، مهاجرت از روستا به شهر بسيار زياد شده است. امروزه تنها ۲۶ درصد جمعيت كشور روستايي هستند كه نگران‌كننده است. اينكه ۵۰ درصد جمعيت استان سيستان و بلوچستان روستايي است، يك ظرفيت است.
امیری همچنین افزود: مهاجرت به شهر تبعاتی در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، سياسي و اقتصادي دارد و باعث افزايش هزينه اداره حکومت مي‌شود. مهاجرت از روستا به شهر عمدتاً به اين صورت است که افراد در حاشيه شهرها ساکن مي‌شوند. ژاپن اکنون دارد چند ميليون خانه روستايي را بازسازي مي‌كند تا مهاجرت معكوس را شكل دهد. اگر افراد ساكن روستا احساس كنند، مقرون به صرفه است كه در روستا باقي بمانند، چرا بايد مهاجرت كنند و در حاشيه شهرها ساكن شوند؟ روستاييان در روستا با كرامت زندگي مي‌كنند و نقش اساسي نيز در توليد ملي دارند.
وی گفت: کاری که بانک مهر ایران انجام داده و ۵۰۰هزار خانه روستایي را در سه استان بيمه کرده، بسيار ارزشمند است. نقش روستاييان كه عمدتاً به كشاورزي مشغولند، در اقتصاد كشورها اهميت زيادي دارد. هنگامي يك روستايي بداند اگر حادثه‌اي طبيعي رخ داد، چگونه مي‌تواند با آن مقابله كند، به وي انگيزه و اميد مي‌دهد. كاري كه امروز در بانك مهر انجام شده، آثار مثبت زيادي دارد. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران از جهت ارائه تسهيلات قرض‌الحسنه به افراد نيازمند، گام‌هاي خوبي برداشته است. به دكتر اكبري و همكارانشان توصيه مي‌كنم بخشي از تبليغاتي خود را بر احياي فرهنگ قرض‌الحسنه قرار دهند. ايجاد اعتماد نسبت به قرض‌الحسنه در جامعه ما اهميت زيادي دارد.
امیری همچنین اظهار کرد: لازم است دقت شود تا بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درگير بروکراسي‌هاي اداري نشود. خوب است سازوکارهاي اين بانك به‌صورتي طراحي شود كه گرفتار اين دست مشكلات نشود. تشكيلاتي كه ايجاد مي‌شود بايد در راستاي حفظ كرامت انسان‌ها باشد. مقرراتي هم كه تنظيم مي‌شود، بايد اين اصل را رعايت كند. لازم به يادآوري است بانك مهر ايران در راستاي مسئوليت‌هاي اجتماعي فعاليت‌هاي زيادي كرده و در سيل سال گذشته نيز كمك‌هاي زيادي كرد كه جاي تقدير دارد.

دکتر مرتضی اکبری:
بیمه ۵۰۰هزار خانه روستایی ۳ استان محروم، افتخار بانک مهرایران است
دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران گفت: افتخار ما اين است که در طرح بيمه ۵۰۰هزار خانه روستايي، سه استان كمتر برخوردار كشور را انتخاب كرده‌ايم.
به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در آيين رونمايي از بيمه حوادث ۵۰۰هزار خانه روستايي و همچنين احراز هويت آنلاين بانک مهر ايران گفت: مردم کشور مدت‌ها با بانك‌هاي تجاري سروكار داشته‌اند كه آن‌ بانك‌ها اغلب مشتريان كلان دارند. بانك قرض‌الحسنه ‌مهر ايران به‌نوعي بانك مستضعفان است و اغلب مشتريان آن ساكن استان‌هاي محروم هستند.
اکبری اظهار کرد: از آنجایی که وام‌های بانک مهر ايران خرد است، سعي كرده‌ايم اين وام‌ها را با فرآيندهايي ساده به مردم تخصيص دهيم. با بانكداري سنتي ممكن نبود سال گذشته به دو ميليون و ۳۰۰هزار نفر تسهيلات دهيم. بانك مهر ايران سال ۱۳۹۵ به ۵۰۰هزار نفر تسهيلات داده و افزايش تعداد تسهيلات‌گيرندگان در طول اين سه سال قابل توجه است. اين در حالي است كه تعداد كاركنان بانك از سال ۱۳۹۵ افزايش نيافته است. اين موضوع نشان مي‌دهد بهره‌وري نيروي انساني در اين بانك به‌شدت در حال رشد است.
وی با اشاره به خدمات گسترده این بانک در حوزه بانکداری الکترونیکي، گفت: بانك مهر ايران خدمتي ارائه كرده كه براي نخستين بار هر كسي مي‌تواند با همراه‌بانك افتتاح حساب كند و تمام فرآيندهاي آن روي موبايل انجام شود. بيماري كرونا باعث شد سرعت توسعه بانكداري الكترونيكي را بيشتر كنيم.
اکبری این طور ادامه داد: سال جاری حجم زیادي از مردم به بازار بورس مراجعه کردند و کارشان بعضاً با تأخيرات زياد انجام مي‌شد. همان زمان پيشنهاد داديم با عنايت به تجربه افتتاح حساب آنلاين، احراز هويت سجام را هم انجام دهيم. مسيري که داريم تعريف مي‌كنيم، در جهت اين است كه مشتريان و كاربران كمترين دشواري را براي دريافت خدمات داشته باشند. اگر روزي بتوانيم باعث شويم مراجعات مردم به بانك‌ها را به حداقل برسانيم، خدمت بزرگي به مردم كرده‌ايم.
مدیرعامل بانک مهر ایران افزود: اگر ضمانت تسهیلات نیز به صورت الکترونيکي انجام شود، نياز به حضور مردم در شعبه کمتر مي‌شود و تا سه ماه آينده بخش زيادي از تسهيلات ما به همين صورت پرداخت مي‌شود.
اکبری درباره تسهیلات پرداختی بانک مهر ایران به روستاييان و نيازمندان يادآور شد: از سال ۱۳۹۷ براي پرداخت ۶۰هزار فقره تسهيلات به روستاييان برنامه‌ريزي کرده‌ايم که بخش عمده آن تا كنون انجام شده است. همچنين ۲۸۰هزار فقره تسهيلات با همكاري كميته امداد در حوزه معيشت و اشتغال‌زايي خرد پرداخت شده كه ارزش آن به ۱۸۰۰ ميليارد تومان مي‌رسد و عمدتاً هم مربوط به روستاها بوده است.
وی در همین رابطه افزود: برای بهسازی خانه‌هاي روستايي، تفاهم‌نامه‌اي با بنياد مسکن به امضا رسانده‌ايم که شامل ۲۲هزار خانه روستايي است و تا کنون ۱۲هزار مورد آن پرداخت شده است.
مدیرعامل بانک مهر ایران درباره بیمه کردن ۵۰۰هزار خانه روستایي از سوي اين بانک گفت: افتخار ما اين است که در طرح بيمه ۵۰۰هزار خانه روستايي، سه استان كمتر برخوردار (سيستان و بلوچستان، ايلام و خراسان جنوبي) را انتخاب كرده‌ايم. اين مسئله دغدغه دولت نيز هست و باعث مي‌شود نگراني‌هاي دولت در اين حوزه كاهش يابد. اميدواريم سال آينده بتوانيم استان‌هاي بيشتري را پوشش دهيم كه اين موضوع نياز به حمايت دارد.
اکبری اضافه کرد: ایرادی که به وجه التزام گرفته می‌شود اين است که بعضاً مي‌گويند حرام است. مطالعه كرديم و ديديم كه جريمه ديركرد در ساير كشورهاي اسلامي نيز دريافت مي‌شود، اما در حوزه عام‌المنفعه هزينه مي‌شود. زيرا نياز است كه وجه التزام دريافت شود يا مسير جايگزيني تعريف شود كه عدالت برقرار شود و بين افراد خوش حساب و بدحساب تفاوت‌هايي وجود داشته باشد. حال خوب است منابع دريافت شده از اين بخش را در حوزه عام المنفعه هزينه كنيم. ما اين موضوع را در مجمع بانك مهر ايران مطرح خواهيم كرد. تصويب اين موضوع در دولت و مجلس نيز مي تواند به اين مسئله كمك كند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه شکل‌گیري بانک مهر ايران گفت: اين بانک در سال ۱۳۸۶ با سرمايه‌گذاري ۱۰ بانک و سرمايه اوليه ۱۵۰۰ ميليارد تومان تشكيل شد كه سال گذشته اين سرمايه به ۲۵۰۰ ميليارد تومان افزايش يافت. بعد از انقلاب اسلامي اغلب بانك‌ها يا تجاري بودند يا تخصصي. براي مردم دريافت تسهيلات خرد از اين بانك‌ها دشوار بود زيرا آن‌ها نسبت به تجهيز منابع خرد و تخصيص منابع كلان اقدام مي‌كردند.
اکبری اظهار کرد: اکنون حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان منابع مردم نزد این بانک است، ۶۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات از ابتداي فعاليت اين بانك پرداخت شده كه ۳۰ هزار ميليارد تومان آن وصول شده و باقي هنوز دست مردم است و سررسيد دريافت آن فرا نرسيده است. نسبت معوقات در اين بانك حدود نيم درصد است. سال گذشته حدود ۲ ميليون و ۳۰۰هزار نفر از تسهيلات بانك برخوردار شدند و امسال براي ۳ ميليون نفر برنامه‌ريزي كرديم.
وی اضافه کرد: منابع بانک مهر ایران سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته و این رشد محصول زحمات همکاران من در سراسر کشور است. این در حالي است كه جذب منابع قرض‌الحسنه بسيار دشوار است و اينكه مردم منابع خود را با سود صفر درصد نزد بانك بگذارند، سخت است.
مدیرعامل بانک مهر ایران اعلام کرد: اکنون ۹ میلیون مشتري نزد اين بانک حساب دارند و در ۱۲ سال گذشته ۷ ميليون نفر از تسهيلات آن برخوردار شده‌اند. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اين تسهيلات در دولت تدبير و اميد و عمده آن در سه سال گذشته پرداخت شده است. رويكرد بانك در دو سال گذشته به سمت اشتغالزايي خرد معطوف بوده و در سال‌هاي اخير سعي كرديم بخش عمده تسهيلات به اين بخش تخصيص يابد.

استاندار سیستان و بلوچستان:
اقدامات بانک قرض الحسنه مهر ایران شایسته تقدیر است
احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اقدامات بانک قرض الحسنه مهر ایران به صورتي است که به جاي اينکه صرفاً حمايت معيشتي كند، در حوزه اشتغالزايي خرد در استان سيستان و بلوچستان فعاليت كرده كه اين مورد جاي تشكر از بانك مهر ايران و مديرعامل آن دارد.
به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، احمدعلی موهبتی، استاندار سيستان و بلوچستان که در آيين رونمايي از بيمه شدن ۵۰۰هزار خانه روستايي توسط بانک مهر ايران سخنراني مي‌کرد، با برشمردن برخي از شاخص‌هاي آن استان گفت: سيستان و بلوچستان سه ميليون نفر جمعيت دارد. نرخ با سوادي استان ۷۶ درصد و كمتر از متوسط كشور و نرخ بيكاري استان ۱۶ درصد و بالاتر از متوسط كشور (۱۲درصد) است.
موهبتی همچنین اظهار داشت: جمعیت روستایي استان سيستان و بلوچستان از جمعيت روستايي چند استان بيشتر است. بيمه حوادث خانه‌هاي روستايي باعث مي‌شود نگراني‌هاي که در حوزه خانه‌هاي روستايي وجود دارد، کاهش يابد.
استاندار سیستان و بلوچستان این‌طور ادامه داد: اقدامات بانک قرض الحسنه مهر ایران به صورتی است که به جاي اينکه صرفاً حمايت معيشتي کند، در حوزه اشتغالزايي خرد در استان سيستان و بلوچستان فعاليت كرده كه اين مورد جاي تشكر از بانك مهر ايران و مديرعامل آن دارد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: