کد خبر: ۱۲۰۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛
با انتخاب پارک شهر به عنوان بستر جدید فعالیت دستفروشان پارکینگ پروانه منابع طبیعی این بوستان در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، بنیاد مستضعفان به عنوان مالک بر اساس برنامه زمان بندی شده و به منظور رسیدگی هرچه سریع‌تر به مشکلات کاسبان ساختمان پلاسکو و باز کردن گره‌ای از مشکلات آن‌ها احداث مجدد ساختمان را بر اساس برنامه زمان بندی شده در دستور کار خود قرار داد.

احداث مجدد ساختمان پلاسکو به یکی از چالش‌های جدی مدیریت شهری بدل شد، زیرا علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران در اولین اظهار نظر اعلام کرد که احداث ساختمان پلاسکو بدون پروانه در حال انجام است.

کلاف سر در گم روز بازار پارکینگ پروانه / پارک شهر در انتظار حضور ۲۰ هزار نفری

با بالا گرفتن اختلاف‌ها پیروز حناچی شهردار تهران به همراه پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان تفاهم نامه‌ای فی‌ ما‌بین امضا کردند که این تفاهم نامه بر اختلاف مدیریت شهری بر تناقضات درباره احداث مجدد ساختمان پلاسکو نقطه پایانی بود.

کلاف سر در گم روز بازار پارکینگ پروانه / پارک شهر در انتظار حضور ۲۰ هزار نفری

اگر چه باز هم پس از امضای تفاهم نامه بین شهرداری تهران با بنیاد مستضعفان اظهار نظر‌های متفاوت و اختلاف‌ها ادامه داشت تا جایی که موضوع ساختمان پلاسکو در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شد.

پیروز حناچی شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اختلاف‌های فی‌ مابین گفت: شهرداری تهران با بنیاد مستضعفان تعاملات گسترده‌ای دارد که می‌تواند مشکلات به وجود آمده در بحث احداث مجدد ساختمان پلاسکو را در حساب‌های فی مابین برطرف کند.

یکی از مشکلات مطرح شده در کنار پرداخت نشدن عوارض ساختمان پلاسکو از سوی مالک، تأمین پارکینگ مورد نیاز برای پلاسکو بود که برای حل این مشکل قرار شد کار مرمت و ایمن سازی پارکینگ پروانه به بنیاد مستضعفان سپرده شود تا پس از عملیات ایمن سازی، پارکینگ پروانه به عنوان پارکینگ ساختمان پلاسکو مورد استفاده قرار گیرد.

کلاف سر در گم روز بازار پارکینگ پروانه / پارک شهر در انتظار حضور ۲۰ هزار نفری

انتشار خبر بهره برداری پارکینگ پروانه به عنوان پارکینگ پلاسکو موجب شکل گیری اعتراض کاسبان و تولیدکنندگانی شد که سال‌های سال روز جمعه به ارائه اجناس آنتیک خود در جمعه بازار پارکینگ پروانه اقدام می‌کردند و حضور پر تعداد شهروندان که هر جمعه بیش از ۲۰ هزار نفر از آن‌ها در پارکینگ پروانه حاضر می‌شدند موجب شد پارکینگ پروانه با پاساژ پروانه معروف شود.

اعتراض کاسبان روز بازار پارکینگ پروانه به قدری بالا گرفت که علی اعطا به همراه الهام فخاری از اعضای شورای شهر تهران از این بازار بازدید کنند و از نزدیک پای حرف‌های کاسبان و تولید کنندگان فعال در پارکینگ پروانه بنشینند.

علی اعطا عضو شورای شهر تهران در بازدید خود از پاساژ پروانه و جمعه بازار آن در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه فعالیت جمعه بازار پروانه، گفت: جمعه بازار پروانه بیش از دو دهه در حال فعالیت است که در این بازه زمانی به هویتی دست یافته که مردم آن را به بازار صنایع دستی و عتیقه می‌شناسند.

اعطا با تأکید بر اینکه ایمنی مهم است، گفت: ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی پاساژ پروانه باید زودتر مورد توجه مدیریت شهری قرار می‌گرفت، زیرا پس از تجربه ساختمان پلاسکو، شعار کمیته پلاسکو این بود که پلاسکو را فراموش نکنیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه پاساژ پروانه دارای ۳ بعد است، گفت: بعد ایمنی، اقتصاد و هویت از ویژگی‌های مهم پاساژ پروانه هستند و باید بدانیم هویت این پاساژ متعلق به شهر است و هر تصمیم مدیریت شهری باید در مسیر حفظ این ۳ بعد باشد.

در ادامه الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، پس از بازدید خود از پارکینگ پروانه گفت: باید درباره وضعیت پاساژ پروانه تصمیم‌گیری کرد و دانست که فضای زندگی مردم تفکیک‌پذیر نیست و موضوعات و تصمیم‌گیری‌ها در مدیریت شهری باید بیشتر به سمت تعامل‌های اجتماعی و فرهنگی باشد.

کلاف سر در گم روز بازار پارکینگ پروانه / پارک شهر در انتظار حضور ۲۰ هزار نفری

او با اشاره به ایمن‌سازی پاساژ پروانه، گفت: باید به گونه‌ای تصمیم گرفت که در کنار حفظ مسائل روانی و روحی کسبه پاساژ پروانه، ایمنی آن نیز رعایت شود و متأسفانه نباید برای تأمین نظر یک نهاد دیگر جهت تأمین پاساژ پلاسکو به شکل بخشی نگری به پاساژ پروانه نگاه کرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه غرفه‌داران پاساژ پروانه به شهرداری تهران اعتماد دارند، گفت: شهرداری تهران نیز باید در مسیر اعتماد مردم حرکت کند و تنها به فکر تعامل نباشد، زیرا هویت اجتماعی جمعه بازار پروانه نباید به شکل چند وجهی مورد توجه قرار گیرد.

پس از این بود که شهرداری منطقه ۱۲ تهران محله عودلاجان را به عنوان مکان جدید فعالیت دستفروشان پاساژ پروانه معرفی کرد و این طرح نیز به اجرا نرسید.

پس از شیوع ویروس کرونا با تعطیلی روز بازار‌ها برای مدیریت شهری پایتخت توفیقی اجباری شکل گرفت که با تعطیلی پاساژ پروانه برای انتقال دستفروشان این روز بازار حساب شده‌تر تصمیم گیری کنند.

پس از گذشت چند ماه در نهایت جلسه ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۱۲ با حضور علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲، امیر هاتفی مدیر منطقه ۵ آتش نشانی شهرداری تهران و علی مفاخریان مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برگزار شد و در این نشست محمدرضا ندرلو معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۲ از انتخاب پارک شهر به عنوان بستر جدید فعالیت دستفروشان پارکینگ پروانه خبر داد.

انتشار این خبر موجب به وجود آمدن چند سوال در ذهن مخاطبان شد که اولین آن‌ها سازوکار انتقال دستفروشان پارکینگ پروانه به پارک شهر است.

اگر قرار باشد دستفروشان پارکینگ پروانه به پارک شهر مراجعه کنند، شکل مدیریت حضور ۲۰ هزار نفری شهروندان در این بوستان به چه شکل است زیرا آمارها نشان می‌دهد در زمان فعالیت دستفروشان پارکینگ پروانه در روزهای جمعه جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر به این پارکینگ مراجعه می‌کردند.

کلاف سر در گم روز بازار پارکینگ پروانه / پارک شهر در انتظار حضور ۲۰ هزار نفری

نکته حائز اهمیت دیگر این است که مدیریت شهری برای تأمین امنیت اموال دستفروشان چه تدابیری اندیشیده است و اگر حادثه‌ای مانند آتش سوزی رخ دهد نوع آمادگی برای مقابله با آن چگونه است.

پرسش پایانی این است که اگر دستفروشان پارکینگ پروانه راضی به حضور در پارک شهر برای ادامه فعالیت شوند، چه مخاطرات زیست محیطی در انتظار پارک شهر با این قدمت تاریخی است.

کلاف سر در گم روز بازار پارکینگ پروانه / پارک شهر در انتظار حضور ۲۰ هزار نفری

شاید بتوان گفت درختان پارک شهر از لحاظ شناسنامه و هویت قدمتی چند برابر فعالیت پارکینگ پروانه دارند و اگر قرار باشد جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر در یک بازه زمانی مشخص در بوستان شهر حاضر شوند، چه مخاطراتی در انتظار منابع طبیعی این بوستان است؟

گویا چالش‌های مدیریت شهری پایتخت برای پایان دادن به ماجرای فعالیت دستفروشان پاساژ پروانه به کلاف سردرگمی بدل شده است که به این سادگی‌ها باز نمی‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار