کد خبر: ۱۲۰۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
نماینده شاهرود و میامی در مجلس:
شاهرود- نماینده شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه صنعت شاهرود نیازمند تزریق خون تازه است، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم زمینه‌ساز جذب سرمایه‌های بومی و غیربومی باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر خانی شامگاه یکشنبه در پایان بازدید یک روزه از صنایع و کارخانه‌های شهرستان شاهرود در آستانه روز ملی صنعت و در جمع خبرنگاران بابیان اینکه امروز صنعت شهرستان نیازمند تزریق خون تازه است، بیان داشت: صنایع با مشکلات زیادی روبرو هستند که ازجمله آن‌ها می‌بایست بدهی بانکی، تملک از سوی بانک‌ها، اعتبارات، بازار و … را اشاره کرد.

وی بابیان اینکه تملیک واحدهای مشکل‌دار از سوی بانک‌ها معنایی ندارد، ابراز کرد: بانک‌ها با تملک واحدهای مشکل‌دار که عمدتاً به‌واسطه مشکلات اقتصادی و تأمین مواد اولیه، نوسانات ارزی و … نتوانسته‌اند بدهی‌هایشان را پرداخت کنند، در حقیقت جلوی تولید را می‌گیرند.

بانک‌ها اهل احیا و تولید نیستند

عضو خانه ملت بابیان اینکه این واحدها نه توسط بانک‌ها احیا می‌شوند و نه بانک‌ها می‌گذارند که این واحدها به تولید برسند، ابراز کرد: تملک بانک‌ها به نفع هیچ‌کس نیست.

خانی با اشاره به تأمین مواد اولیه به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی شهرستان شاهرود بیان کرد: یکی از مسائلی که امروز دیده می‌شود تأمین مواد اولیه است برای مثال کارخانه قند شاهرود امروز در صورت تأمین سهمیه شکر و مواد اولیه بیشتر می‌تواند تولید بیشتری داشته باشد.

وی بابیان اینکه کشاورزان به دلیل مشکلات عدیده‌ای که دارند متأسفانه رغبتی به تولید پیدا نمی‌کنند درنتیجه مواد اولیه کارخانه‌ای چون کارخانه قند شاهرود تأمین نمی‌شود، افزود: تولید چغندرقند در شاهرود، بسطام، میامی و کالپوش و … نسبت به سال قبل ۳۵ درصد و در کشور نزدیک ۵۰ درصد کاهش‌یافته و این نشان می‌دهد که قطعاً کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

مشکل کشاورزان و کمبود مواد اولیه صنعت

نماینده شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه چغندرقند امروز به قیمت ۷۰۰ تومان برای هر کیلوگرم به کارخانه‌ها فروخته می‌شود و این رقم اصلاً نمی‌تواند هزینه تولید را برای کشاورزان تأمین کند، بیان کرد: این میزان باعث می‌شود تا رغبت کشاورزان برای تولید کاهش یابد.

خانی در ادامه به‌ضرورت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام چون ذوب فولاد شاهرود، کاغذ سنگی کربنات کلسیم، فولاد و … شد و ابراز داشت: بیکاری در شاهرود و میامی ۳۵ درصد است و این شامل کسانی نمی‌شود که شرایط کار رادارند ولی مشغول به شغلی نیستند مانند بازنشسته‌ها و دانشجویان و… که اگر این افراد را نیز به‌حساب آوریم بیکاری بالای ۴۰ و ۵۰ درصد در شاهرود و میامی محاسبه خواهد شد لذا باید طرح‌های نیمه‌کاره را حمایت کرد.

وی با ابراز خرسندی از روند کار اجرایی کارخانه ذوب فولاد شاهرود بیان کرد: این کارخانه درگیر مشکلات وام بانکی است و بانک تابعه اولویت واحدهایی که از کرونا آسیب‌دیده‌اند را بهانه عدم پرداخت وام کرده که این موضوع پذیرفته نیست چراکه همه کارخانه‌های تولیدی از کرونا آسیب دیدند.

چراغ تولید روشن بماند

عضو خانه ملت بابیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی در شاهرود هستند که هزینه‌های سنگینی را کرده‌اند اما تعطیل هستند، بیان داشت: واحدهایی در شاهرود هستند که بیش از ۱۳ تا ۱۵ سال پیش تمام تجهیزات و ساختمان‌های موردنیاز و امکانات را مهیا کرده‌اند اما هنوز به تولید نرسیده‌اند لذا اولویت ما باید راه اندازی این نوع واحدها باشد که بعضاً تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

خانی بابیان اینکه باید چراغ تولید روشن بماند، تاکید کرد: امروز واحدهایی در شاهرود وجود دارند که سال‌ها پیش برای مثال شش میلیارد تومان وام از بانک دریافت کرده‌اند اما موانع تولید باعث شده نتوانند به تولید محصول بپردازند و امروز نه تنها هزینه آن‌ها بر روی زمین مانده بلکه بدهی بانکی آن‌ها هم ۲۰ میلیارد تومان شده است و این امر سبب می‌شود تا مجموع شهرستان شاهرود متضرر شود.

وی بابیان اینکه متأسفانه سیستم اداری ما بعضاً مشکل ساز است، تاکید داشت: باید برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن کرد چرا که او می‌تواند برای شهرمان تولید و اشتغال بیاورد امروز ۴۰ سال پیش نیست که بنشینیم تا سرمایه‌گذار بیاید امروز ما باید به دنبال سرمایه‌گذار برویم موضوعی که متأسفانه در شهرستان شاهرود و میامی کمتر دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کارخانه قند شاهرود و کارخانه ذوب فولاد، کارخانه فولاد و چند کارخانه بخش خصوصی دیگر در زمره مراکز صنعتی بودند که امروز مورد بازدید نماینده شاهرود و میامی در مجلس و مدیران کل صمت، شهرک‌های صنعتی استان سمنان و … قرار گرفتند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار