کد خبر: ۱۲۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲

رحیم زارع

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

مدتهاست وضعیت بازار مسکن در کشور آشفته و نگران کننده شده و متاسفانه قیمت مسکن روز به روز در حال افزایش بوده و این مسئله معیشت و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است. به همین دلیل نیازمند بررسی مشکلات این بخش جدی از اقتصادی کشور هستیم. آمارها و اعتراض های مردمی نشان می دهد که یکی از معضلات ادامه از همین صفحه اساسی بازار مسکن، موضوع وضعیت مسـتأجران است. شرایط به نوعی شده که افزایش چشمگیر قیمت اجاره مسکن به صورت مستقیم زندگی اقشار کم درآمد و متوسط جامعه را تحت تأثیر قرار داده است و در چند ماه اخیر قیمت ها در حوزه اجاره آنقدر بالا رفته که مردم برای تأمین مسکن استیجاری دچار مشکل شده اند.

همواره گرانی و تورم تبعات خاص خودش را دارد و گرانی مسکن تاثیرات منفی خودش را همواره بر جای می گذارد ا کنون نیز گرانی بازار اجاره مسکن در چند ماه اخیر موجب شده که خانوارهای متوسط برای تأمین مسکن به مناطق پایین تر شهرها نقل مکان کنند، از طرفی خانوارهای کم درآمد و ضعیف جامعه وضعیت بسیار بدتر و نگران کننده تری دارند، به طوری که آن ها توان مالی کافی برای تأمین مسکن در شهرها را ندارند و به اجبار به مناطق حومه ای و حاشیه شهرها کوچ می کنند.

اخیرا در رسانه ها موضوعاتی مانند اجاره پشت بام ها مطرح شده است، موضوع اسف باری که نشان دهنده وضعیت آشفته بازار مسکن و عدم برنامه ریزی دولت برای تولید مسکن و ساماندهی این حوزه است. در این شرایط مردم از دستگاههای ناظر انتظار واکنش دارند و سکوت دستگاههای مانند مجلس که قوه قانون گذار کشور است را نمی پذیرند. بنابر این قطعا مجلس وضعیت فعلی بازار مسکن را تحمل نخواهد کرد، دولت باید یک بار برای همیشه نسخه واحدی را برای ساماندهی بازار مسکن طراحی کند تا در سال های آینده بازار بر روی یک ریل برنامه ریزی شده حرکت کند.

در هر صورت باید دلایل رسیدن به این نقطه بررسی شود و چنانچه دستگاه یا فردی مقصر است، شناسایی و مجازات شود. وضعیت کنونی بازار مسکن ماحصل خلاء نظارت، عدم تولید مناسب مسکن و فقدان سیاست های مالیاتی برای مقابله با سفته بازی است، از این رو دولت باید به این محورها و موضوعات توجه ویژه ای داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار