کد خبر: ۱۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
تخفيف وزارت نفت به سيماني‌ها در نظر گرفته شد
چند هفته پيش بود كه محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد كه در حال حاضر ۳۰ طرح سیمان در کشور در حال ساخت است که به طور میانگین ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
روزنامه تجارت- سعيد قليچي؛ عضو كابينه دولت يازدهم همچنين ناامني‌هاي ايجاد شده در كشورهاي همسايه را عامل اصلي كاهش صادرات سيمان در سال جاري عنوان كرده بود. نعمت‌زاده همچنين تاكيد كرد كه در حال حاضر رتبه اول توليد سيمان در خاورميانه و منطقه متعلق به ايران است. صنعت سيمان در كشور اما با مشكلات زيادي مواجه است. يكي از مهمترين مشكلات اين صنعت، موضوعات مرتبط با تامين انرژي و سوخت مورد نياز كارخانجات توليدي سيمان است. بررسي حال و روز توليد سيمان و كلينكر نشان مي‌دهد كه به ازای هر تن کلینکر در شرايط فعلي معادل ۱۰۰ مترمکعب گاز یا مازوت مصرف خواهد شد. بر اين اساس طبق توافقي كه پيش از اين صورت گرفته و اعلام شده بود؛ شرکت‌های سیمانی از وزات نفت بستانکار خواهند شد. همچنين مقرر شده تا بابت اين بستانكاري هيچ پولي به طور مستقیم دریافت نشود. یک ماه پيش بود كه کارخانجات سیمان با موافقت وزارت نفت، اقدام به پلمپ مخازن مازوت كردند و تقاضايي برای قطع گاز مطرح شد. سپس قرار بر اين شد كه طی یک ماه هزینه‌ای بابت سوخت از سوي كارخانه‌هاي سيماني پرداخت نشود.

توافق سيماني‌ها با وزارت نفت
در همين رابطه دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه سیمان همچنان با مازاد تولید دست و پنجه نرم می‌کند، به ايلنا مي‌گويد: بالا بودن نرخ حمل و نقل تعریف بازار جدید صادراتی را با چالش مواجه می‌کند. عبدالرضا شیخان، در خصوص بازگشت به روال عادی کارخانجات سیمان بعد از وقفه یک ماهه در تولید گفت: کارخانجات ما بعد از ۲۰ روز توقف از بهمن به روال عادی بازگشته‌اند. وی افزود: طی این مدت حدود ۵۰ کارخانه که کار صادرات نداشتند به دلیل انباشت کلینکر کار را متوقف کردند و در این مدت تعمیرات اساسی هم انجام شد. شیخان تصریح کرد: با صحبتی که با وزارت نفت داشتیم بابت صرفه جویی انجام شده در میزان سوخت مصرفی تخفیف و سوبسیدی برای تولیدکنندگان سیمان در نظر گرفته شود که قرار است از ابتدای سال ۹۴ اعمال شود. وی اظهار داشت: قرار است که به ازای هر متر مکعب صرفه جویی در مصرف گاز حدود ۷ سنت با نرخ تعادلی دلار تخفیف در نظر گرفته شود. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه مازاد تولید همچنان ادامه دارد، ادامه داد: ما اولین صادرکننده سیمان دنیا هستیم و در حال حاضر به افغانستان، آسیای میانه و افریقا صادرات داریم ولی در مجموع چون قرار بود تولیدمان براساس پیشرفت کشور و رشد اقتصادی ۵ تا ۶ درصد صورت گیرد؛ با توجه به اینکه با رکود اقتصادی مواجه شدیم دچار مشکل شدیم. وی در خصوص تعریف بازار جدید صادراتی برای مازاد تولید گفت: با توجه به اینکه کرایه حمل زیاد است زیاد نمی‌توانیم روی این مسئله کار کنیم. شیخان خاطرنشان کرد: البته از نیمه دوم سال آینده با افزایش ساخت و ساز مسکن، رشد اقتصادی و سیاست‌های کنونی دولت به سمت رونق بازار تقاضا می‌رویم.

اميدواري سيماني‌ها به سال آينده
در همين حال جعفر مرادزاده، از فعالان حوزه صنعت سيمان در استان سمنان گفت‌وگو با «تجارت» اظهار اميدواري مي‌كند كه در سال آينده هرچه سريع‌تر بخش مسكن و ساخت و ساز كشور از ركود خارج شود و به اين ترتيب ميزان مصرف داخلي سيمان در كشور افزايش پيدا كند. مرادزاده با اشاره به مازاد توليد سيمان در داخل كشور طي سال‌هاي گذشته تصريح كرد: مدتي قبل در سفري كه وزير صنعت، معدن و تجارت به استان سمنان داشت به درستي اعلام شد كه ايران بزرگترين توليدكننده سيمان در خاورميانه و منطقه است. امروز در كشور ما با مازاد توليد سيمان مواجه هستيم و حتي در صورت رونق بخش‌هاي عمراني و افزايش ميزان مصرف سيمان در داخل كشور بازهم بايد به دنبال مقصدهاي جديدي براي صادرات محصولات باشيم. اين فعالان صنعت سيمان با انتقاد از گران بودن هزينه‌هاي انرژي و حمل و نقل در كشور، ادامه داد: هزينه انرژي براي توليد سيمان و كلينكر بالا بوده و اين يكي از مهمترين عواملي است كه موجب كاهش ميزان توليد و پايين آمدن ظرفيت كارخانجات توليد سيمان در كشور خواهد شد. با اين حال جاي اميدواري هست كه با تعاملات صورت گرفته ميان انجمن كارفرمايان صنعت سيمان كشور و وزارت نفت، در حال حاضر برخي از واحدهاي توليد سيمان به عنوان بستانكار معرفي شده‌اند و قرار بر اين است تا كمك‌هاي وزارت نفت به كارخانجات سيمان به صورت تخفيف و كمك‌هايي در حوزه انرژي مورد نياز بازگشت داشته باشد. مرادزاده با اشاره به برخي دلايل كاهش آمار صادرات سيمان طي امسال، توضيح داد: بزرگترين مقصد صادرات سيمان ايران طي سال‌هاي گذشته عراق بوده، كه متاسفانه اين كشور امسال درگير ناآرامي و ناامني‌هاي زيادي بوده و همين عامل موجب شده كه ميزان صادرات سيمان ايران به آن كشور كاهش پيدا كند. اين فعال صنعتي گران بودن هزينه حمل و نقل را ديگر عامل كاهش آمار صادرات سيمان اعلام كرد و بيان داشت: يكي از مهمترين مشكلات حال حاضر صنعت سيمان كشور بالا بودن هزينه حمل و نقل است. نبود سيستم حمل و نقل سراسري به غرب كشور يكي از مشكلات اصلي سر راه صادرات سيمان به كشورهاي همسايه است. البته هرسال مسئولان وعده‌هايي براي بهتر شدن اين وضعيت مطرح مي‌كنند و فعالان و صادركنندگان سيمان هم اميدوارند زودتر اين وعده ها عملي شود. مرادزاده در پايان صحبت‌هاي خود با ابراز اميدواري درباره بهبود شرايط صنعت سيمان در سال آينده گفت: طي سال‌هاي گذشته صنعت مسكن كشور درگير ركود كم‌سابقه‌اي بوده و كاهش ميزان ساخت و ساز و فعاليت عمراني در كشور موجب شده تا ركود تا اندازه‌اي به صنعت سيمان كشور نيز سرايت كند. با اين حال اميدواريم كه در سال آينده بخش مسكن از ركود خارج شود و به اين ترتيب صنعت سيمان كشور نيز وارد روزهاي خوبي شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار