کد خبر: ۱۲۰۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
روند افزایشی شاخص بورس همچنان ادامه دارد به طوری که شاخص کل با بیش از ۴۹ هزار واحد رشد در آستانه ورود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد قرار گرفت.

شاخص بورس در یک قدمی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد

روند افزایشی شاخص بورس همچنان ادامه دارد به طوری که شاخص کل با بیش از ۴۹ هزار واحد رشد در آستانه ورود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل بورس با ۴۹ هزار و ۴۶۴ واحد صعود رقم یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۱۱ هزار و ۱۲۴ واحد رشد کرد و در رقم ۴۳۰ هزار و ۴۴۲ واحد ایستاد.

معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله انجام دادند که ۱۴۲ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال ارزش داشت.

فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌ گذاری تامین اجتماعی، معدنی و صنعتی گلگهر، با ما، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند و بانک‌های ملت و تجارت، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، گسترش سرمایه‌ گذاری ایران خودرو، ملی صنایع مس ایران و گلوگزان نمادهای پربیننده این بازار بودند.

فرابورس وارد کانال ۱۵ هزار واحد شد

شاخص کل فرابورس نیز ۳۷۷ واحد رشد و رقم ۱۵ هزار و ۹۳ واحد را ثبت کرد.

در این بازار ۸۸۴ هزار معامله انجام شد که ۱۳۵ هزار و ۶۷۷ میلیارد ریال ارزش داشت.

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه‌ گذاری صبا تامین، س. توسعه و عمران استان کرمان و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

لیست نمادهای پربیننده این بازار از سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه سرمایه‌ گذاری میراث فرهنگی، گروه صنایع کاغذ پارس، بانک دی، صنایع ماشین‌های اداری ایران، سیمان لار سبزوار و توسعه مولد نیروگاهی جهرم تشکیل شده بود.

در همین رابطه وزارت امور اقتصادی و دارایی چندی پیش طی اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری (شماره ۱) پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد. به طور کلی قرار است ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باقیمانده سهام دولت در سه بانک و دو شرکت بیمه‌ای مذکور در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان «واسطه گری مالی یکم» عرضه شود.

ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی بود. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی) ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شد. پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر بود و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود نداشت.

بر این اساس مهلت پذیره‌نویسی حدود یک ماه پیش به پایان رسید و بیش از سه میلیون و چهار صد و هشتاد و یک هزار نفر با سرمایه گذاری بیش از ۵۸۸۶ میلیارد تومان در پذیره نویسی برای خرید سهام دولتی مشارکت کرده‌اند. در این راستا از اول تیرماه نماد دارایکم در بورس باز شد  و افراد می‌توانستند ارزش آن را در پرتفو (ترکیب سهام) خود ببینند.

شرایط معامله دارایکم در بورس

با توجه به اینکه از فردا واحدهای صندوق واسطه‌گری قابل معامله است هر کسی می‌خواهد آن را بخرد یا بفروشد باید اول کد بورسی بگیرد و در سامانه سجام ثبت‌نام کند. افرادی که زیر سن قانونی هستند نیز باید از طریق ولی آنها در سامانه سجام ثبت‌نام شوند و کد بورسی گرفته شود تا بتوانند معامله واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی را انجام دهد. از روز چهارشنبه که واحدهای این صندوق در بورس قابل خرید وفروش می‌شود هم افراد حقیقی و هم حقوقی می‌توانند آن را خرید و فروش کنند. طبق آخرین آمار ارزش هر واحد ۱۰ هزار تومانی آن به بیش از ۲۰ هزار تومان یعنی بیش از دو برابر افزایش یافته است.

برچسب ها: بورس ، سهام ، عرضه اولیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار