کد خبر: ۱۲۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تأکید بر اینکه کشورش مخالف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است، خاطرنشان کرد که برچیده شدن تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران در موعد تعیین‌شده، یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ است و باید اجرا شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در نشست خبری روزانه خود تأکید کرد که مطابق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم تسلیحاتی علیه ایران باید در موعد مقرر برداشته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سؤالی درباره موضع چین در خصوص تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: «چین قویاً از اعتبار قطعنامه 2231 شورای امنیت و اثربخشی برجام حمایت می‌کند. ما با تلاش‌های آمریکا برای مجبور کردن اعضای شورای امنیت به تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران مخالفیم.»

وی افزود: «همه بندهای قطعنامه 2231 از جمله موارد مرتبط با برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران [در موعد تعیین‌شده] باید صادقانه اجرا شود.»

اواسط خردادماه سال جاری «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است را میان اعضای شورای امنیت از جمله روسیه توزیع کرده است.

نماینده آمریکا گفت که او می‌خواهد ابتدا با سفرای کشورها صحبت کرده تا اطمینان حاصل کند که همه می‌دانند که شورای امنیت سازمان ملل اجازه نخواهد داد این ممنوعیت‌ها در ماه اکتبر به پایان برسند.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید دست‌کم 9 کشور عضو شورای امنیت با آن موافقت کنند و در عین حال قطعنامه از سوی هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) وتو نشود.

هفته گذشته چند دیپلمات غربی در مصاحبه با نشریه آمریکایی فارن پالیسی اعلام کردند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا -که از امروز چهارشنبه بررسی و بحث درباره آن در شورای امنیت آغاز می‌شود- برخلاف تبلیغات دولت ترامپ از حمایت کافی در شورای امنیت برخوردار نیست و احتمالاً این قطعنامه حتی بدون در نظر گرفتن وتوی آن از سوی روسیه و چین، به تصویب نخواهد رسید.

انتهای پیام/.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار