کد خبر: ۱۲۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
دبیر شورای اجتماعی فرهنگی طرح کاپ مطرح کرد:
در دومین نشست شورای اجتماعی فرهنگی طرح کاپ، بر ضرورت خلق شخصیتی متناسب با کاپ (کاهش پسماند) تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در دومین نشست شورای اجتماعی فرهنگی طرح کاپ تاکید کرد: کاپ، طرحی جدید یا اختراعی نیست بلکه هدف ما این است که در نهایت آن ترم کاهش که شامل کاهش پسماند، رطوبت، وزن، سمیت، حجم و… است، محقق شود، یعنی همان چیزی که در کشورهای توسعه یافته و بر اساس مشارکت مردمی و ایجاد برخی زیرساخت‌ها محقق شده است.

وی ادامه داد: همان طور که در مؤلفه‌های زیست محیطی، هر چقدر تلاش از مبدا بیشتر باشد، عملکرد بهتری خواهیم داشت و کاهش آسیب‌ها را شاهد خواهیم بود، در طرح کاپ هم ما تلاش کردیم نقطه اصلی و اتکای ما مشارکت شهروندان و تفکیک از مبدا و البته با فراهم سازی زیرساخت‌ها باشد.

۷۰ برنامه عملیاتی برای نهادینه کردن طرح کاپ ارائه شده است

نرگس رجایی معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند نیز در این نشست گفت: بعد از طرح موضوع کاپ در سازمان مدیریت پسماند برای اینکه سیاست‌های فرهنگی- آموزشی طرح کاپ را تبیین کنیم و از دیدگاه‌های صاحب نظران بهره حداکثری ببریم، ضرورت ایجاد نشستی با عنوان شورای اجتماعی و فرهنگی طرح کاپ محسوس بود؛ لذا این نشست با حضور افراد متخصص به نمایندگی از نهادها و سازمان‌های داخل مجموعه شهرداری و صاحب نظران بیرونی بر اساس نیازی که داشتیم تشکیل شد.

وی افزود: تصمیم ما بر این بود که برنامه‌های عملیاتی امور اجتماعی و فرهنگی طرح کاپ را در قالب این شورا به تصویب برسانیم و بر اساس مصوبات اجرایی کنیم.

دبیر شورای اجتماعی و فرهنگی طرح کاپ در ادامه با اشاره به برخی فعالیت‌های صورت گرفته در سال گذشته گفت: در سال گذشته با توجه به برنامه‌ها و اولویت‌هایی که داشتیم تلاش کردیم مباحث مرتبط با موضوعات فرهنگی و آموزشی طرح کاپ را برای نتایج حداکثری برجسته کنیم.

رجایی توضیح داد: به همین دلیل کمپین‌هایی تخصصی برپا کردیم، ویدئوهای آموزشی که همه سویه فرهنگی و آموزشی داشت، تهیه شد و همچنین طی تفاهم نامه‌ای که با سازمان سینمایی فارابی داشتیم در جشنواره فجر شرکت کردیم و به چهار فیلم که بیشترین مروج در کاهش پسماند بودند، جایزه دادیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند با اشاره به همیاران کاپ نیز گفت: سال گذشته همچنین تلاش کردیم اقشاری را که در جامعه به عنوان گروه‌های هدف مؤثر هستند و می‌توانند روی افکار عمومی اثربخشی مثبت داشته باشند، مانند فرهیختگان، اساتید دانشگاه، هنرمندان و… را به عنوان سفیران فرهنگی طرح کاپ با خودمان همراه کنیم.

رجایی با اشاره به برنامه‌های امسال نیز گفت: ما امسال ۷۰ برنامه عملیاتی برای نهادینه کردن طرح کاپ ارائه دادیم که در شورای شهر تهران مصوب شده است و به تناوب اجرا خواهد شد.

دبیر شورای اجتماعی و فرهنگی طرح کاپ با اشاره به انتخاب پاکبان نمونه نیز گفت: یکی از این برنامه‌ها انتخاب پاکبان نمونه است که به صورت فصلی و در دو سطح انتخاب مردمی و انتخاب مناطق ۲۲ گانه برگزار می‌شود.

رجایی افزود: خلق کارآکتر ویژه به عنوان برند مدیریت پسماند با محوریت کاپ و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری که به صورت آنلاین برگزار خواهد شد از دیگر برنامه‌های ما در سال جاری خواهد بود.

تاکید بر فراهم سازی زیرساخت‌ها

محمد درویش فعال و کنشگر محیط زیست نیز در این نشست گفت: شهروندان ما آماده همراهی با طرح‌هایی نظیر کاپ هستند، آن‌ها علاقه مند به محیط زیستند اگر زیرساخت‌ها فراهم شود.
وی افزود: ما ۷۵ هزار میلیارد برای اتوبان سازی و تونل سازی هزینه کرده ایم اما در زمینه تفکیک پسماند و کاهش آن تاکنون اقدامی صورت نگرفته است و زیرساخت‌ها مناسب نیست؛ فقط کافی است بخش کوچکی از این هزینه در موضوع پسماند هزینه شود تا اثرات آن را ببینیم.

این فعال محیط زیست ادامه داد: ما با افت کیفی منابع آب رو به رو هستیم. باید برای حل معضلات ادبیات و رفتارمان را اصلاح کنیم. این تغییر رفتار نیاز به آموزش، فرهنگسازی و البته فراهم سازی زیرساخت‌ها دارد.

گفتنی است در دومین نشست شورای اجتماعی فرهنگی طرح کاپ، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، نرگس رجایی معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند، محمد درویش کنشگر محیط زیست، مجتبی دانشور مدیرکل آموزش‌های شهروندی معاون اجتماعی شهرداری تهران، محسن جعفری مدیرعامل شرکت پیام رسا، فاضلی دبیر بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر، سعادتی نماینده کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، حضور داشتند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار