کد خبر: ۱۲۱۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶

علی اکبر کریمی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

متاسفانه شاهد افزایش لجام گسیخته قیمت ارز هستیم و در تمامی سالها قیمت ارز باعث گرانی دیگر کالاها و خدمات شده است. بنابر این به کنترل قیمت ارز نیاز داریم. از آنجا که در گذشته بیشتر درآمدهای ارزی از محل فروش نفت به دست می آمد اما در حال حاضر به دلیل برخی محدودیت ها، تامین ارز با مشکل روبه رو شده است، دولت باید تمام توان خود را برای برگشت ارز صادراتی به کار گیرد تا منابع ارزی کشور تامین شود.

نکته مهم اینجاست که نیازهای ارزی کشور برای واردات مواد اولیه موردنیاز تولید، دارو و کالاهای اساسی باید تامین شود. در این شرایط ضوابط و مقررات دست و پا گیر انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی را کاهش می دهد، هرچه دولت، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بستر بهتری برای بازگشت ارز صادارتی فراهم کنند، منابع ارزی موردنیاز کشور بیش از گذشته تامین خواهد شد.

از سوی دیگر ارز ایرانیان خارج از کشور فرصتی مناسب برای تامین منابع ارزی موردنیاز کشور است و در حال حاضر میلیاردها دلار ارز در خارج از کشور رسوب کرده، که با توجه به افزایش نرخ ارز در ایران، تمایل بسیاری برای واردات آنها به داخل وجود دارد اما از آنجایی که انتقال از طریق بانک ممکن نیست، بهتر است این اعتبارات به صورت کالا وارد کشور شود.

با این وضعیت شاهد انباشت ارز در خارج هستیم در حالی که میتوان ارز ایرانیان خارج از کشور را از طریق واردات کالاهای موردنیاز، به نظام اقتصادی تزریق کرد که در صورت اجرایی کردن این پیشنهاد دولت می تواند با اولویت بندی، کالاهای اساسی را تامین کند.

البته تهدیدها و تحریم ها نشان می دهد که کشور در جنگ اقتصادی به سر می برد و در این شرایط باید برای تامین ارز موردنیاز کشور تمام راهکارها را بررسی و مورد استفاده قرار دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار