کد خبر: ۱۲۰۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
مقایسه تطبیقی تجارت آنلاین از گزارش مرکز آمار با واقعیت های جامعه نشان می دهد
مرکز آمار، بانک مرکزی و دیگر مراکز طوری آمار می دهند که یاد جمله تعجب برانگیز محمود احمدی نژاد می افتیم. رییس جمهور سابق با تکذیب گرانی ها گفته بود "اگر جنس ارزان می خواهید، به مغازه سرکوچه ما بیایید و خرید کنید". امروز گفتمان روحانی و دولتمردانش یادآور ادبیاتی است که احمدی نژاد و تیمش بر زبان می آورند.

خوش بینی آماری در غوغای گرانی ها

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: مرکز آمار، بانک مرکزی و دیگر مراکز طوری آمار می دهند که یاد جمله تعجب برانگیز محمود احمدی نژاد می افتیم. رییس جمهور سابق با تکذیب گرانی ها گفته بود "اگر جنس ارزان می خواهید، به مغازه سرکوچه ما بیایید و خرید کنید". امروز گفتمان روحانی و دولتمردانش یادآور ادبیاتی است که احمدی نژاد و تیمش بر زبان می آورند. گویا آقایان خبر ندارند که دلار در آستانه ۲۰ هزار تومان، سکه در آستانه ۹ میلیون تومان، پراید در آستانه ۱۰۰ میلیون تومان و لوازم خانگی نیز در آستانه نجومی شدن است. البته قیمت کالاهای اساسی نیز یکه تازی می کند و این آشفته بازار به نوعی است که معلوم نیست چه خبر است. البته حسن روحانی شانس بزرگی به نام شیوع ویروس کرونا آورد تا هر روز در ستاد ملی مقابله با کرونا بنشیند و برای توجیه آشفته بازار گرانی، به این ویروس بخت برگشته بتازد. از سوی دیگر مرکز آمار و بانک مرکزی هم گویا در این عالم نیستند چون در حالی که مردم گرانی رابا تمام گوشت و پوست و استخوان حس می کنند، آقایان از پایین آمدن تورم سخن می گویند.

تورم سالانه به ٢٧,٨ درصد رسید

مرکز آمار با اعلام اینکه نرخ تورم سالانه خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٧,٨ درصد رسیده اعلام کرد این رقم نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢.٠ واحد درصد کاهش نشان میدهد. مرکز آمار افزود منظور از نرخ تورم نقطهای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل میباشد. نرخ تورم نقطهای در خرداد ماه ١٣٩٩ به عدد ٢٢,٥ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٢.٥ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.نرخ تورم نقطهای خرداد ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ١,٥ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطهای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ٢,٩ واحد درصدی به ١٤.٩ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٧ واحد درصدی به ٢٦.٤ درصد رسیده است.این در حالی است که نرخ تورم نقطهای برای خانوارهای شهری ٢٢,٧ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل ١,٤ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢١,١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١,٨ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

مرکز آمار با اعلام اینکه منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل میباشد افزود: نرخ تورم ماهانه خرداد ١٣٩٩ به ٢,٠ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٥ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٢.٤ درصد و ١.٨ درصد بوده است.این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,٠ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل، ٠.٦ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

مرکز آمار با خیال راحت اعلام کرده منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن میباشد. نرخ تورم سالانه خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٧,٨ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢,٠ واحد درصد کاهش نشان میدهد.این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٢٧,٧ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل ٢,٠ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٨,٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢,٦ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در ادامه آمده است: در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «نان و غلات» (انواع برنج خارجی، ماکارونی)، گروه «میوه و خشکبار» (سیب، پرتقال)، و گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی) میباشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «تفریح و فرهنگ» (تجهیزات رایانه، حق عضویت باشگاههای ورزشی)، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (لوازم خانگی و ظروف آشپزخانه) و گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو و ویزیت) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند.همچنین گروه «سبزیجات» (پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی) و متوسط قیمت یک متر مکعب گاز مصرفی خانوارها نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است. دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در خرداد ماه ١٣٩٩ برای دهکهای مختلف هزینهای از ٢٥,٨ درصد برای دهک اول تا ٣٠.٠ درصد برای دهک دهم است.

وعده ١٠٠ روزه حل مشکلات چه شد

در همین رابطه نماینده فومن در مجلس از وضعیت اقتصادی انتقاد کرد و گفت: مگر رئیس جمهور قول نداده بود که ۱۰۰ روزه مشکلات اقتصادی را حل کند.

خلیل بهروزی فر در نطق میان دستور گفت: علت گرانیها چیست؟ مگر شما قول نداده بودید که ۱۰۰ روزه مشکلات اقتصادی مردم را حل کنید و ثبات را به اقتصاد کشور برگردانید و هم چرخ سانتریفیوژها را بچرخانید و هم چرخ زندگی مردم را، از مردم بپرسید که در چه حالی به سر میبرند. وعده اشتغال جوانان چه شد؟ چرا در حکمرانی بی نظمی حاکم است.

نبود نظارت بر گرانیها

همچنین نماینده شهربابک در مجلس معتقد است از آنجایی که دولت نظارتی بر بازار ندارد، قیمت کالاهای اساسی روز به روز افزایش می یابد.مصطفی رضا حسینی قطب آبادی با انتقاد از گرانی کالاها و وضعیت معیشتی مردم، گفت: دولت تحریم را به عنوان دلیل نابسامانی بازار مطرح میکند اما بخش اصلی این مشکلات، به تحریم ارتباطی ندارد و نمیتوان آن را دلیل افزایش قیمتها دانست.وی گفت: در حال حاضر قیمت محصولاتی مانند گوجه، پیاز، سیب زمینی و ... در بازار سر به فلک گذاشته این در حالی است که کشاورزان به دلیل ارزان قیمت بودن محصولات خود ناچارند، آنها را از بین ببرند.

انتقاد از گرانی مسکن

در همین رابطه نماینده شاهین شهر در مجلس گفت: این روزها مردم نجیب ایران با گرانیهایی در خرید، اجاره و رهن مسکن و کالاهای ضروری دیگر مواجه شدهاند. حسینعلی حاجی دلیگانی در نطق میان دستور افزود: آقای رئیس جمهور اگر آنقدر که به فکر ساخت و ساز غیرمجاز در شمیران بودید به فکر عرضه زمین به مردم نیز بودید و هفت سال عرضه زمین مسکونی را تعطیل نکرده بودید امروز سهم قیمت زمین در قیمت مسکن به بیش از ۶۵ درصد نمیرسید.

وی، گفت: اگر سیاستهای کلی نظام و قوانین مجلس برای خودکفایی در محصولات استراتژیک کشاورزی را اجرا کرده بودید امروز محتاج تامین ارز واردات دان مرغ و خوراک دام نبودیم، نا رضایتی از دستگاههای اجرایی افزایش یافته زیرا به قانون عمل نکردهاید، عدم اجرای قوانین و اسناد دولت الکترونیک و سامانههای جامع اطلاعاتی از یک سو و عدم تعریف حقوق قانونی ارباب رجوع در قوانین و مقررات و تعیین مهلت برای پاسخ دستگاههای اجرایی به مردم همگی باعث شده نتوان شهروندی را یافت که از ادارات راضی خارج شود.

این مطالب تنها بخشی از فریاد نمایندگان مردم در خانه ملت است و اگر رییس دولت دوازدهم هرچه سریعتر چاره اندیشی نکند، اقتصاد ونزویلایی بزودی گریبان کشورمان را خواهد گرفت. اینکه دولت بار تمام ناکارآمدی خود را بر دوش گرفتن مالیات می گذارد، آیا راهکار این است؟

آیا براستی با گرفتن مالیات از خانه های خالی، می توان گرانی افسار گسیخته مسکن را کنترل کرد؟ برای گرانی دلار و طلا چه فکری دارید؟ بورس را رونق دادید تا نقدینگی را از بازارهای موازی جذب کنید، اکنون بورس شاخص یک میلیون و ۳۰۰ هزار را رد کرد، چرا بازهم قیمت مسکن، دلار، سکه، خودرو، لوازم خانگی و... راه خودش را می رود؟ براستی شما چه کاره اید؟

برچسب ها: تورم ، گرانی ، مرکز آمار
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار