کد خبر: ۱۲۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
در اولین سفر نمایندگان تهران به جنوبی‌ترین بخش استان تهران کمبود آب و سایر مسائل عمرانی و درمانی بررسی و راه‌کارهای لازم برای رفع این مشکلات مصوب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرری، تعدادی از نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در اولین سفر کاری خود پس از آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی؛ به بخش فشافویه در شهرستان ری رفته و از نزدیک در جریان مشکلات این منطقه جنوبی تهران قرار گرفتند و نسبت به حل این مشکلات با فرماندار و مسؤولان اجرایی شهرستان تبادل نظر کردند.

بخش فشافویه که به دشت طلایی ری معروف است و شهرت آن از گذشته‌های دور زبان‌زد عام و خاص بوده، به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم یکی از قطب‌های کشاورزی و بازرگانی بوده است اما امروز درگیر مشکلاتی از جمله کم آبی شده و به واسطه کمبود آب زراعی آثار اندکی از آن باقی مانده است لذا اهمیت این مشکلات نمایندگان مجلس را بر آن داشته تا در ابتدای آغاز به کار مجلس به این بخش دورافتاده سفر کنند تا بلکه با پیگیری‌های به موقع مشکلی از مردم نجیب و زحمت‌کش منطقه حل شود.

حسن آباد فشافویه یک محور ترانزیتی است که بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه و بزرگترین فرودگاه ایران در این بخش واقع شده و با ۳۲ اثر تاریخی دارای ظرفیت‌های فراوانی است چنانکه بسیاری از فعالیت‌های عظیم اقتصادی در آن قابل رؤیت است اما برخی معضلات زیست محیطی که از مناطق دیگر استان تهران به این بخش تحمیل می‌شود همچنین وجود زندان بزرگ تهران در فشافویه، مهیا کردن زیرساخت‌های متناسب را در این منطقه ضروری کرده است.

تنها راه دسترسی به منابع آبی در حال حاضر در سطح بخشی استفاده از سفره‌های زیرزمینی از طریق حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق است که به این وسیله نیاز آب زراعی این بخش را تا حدودی مرتفع می‌کند اما میزان این آب آنقدر زیاد نیست که بتواند به اندازه کافی و یا حتی المقدور نصف زمین‌های قابل کشت موجود در بخش را مشروب کند.

منبع تأمین آب شرب مردم بخش نیز عموماً از طریق حفر چاه عمیق است که در شهر حسن آباد برای تأمین آب شرب از ۱۵ حلقه چاه عمیق استفاده می‌شود و عمل ضدعفونی و کلریزاسیون این آب به صورت استاندارد انجام می‌گیرد.

بازدید از روستای قلعه محمد علی خان، زیارت مقبره شیخ کلینی در روستای کلین، زیارت شهدای گمنام در مصلی حسن آباد، بازدید از درمانگاه حسن آباد و نشست در بخشداری فشافویه به منظور بررسی مشکلات عمرانی، بهداشتی و فرهنگی از برنامه‌های سفر مرتضی آقاتهرانی، سیدعلی یزدیخواه، علی خضریان، ابوالفضل عمویی، مهدی شریفیان، غلامحسین رضوانی و مجتبی توانگر به بخش فشافویه بود که از صبح تا عصر امروز در این بخش حضور داشتند.

تأمین آب شرب سالم برای منطقه، تحقق پرداخت حق‌آبه بخش فشافویه از سد ماملو، احداث و راه‌اندازی یک ایستگاه از خط مترو فرودگاه امام(ره) در بخش فشافویه، احداث و راه اندازی کمربندی شهر حسن آباد، مرمت مدرسه ۴ کلاسه ابتدایی روستای کنارگرد پایین، افزایش حریم روستایی برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، رفع موانع موجود و ارتقاء سیستم مخابراتی ارتباطات سیار در منطقه، ارتقاء حوزه بهداشت و درمان، تأمین هزینه حمل و نقل معلمان، تشکیل جلسه مجزا درخصوص پیگیری مشکلات شهرک صنعتی شمس آباد با حضور وزرای مربوطه و لایروبی تنها قنات فعال منطقه در روستای قلعه محمدعلی خان مهم‌ترین درخواست‌هایی بود که توسط مردم و مسؤولان محلی برای پیگیری از طریق نمایندگان مجلس مطرح شد.

مصوبات در زمان بندی تعیین شده انجام شود

سیدعلی یزدیخواه عضو مجمع نمایندگان تهران در نشست بررسی مشکلات بخش فشافویه که در جریان این سفر در محل بخشداری برگزار شد، اظهار کرد: برنامه ششم توسعه در آستانه پایان است و سال آینده آخرین سال برای این برنامه است لذا بهترین نقشه راه برای توجه به زیرساخت‌ها و پیگیری شاخص‌های توسعه شهرستان ری این است که مسائل مهم شهرستان در برنامه توسعه هفتم مورد توجه قرار بگیرد و توسط نمایندگان پیگیری شود.

وی با تأکید بر رفع مشکلات آب روستاها گفت: مهم‌ترین موضوعی که باعث شد امروز به همراه جمعی از نمایندگان در بخش فشافویه حضور داشته باشیم، مشکل کمبود آب در روستاهای این بخش بود که البته در کنار آن مشکلات دیگری نیز مطرح شد که لازم به پیگیری و رسیدگی است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه طی روزهای آینده از بخش‌ها و مناطق دیگر شهرستان نیز بازدید خواهیم کرد، گفت: تمام مشکلات شهرستان ری در حوزه‌های مختلف عمرانی، درمانی، فرهنگی و صنعتی را احصاء و پس از جمع بندی در جلسه مجمع نمایندگان مطرح خواهیم کرد که بتوانیم تا زمان رفع مشکلات پیگیر مصوبات باشیم.

یزدیخواه با بیان اینکه هدف ما خدمت به مردم است، تصریح کرد: باتوجه به اینکه برای هزینه‌کرد بودجه ها، اخذ مجوزهای دیوان محاسبات لازم است و نمایندگان مجلس می‌توانند این موضوع را پیگیری و حل کنند تا روند اجرای مصوبات با سهولت انجام گیرد.

وی در پایان تأکید کرد: مسؤول اجرای پروژه‌ها همچنین زمان بندی برنامه‌ها باید مشخص شود تا مصوبات مطرح شده به سرعت انجام شود چراکه تا دو ماه آینده مصوبات را رصد خواهیم کرد که چه مقدار از برنامه‌ها اجرا شده است.

اتصال آب تهران به روستاهای جنوب ری تا یک سال آینده

حسین توکلی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری نیز در بخشی از این جلسه اظهار کرد: آب شرب مناطق زیادی از شهرستان ری طی سال‌های اخیر به رینگ اصلی تهران متصل شده و مشکل آب شرب بخش‌های کهریزک و فشافویه نیز با اتصال آب آشامیدنی این شهرها به رینگ اصلی تهران برطرف خواهد شد که برای انجام این طرح حدود یک سال و نیم زمان لازم است که در صورت تأمین منابع و کار جهادی این زمان تا یک سال کاهش می‌یابد.

وی افزود: مطالعات این طرح از رینگ قمر بنی هاشم تا زندان حسن آباد انجام شده که در طول مسیر از شهرهای تهران، باقرشهر، کهریزک و حسن آباد عبور می‌کند و با اجرای این پروژه مشکل آب روستاهای شهرستان ری در بخش‌های جنوبی از نظر کیفیت و کمیت برطرف خواهد شد.

معاون استاندار تهران با بیان اینکه مجمع نمایندگان تهران با تسهیل روند اخذ مجوزهای لازم از دیوان محاسبات می‌توانند زمان اجرای این پروژه را کاهش دهند، گفت: اجرای این طرح باید هرچه زودتر آغاز شود زیرا هرگونه تأخیر باعث متحمل شدن هزینه اضافه خواهد بود.

توکلی در رابطه با حوزه گازرسانی روستاها تصریح کرد: دو خط انتقال ۲۶ و ۲۴ کیلومتری برای گازرسانی به روستاها در بخش فشافویه اجرا خواهد شد که این کار تأثیر مهمی برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به کلان شهرها خواهد داشت که در این راستا بحث مناقصه توسط راهداری و شرکت گاز استان تهران انجام شده که حدود یک سال و نیم زمان لازم دارد که ۶ کیلومتر آن ظرف سه ماه آینده توسط شهرستان انجام خواهد شد.

وی با اشاره به نیاز مردم منطقه به مترو و حمل ونقل عمومی ادامه داد: برای احداث ایستگاه خط مترو باید مطالعات لازم صورت بگیرد و میزان استقبال مردم برآورد شود تا برحسب نیاز مردم این مطالبه انجام شود.

فرماندار ویژه شهرستان ری در پایان خاطرنشان کرد: پیگیری افزایش بافت روستاها، تخصیص بودجه‌های فرهنگی در دهیاری‌ها، بازنگری مطالعات کمربندی، ارتقای خدمات درمانی در درمانگاه فشافویه، رفع مشکلات مخابراتی و لایروبی قنات روستای قلعه محمدعلی خان از دیگر مصوبات جلسه امروز بود که مقرر شد با پیگیری مجمع نمایندگان و مسؤولان استانی و شهرستانی اجرا شود.

تخصیص آب مهم‌ترین موضوع در طرح آبرسانی است

حسن حقیقی مدیر شرکت آب و فاضلاب منطقه ۶ تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه بحران‌های جنوب تهران اگر مدیریت نشود همه را درگیر خواهد کرد، اظهار کرد: هم اکنون مشکل کم آبی در روستاهای بخش فشافویه رفع شده و فقط یک سری اشکالات فنی وجود دارد که حداکثر تا سه ماه آینده کاملاً برطرف می‌شود.

وی افزود: طراحی‌های ابتدایی برای پروژه بلندمدت انتقال آب انجام شده و بودجه پیش‌بینی شده برای این موضوع در کوتاه مدت ۸۵میلیارد تومان است که در این طرح آب از خط ماملو به مخزن واقع در میدان میوه تره بار مرکزی تهران منتقل و از آنجا نیز به سمت مسیر باقرشهر، کهریزک و حسن آباد هدایت خواهد شد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب منطقه ۶ تهران گفت: موضوع تخصیص آب مهم‌تر از بحث منابع مالی است چون اکنون تخصیص، از طرح ماملو در نظر گرفته شده که لازم است از تصفیه خانه ششم تهران که تا پایان تیرماه به بهره برداری خواهد رسید نیز برای این طرح تخصیص در نظر گرفته شود که از سمت پرند نیز بتوانیم آب را منتقل کنیم و این موضوع را نمایندگان مجلس باید از وزارت نیرو پیگیری کنند.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/گ۱/س

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار