کد خبر: ۱۲۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
هر دقیقه ۱ نفر مبتلا و هر ساعت ۳ بیمار می میرند
طبق آمار‌ تعداد ابتلا و فوتی‌های بر اثر کرونا در کشور بسیار نگران کننده شده است. هر دقیقه ۱ نفر مبتلا و هر ساعت ۳ بیمار جان خود را از دست می دهند.

آمار تکان‌دهنده قربانیان کرونا در کشور

آنقدر از مهمان ناخوانده کرونا گفته اند و شنیده ایم که شاید کمتر کسی نسبت به آن بی‌اطلاع باشد، اما با وجود این اوضاع انگار همزیستی با این ویروس ناشناخته حالا به یک عادت همیشگی تبدیل شده است و جامعه رویکرد ترس از ابتلا به این ویروس را هم به کلی نادیده گرفته است تا حدی که حتی رعایت توصیه‌های بهداشتی هم رونق چندانی ندارد.

آمار‌های روزانه چند هفته اخیر نشان می‌دهد که عادی‌سازی شرایط، رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی را به دنبال داشته و آمار رو به کاهش مرگ و میر و ابتلا بار دیگر شیب تندی پیدا کرده است. در این شرایط برخی استان‌های کشور وضعیت قرمز دارند و استان و منطقه‌ای هم پیدا نمی‌شود که از این شرایط تاثیر نگرفته باشد.

آمار عجیب و نگران کننده ابتلا به کرونا در روز‌های اخیر

آنطور که آمار‌های اخیر نشان می‌دهند و سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفته است طی ۲ روز اخیر هشت استان فاقد فوتی و چهار استان تنها یک مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا گزارش شده است.

اما روی دیگر سکه آمار عجیب و غریب و نگران کننده‌ای است که نشان می‌دهد ۲ هزار و ۵۷۳ مبتلای جدید در دوم تیر شناسایی شده است که با احتساب این تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در کشور به ۲۰۷ هزار و ۵۲۵ نفر رسید، این یعنی از ابتدای شیوع کرونا در کشور، به طور میانگین هر دقیقه بیش از ۱ مبتلا (۱/۱۳ نفر) و هر ساعت بیش از ۳ فوتی (۳/۱۹ نفر) داشتیم.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم گفته بود که در حال حاضر توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در برخی از شهر‌ها ۷۰ درصد کاهش داشته و در تهران به عدد ۹ تا ۱۱ درصد رسیده است.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا هم معتقد است نباید استفاده از ماسک موجب احساس کاذب شود چراکه کرونا از روش‌های مختلف منتقل می‌شود و افراد باید تا حد امکان از حضور غیرضروری در اماکن عمومی اجتناب و در صورت حضور در اماکن عمومی از وسایل حفاظتی استفاده کنند.

درمان سنتی  یا ساختگی!

در روز‌های کرونایی انواع و اقسام درمان‌های سنتی و حتی دارو‌هایی شیمیایی برای بهبود یا ابتلا به کرونا ویروس شناخته می‌شوند و چنان این اخبار در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که گویی درمان واقعی بیماری کشف شده است، دریغ از آنکه حتی یک واکسن یا درمان قطعی برای کرونا وجود داشته باشد.

حتی گاه درمان‌های خودسرانه نه تنها به درمان درد کمک نمی‌کند بلکه دردی بزرگتر و تهدیدی جدی برای سلامت انسان‌ها خواهد بود. همانطور که خوراندن الکل با تفکر اینکه خاصیت ضدعفونی دارد، موجب مسمومیت و مرگ می‌شود.

اخیرا هم در فضای مجازی خبری مبنی بر خاصیت ضدعفونی کنندگی گلاب مطرح می‌شود، اما حسین کرمان پور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در این باره طی یک توییتی نوشت: «گلاب، کرونا را خفه می‌کند! و یک ریه مرده را در مدت کوتاهی پاک کرده است و ...! گفته گلاب معجزه می‌کند! گفته خانه خدا را بخاطر خاصیت میکروب‌کشی گلاب با آن شستشو می‌دهند! رد یا تایید نمی‌کنم اما کلام آغشته به غلو را همیشه مشکوک می‌دانم».

نکات بهداشتی ساده که فراموش شده‌اند

با وجود همه نگرانی‌ها درباره ابتلا و میزان فوتی‌ها آنطور که پزشکان گفته‌اند رعایت اصول بهداشتی ساده یعنی همان شست و شوی دست‌ها و رعایت بهداشت فردی بهترین راه برای مقابله با کروناست علاوه بر آن رعایت فاصله گذاری اجتماعی گام موثر دیگری است که متاسفانه این روز‌ها چندان توجهی به آن نشده است.

زالی هم تاکید کرد که حضور در تجمعات مانند مراسم‌ عروسی و عزا به دلیل تراکم بالا و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین حضور طولانی مدت در فضای مسقف، میزان ابتلا و انتقال بیماری کرونا را افزایش می‌دهد؛ توصیه ما این است که مردم برگزاری مراسم‌های عروسی و حتی عزا را به زمان دیگر موکول کنند.

او همچنین تاکید داشت که قاعدتا کرونا مدت طولانی را با کشور‌ها خواهد بود و اینگونه نیست که اعلام کنیم در روزی خاص و یک ماه ویروس کرونا برطرف خواهد شد و زمان حذف این ویروس مشخص نیست. بر همین اساس باید تدابیر ویژه‌ای برای ادامه مقابله با آن اتخاذ کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار