کد خبر: ۱۲۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، این روزهای تابستان برای خیلی‌ها، روزهای سخت و طاقت‌فرسایی است، چرا که حس خانه به‌دوشی آنها را سرگردان کرده و فشار صاحبخانه‌ها برای بالا بردن قیمت خانه‌ها، دمار از روزگارشان درآورده است.

در روزهایی بعد از اوج بحران کرونا همه قرار بود با یکدیگر مهربان باشند و مهربانی را به یکدیگر هدیه دهند، مردم با افزایش چندین‌باره و غیر معقول اجاره‌بهای خانه‌ها مواجه شده‌اند و این افزایش بسیاری از مستأجران را تحت فشار قرار داده است، این افزایش اجاره‌بهای مسکن همراه با تورم اقتصادی، آن هم دقیقاً بعد از آسیب به وضعیت اقتصادی قشر ضعیف جامعه که با قرنطینه اجتماعی کسب و کار خود را از دست داده‌اند، بسیاری از خانوارها را با مشکل مواجه کرده و متأسفانه مسئولان نیز دست روی دست گذاشته‌اند و جز ابراز نگرانی اقدام دیگری نمی‌کنند، حال خانوارهای ضعیف مانده‌اند و بی‌تدبیری مسئولانی که چندان پاسخگوی این مساله نیستند.

با شیوع کرونا همه دم از همدلی و همکاری با اقشار آسیب پذیر جامعه برای کاهش فشار می‌زدند و هر روز شاهد به راه‌انداختن یک پویش‌های خیرخواهانه بودیم، حتی برای همین مسکن، پویشی با عنوان «صاحب خانه خوب» به راه افتاد، اما آنچه که امروز در عمل می‌بینیم این است که همه این پویش‌ها تنها در حد همان حرف و عنوان زیبا و دل‌فریب باقی‌ماند و حداقل در عمل کسی به شکل جدی به فکر اقشار آسیب دیده نیست.

مستأجر عزیز، شرمنده‌ام!

مدیر یکی از بنگاه‌های شهر رشت در این‌باره اظهار کرد: این روزها برای ما بنگاه‌های املاک، روزهای سخت و ناگواری است، چرا که دیدن شرمندگی هر روزه پدران و مادرانی که نمی‌توانند سقفی برای خانواده خود آماده کنند سخت و دلخراش است.

وی گفت: برخی از صاحبخانه‌ها می‌گویند، ملک اجاره‌ای‌شان، تنها منبع درآمد آنهاست به همین دلیل با افزایش تورم میزان اجاره خانه‌ها را بالا برده‌اند واین شامل حال همه مالکان نمی‌شود، زیرا برخی از صاحبان املاک تمکن مالی خوبی دارند، اما فرصت را برای انباشت سرمایه‌های خود غنیمت شمرده‌اند و به هیچ عنوان حاضر نیستند قیمت‌های گزافی را که روی املاک خود گذاشته‌اند  کاهش دهند. به همین دلیل هر صاحب بنگاه با وجدانی از این موضوع ناراحت می‌شود و تلاش می‌کند تا شاید بتواند به نفع مستأجر کاری انجام دهد، اما چه میزان این سعی و تلاش نتیجه می‌دهد، خدا می‌داند!

در میان گفت‌وگو با مدیر بنگاه، خانواده‌ای سه نفره وارد بنگاه شدند و پدر خانواده با صدای آرامی از صاحب بنگاه پرسید با این مقدار موجودی و توان پرداخت اندک اجاره، می‌توانم سقفی برای خانواده‌ام پیدا کنم؟ صاحب بنگاه نیز با نگاه به چهره معصوم این پدر زحمت کش با شرمندگی سرش را پایین انداختد و سری تکان داد و فقط یک کلمه گفت: «شرمنده ام».

پدرخانواده گفت: صاحبخانه به یک‌باره ۲۰ میلیون تومان بیشتر از پیش پرداخت قبلی تقاضا کرده  و ۴۰۰ هزار تومان هم بر اجاره بهای قبلی اضافه کرده است، من که با حقوق کارگری به‌سختی اجاره‌بهای سال گذشته را پرداخت می‌کردم چگونه بدون افزایش حقوق و با این تورم سرسام‌آور می‌توانم پرداخت چنین هزینه و اجاره بهایی را متحمل شوم.

مشاوران املاک هم از افزایش قیمت مسکن خوشحال نیستند

یکی از بنگاه‌داران شهرستان‌های غربی استان گیلان هم اظهارکرد: در هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت افسارگسیخته اجاره‌بهای خانه در کشور و به طبع استان گیلان هستیم. افزایش بی رویه قیمت مسکن اعم از فروش و اجاره، بنگاه داران را نیز عاجز کرده است.

احمدی افزود: این وضعیت سبب شده که نه مستأجران توانایی تهیه مبلغ ودیعه و اجاره بها و نه صاحبان بنگاه‌های املاک تمایلی برای اجاره یا فروش مسکن با این قیمت‌های کاذب را داشته باشند. در حال حاضر قیمت مسکن حباب بوده و قطعاً این قیمت اصلی واحدهای مسکونی نیست.

وی گفت: مدتی به‌دلیله شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده بود. تصور می‌کردیم با آغاز فعالیت‌ها بتوانیم بخشی از آسیب‌های مالی ناشی از شیوع این ویروس را جبران کنیم، اما متأسفانه با افزایش یک‌دفعه‌ای، قیمت‌ها شاهد رکود در بازار مسکن هستیم.

احمدی اظهار کرد: امروز از مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نام برده می‌شود. در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که عده‌ای با ساخت یک یا چند واحد مسکونی با تصور اجاره دادن این واحدها به‌دنبال بازگشت سرمایه هزینه شده و حتی کسب درآمد هستند.

وی تأکید کرد: نبود همین نظارت و همچنین نامتوازن بودن عرضه و تقاضا سبب شده امروز شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن اعم از فروش و اجاره باشیم. نبود نظارت و همچنین نامتوازن بودن عرضه و تقاضا سبب شده امروز شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن اعم از فروش و اجاره باشیم.

احمدی افزود: مشاوران املاک هم از این گرانی مسکن ناراضی هستند، زیرا این موضوع سبب شده تا نتوانیم حتی یک واحد مسکونی معامله کنیم. درواقع افزایش قیمت مسکن رکود بازار مسکن را به‌دنبال دارد و این موضوع سبب شده تا ما هم از نظر اقتصادی دچار آسیب شویم.

 جوانان با این قیمت‌ها رغبتی به ازدواج ندارند

«مسعود و ندا» زوج جوانی هستند  که چند هفته‌ای دنبال یک خانه می‌گردند. آنها به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستند مراسم ازدواجشان را برگزار کنند، به همین دلیل تصمیم گرفتند بی‌خیال برپایی مراسم جشن عروسی شوند و زندگی مشترک را زیر یک سقف شروع کنند. اما وقتی برای تهیه مسکن به بنگاه‌های ملکی سر زدند متوجه شدند که تهیه مسکن سخت‌تر از گرفتن جشن عروسی در این شرایط است.

آنها در این‌باره  اظهار کردند: ما قرار بود اسفند ماه  ۹۸ جشن ازدواج خود را برگزار کنیم و تصور می‌کردیم با هدایایی که در روز عروسی برایمان جمع می‌شود، می‌توانیم خانه‌ای برای خود تهیه کنیم که آن هم به خاطر شیوع کرونا کنسل شد.

مسعود گفت: با مشورت بزرگ‌ترها به این نتیجه رسیدم که هزینه جشن عروسی را برای تهیه خانه خرج کنیم و بر سر خانه و زندگی خود برویم، اما هفته‌هاست با همسرم دنبال یک خانه نقلی می‌گردیم، متأسفانه قیمت‌ها آنقدر بالاست که پیگیری‌های‌مان تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

وی افزود: خود مشاوران املاک هم از این افزایش قیمت در تعجب هستند. آنها هم گاهی اوقات می‌مانند که چه باید بگویند چون با پولی که ما داریم و با قیمت‌های امروز بازار مسکن، ما حتی نمی‌توانیم یک سوئیت معمولی هم بگیریم.

 ندا نیز اظهارکرد: اکثر مسئولان مرتب بر ازدواج جوانان تأکید می‌کنند، اما در عمل هیچ کاری برای آسان شدن این امر نمی‌کنند. الان من و همسرم با وجود همه شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه، تورم سرسام‌آور و قیمت‌های نجومی کالای منزل تصمیم گرفته‌ایم با کمک خانواده‌هایمان در کنار هم یک زندگی را شروع کنیم، ولی با این قیمت بالای مسکن کم آورده‌ایم.

وی گفت: مسئولان کمی به فکر ما جوانان باشند و حداقل نظارت را بیشتر کنند تا هر کس به هر میزانی که می‌خواهد نتواند به قیمت خدمات خود اضافه کند.

وضع بازار مسکن برای مجلس غیرقابل قبول است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز درباره وضعیت نابسامان بازار مسکن اظهار کرد: متأسفانه به‌دنبال بی‌تدبیری‌های اقتصادی دولت و مسئولان مربوط، فشار زیادی متوجه مردم شده است، به‌طوری که در این ایام بسیاری از خانواده‌ها توان اجاره مسکن را ندارند.

«سید علی آقازاده» افزود: مسکن نیاز اولیه هر شهروندی است و رها کردن این مساله ازسوی مسئولان مربوط به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. مسکن نیاز اولیه هر شهروندی است.

وی گفت: پاسخگویی متولیان مسکن کشور در این رابطه ضروری است. آنها مکلف به آرام کردن شرایط هستند، مردم بدانند که نمایندگان مجلس در این زمینه کوتاه نمی‌آیند و به صورت جدی این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: تورم اقتصادی آن هم دقیقاً بعد از شیوع کرونا که به بسیاری از کسب و کارها و مشاغل روزانه آسیب وارده شد، قابل توجیه نیست. متأسفانه این وادادگی و رهایی وضعیت مسکن ازسوی مسئولان و تقارن آن با افزایش تقاضا برای اجاره خانه، قیمت‌های افسارگسیخته‌ای را متوجه خانوارها کرده که هرچه زودتر باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار