کد خبر: ۱۲۰۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸

سیدغنی نظری خانقاه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

متاسفانه بتازگی شاهد بالا رفتن قیمت ارز و اثرات و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن هستیم. امروز بازار ارز ما مانند شهریور سال ۹۷ یک شرایط غیر عادی و غیرمعمولی پیدا کرده که علل و عوامل مختلفی پشت آن قرار دارد که نیازمند کالبد شکافی عمیق است. یکی از این موارد ارز صادراتی است. اکنون شرایط کشور باعث شده ادامه از همین صفحه ارزی که باید از طریق صادرات وارد کشور شود، به کشور نرسد و پشت مرزها بماند؛ به طور مثال ما امروز در کره جنوبی حدود ۷ میلیارد دلار ارز داریم که هنوز برنگشته است.

بخش دیگر از این نوسانات به دلیل ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است که باید داده میشد اما به سیستم بانکی و بازار تزریق نشده است، البته در کنار این عوامل ولع افراد را برای خریدن اضافه کنید، عدهای هستند که ارز خریداری میکنند تا زمانی که بالا رفت بفروشند.

حال این سوال مطرح است که چه باید صورت گیرد، در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد ساز و کارهایی صورت گیرد تا این ارزهایی که حاصل از صادرات هستند اما به کشور بازنگشته با مذاکرات مقامها قسمتی از آنها بازگردد.

امروز حدود ۲۰ میلیارد دلار در دست مردم است که میتوانیم با ایجاد مشوقهایی آنان را راضی به سرمایهگذاری کنیم، زیرا نمیشود گفت شما که ارز دارید آن را به قیمتی که خریدید به ما بفروشید؛ باید دولت یک مشوقی داشته باشد تا من نوعی که ارز دارم آن را بیاورم و تحویل دهم.

میتوانیم معاملاتمان را از طریق سوئیفت کشورهایی که از آمریکا جدا شدهاند و با ما ارتباط دارند انجام دهیم و در صادراتی که انجام میدهیم، ارزهای سریعالوصول دریافت کنیم.

بالا رفتن اینچنینی قیمت ارز یک بحران مقطعی است، مطمئن باشید که فروکش میکند و قیمت ارز پائین میآید، چرا که معتقدم اگر مردم همکاری کنند، مشکل حل خواهد شد.

امروز جامعه مطرح میکند که شاید دلار بیست هزار تومانی باقی بماند و قیمتش پایین نیاید اما اینطور نیست زمانی هم قیمت ارز تا ۱۹ هزار تومان رفت اما پایین آمد. بیماری کرونا در کشور شایع شد و ما هیچ صادراتی نداشتیم و مرزها بسته شدند. ما همسایگان بسیاری داریم اما برای بازار صادراتمان بر روی اینها کار نکردیم، اگر ما بتوانیم بیست درصد اقلامی که آنها نیاز دارند را صادر کنیم میتوانیم ارز بسیاری را وارد کشور کنیم اما از این کار غافل هستیم.

تمام این مسایل در حالی است که بارزگانی ما با یکی از کشورهای مهم ۶ ماه است تعطیل شده است ، قطعا با این رایزنیها ما نمیتوانیم بازار بزرگی مانند عراق را جذب کنیم.

البته برای آنکه این چالش کاهش یابد، شورای عالی اقتصادی مصوبه ای داشت که به تائید مقام معظم رهبری هم رسید. در این مصوبه مطرح شد که افراد هرچقدر بخواهند میتوانند ارز به صورت اسکانس وارد کشور کنند. واردات طلا و ارز به کشور راهکار خوبی است امروز کمبود ارز باعث بالا رفتن قیمت ارز شده زیرا هر چقدر ما فروانی داشته باشیم قیمت کاهش پیدا میکند.

فراموش نکنیم که قانون عرضه و تقاضا یک قانون قدیمی است که میگوید هرچه عرضه بیشتر باشد، قیمت هم به طبع کمتر خواهد بود قطعا پشت این تائید رهبری یک راهبرد وجود دارد که ایشان اجازه دادهاند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار