کد خبر: ۱۲۱۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲

جلال رشیدی کوچکی

عضو کمیسیون امور داخلی کشور

دولت ها همواره در ۴ سال اول با دقت بیشتری مدیریت می کنند اما در ۴ سال دوم همه چیز را رها می کنند. دولت دوازدهم نیز اکنون در سال پایانی قرار دارد اما نباید در سال پایانی خود، کار را تمام شده ببیند و مسائل کشور را رها کند. دولت باید بیش از پیش بر اجرای برنامه های خود همت گماشته و مجلس نیز در این راستا از دولت دوازدهم گزارش کار خواهد خواست.

متأسفانه در دولت شاهد نوعی رهاشدگی در امور اقتصادی هستیم. این در حالی است که کشور از تمام ظرفیت ها برای اصلاح امور اقتصادی برخوردار است اما با توجه به شرایط حاضر به لحاظ افزایش قیمت مسکن، طلا، ارز و خودرو، پالس های خوبی از سمت دولت به جامعه نمی رسد.

بی شک بسیاری از مشکلات ناشی از نظارت است که مجلس در راس نظارت قرار دارد اما به وظایف ذاتی خود به خصوص در حوزه نظارت عمل خواهد کرد. رفتار قوه مقننه باید به گونه ای باشد که به دلیل برخورد با سال آخر مجلس با اغماض با اقدامات دولت مواجه نشود بلکه نظارت خود را بیش از پیش تقویت کند.

یکی از مهمترین مسایل در شرایط تحریم، استفاده از دیپلماسی اقتصادی است. در عین حال که دولت باید با کشورهای مختلف ارتباط اقتصادی پیدا کند، اولویت خود را باید کشورهای همسایه با ظرفیت جمعیتی حدود ۷۰۰ میلیون نفر، قرار دهد.

ارتباط اقتصادی نباید صرفا به حوزه انرژی یعنی نفت و گاز محدود شود بلکه باید این ارتباط را به حوزه های کشاورزی، صنعت و خدمات نیز ارتقا داد که باعث خواهد شد از وابستگی بودجه به نفت نیز کاسته شود.

در این وضعیت ضرورت تحقق عدالت اجتماعی بیش از پیش احساس می شود. دولت به صورت مدام از عدالت اجتماعی سخن می گوید و برای تحقق آن نیز طرح مسکن اجتماعی، تغییر در نحوه فروش خودرو و غیره را مطرح می کند اما تا کنون نتوانسته مسیری برای تحقق عدالت اجتماعی باشد.مهمترین مقوله برای دستیابی به عدالت اجتماعی، توزیع عادلانه ثروت، آموزش، بهداشت و اشتغال است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار