کد خبر: ۱۲۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
گشودن دروازه‌هاي تجاري با ايران
ثروت هر ملت ناشی از کار اوست. زمانی فرارسیده که باید برخی از سیاسیون و مدیران اقتصادی کشورمان را متوجه این نکته کنیم که ثروت فقط در نفت خلاصه نمی شود و ارزش برخی موقعیت‌های کشور از کل ذخایر نفتی مان هم بیشتر است، ادعای عجیبی نیست.
به گزارش تجارت آنلاين،  اگر مسئولان و مقامات مربوط اهمیت این فرصت های تاریخی را دریابند، هدف ارزشمند "اقتصاد بدون نفت” در حد یک شعار باقی نمی ماند.گره های ناگشوده اقتصادی و اجتماعی ایران ناشی از عوامل متعدد ساختاری، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، تحریم ها و همکاری‌های منطقه ای است. فناوری موجب ثبات سیاسی و اقتصادی کشورهاست و صادرات موفق کشورها حاصل توسعه فناوری و انطباق فناوری های جدید با شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر کشور است. گردآوری اطلاعات در خصوص فناوری‌های وارداتی، اولویت بندی از نظر منافع مالی، ارزیابی فناوری ها، تخصیص منابع لازم، بهبود محصولات فعلی و خلق محصولات جدید می تواند کشور را به سمت رشد فناوری و توسعه اقتصادی و در نتیجه موفقیت در بازارهای جهانی سوق دهد. ضرورت حضور و بقا در بازارهای رقابتی، بکارگیری سیاست های خصوصی سازی و تغییر شرایط اقتصادی از تولید مداری به مشتری مداری و توجه به رویکرد کاهش هزینه هاست. امروزه صادرات هر کشور، یکی از مهمترین منابع درآمد ارزی محسوب می شود و بعضی کشورها که اقتصادشان وابسته به یک محصول است، مهمترین منبع تحصیل ارز را توسعه صادرات می‌دانند، از این رو صادرات به فرآیند پیچیده‌ای در میان کشورها تبدیل شده و نیازمند اتخاذ سیاست‌های بلندمدت و صحیحی است که بتواند بازار خارجی را به صورت مداوم در دست داشته باشد.در سالهای اخیر به دلیل نوسانات شدید قیمت نفت در بازار های جهانی و کاهش درآمد این محصول و نیز رشد سریع جمعیت در ایران، دولت بیش از گذشته توجه خود را به صادرات غیرنفتی معطوف کرده است.به همین دلیل همواره کارشناسان اقتصادی راهکارهای متعددی برای این مشکل مطرح می‌کنند اما این راهکارها به دلایل مختلف نتوانسته رونق و توسعه صادرات را به حد مورد انتظار افزایش دهد.یک کشور برای رقابت در سطح جهان باید یک راهبرد تولید کارآمد را طراحی کند و در مراحل اولیه طراحی و تولید فناوری، رقابت بر روی تولید فناوری های مناسب و هماهنگ با دنیا متمرکز شود.در حال حاضر کشور ما وارث اقتصادی است که زیرساخت های لازم را برای اشاعه فرهنگ و فناوری و توسعه اقتصادی و اجتماعی فراهم نساخته و برنامه ریزی‌ها و هماهنگی های لازم در بخش های مختلف آن برای این مهم صورت نگرفته که این امر، مشکلات پیچیده ای را در زمینه های مختلف به صورت آشکار و نهان پدید آورده است.
ساختار بازار معرف خصوصیات سازمانی بازار بوده و به کمک آن می توان رابطه اجزای بازار را مشحص نمود. از برجسته ترین جنبه ها و خصوصیات سازمانی بازار تمرکز فروشندگان، تمرکز خریداران، شرایط ورود و درجه تفاوت کالا می باشد تمرکز بعنوان مهمترین متغیر ساختاری معرفی شده و تحلیل آن زمینه مناسب برای درک بهتر ارتباط عناصر ساختی و عملکردی بازار را فراهم می آورد. با بررسی بازار از این دیدگاه بهتر می توان علل بروز رفتارهای رقابتی و یا غیر رقابتی را تشخیص داد.شرایط و فضای کنونی اقتصاد جهانی و منطقه ای و روابط بین المللی حاکم به گونه ای است که توسعه روابط تجاری با کشورهای دوست و همسایه علاوه بر ثبات و توسعه اقتصادی، باعث رونق کسب و کار بنگاهها نیز می شود. دگرگونی در روابط تجاری ایران در سال جدید کلید خورد؛ در تازه‌ترین تحولات حوزه تجارت خارجی در هفته‌هاي آغازین سال و همزمان با اقدام گروهی از شرکای تجاری ایران به ویژه امارات و ترکیه در اعمال برخی محورهای تحریم تجاری علیه ایران، روابط تجاری کشور با چرخش قابل توجه به سمت عراق سوق پیدا کرده است.ایران اساسا به دنبال توسعه روابط تجاری با 15 کشور همسایه است؛ چرا که توسعه استراتژی تجاری است که توسعه اقتصاد و افزایش امنیت ملی را در پی خواهد داشت و کشور ما به لحاظ موقعیت ژئوپلتیک هم قلب منطقه است. ضمن اینکه اساسا کسب یک درصد از سهم تجارت جهانی، حق قانونی ایران است و شکل‌گیری بیداری اسلامی که استخوان‌بندی تجاری جهان را تغییر مي‌دهد و منجر به آغاز روابط تجاری با کشورهایی چون مصر و یمن مي‌شود نیز، به این امر کمک خواهد کرد. یکی از بازارهای پیش روی ایران برای توسعه صادرات که اکنون رتبه اول شرکای صادراتی را دارا است، عراق می باشد. این کشور تا 50 سال آینده بزرگ‌ترین بازار منطقه از لحاظ سرمایه‌گذاری و صادرات کالا خواهد بود.اساسا شکل‌گیری یک منطقه اقتصادی مثل «آ سه آن» در خاورمیانه چندان دور از انتظار نیست و در مجموع آتیه بسیار روشنی در انتظار تجارت خارجی ایران است.
تشویق دولت های منطقه آسیای میانه به همکاری بلندمدت با ایران و استفاده از موقعیت ویژه ایران برای ارتباط با جهان، گسترش و تسهیل ارتباطات و تأمین زیرساخت لازم برای این ارتباط، به تدریج اهمیت خود را از دست داد و دلمشغولی های دیگری جای آن را گرفت.به دنبال سقوط طالبان در افغانستان فرصت تجارت با این کشور   به فرصت‌های موجودمان اضافه شدولی سیل هجوم رقبا برای دستیابی به این موقعیت در کنار بی تدبیری‌های ایران فرصت را از ما ربود. به دنبال آن، "فرصت” تجارت با عراق نیز برایمان فراهم شد. آثار مثبت این "موقعیت ویژه” در اقتصاد کشورمان به کمرنگی قابل مشاهده است . به بیان دیگر، برنامه ای جامع و سنجیده برای بهره گیری ازاین موقعیت خاص و ایجاد رونق در اقتصاد منطقه تدوین و اجرا نشده است.در طی این سال ها اگر مسؤولان وقت با جدیت به دنبال بهره گیری از این فرصت بودند، اینک منبع عظیمی از درآمد در اختیار کشورمان بود و رونق اقتصادی و اشتغال و افزایش رفاه که علاوه بر شهروندان کشورمان، مردمان آسیای میانه را نیز از خیر و برکت همجواری با ایران به عنوان دروازه ای برای ارتباط سازنده با اقتصاد جهانی بهره مند می ساخت.عراق یکی ازاین موقعیت های مناسب برای  ایران بشمار می آید . بازار افسارگسيخته عراق مکانی مناسب برای رسیدن به اهداف تجاری ایران و گویی برای رقابت تجار و کالاهای ایرانی در برابرسایر کشورهای منطقه ای است .شرايط امروز عراق محمل بسیار خوبی برای همکاری مناسب بدنه مهندسي ايران با مردم آن كشور است؛ بزودی پس از بازگشت آرامش ،عراق نیاز به بازسازی و ساخت دارد و خواهان استفاده از ظرفيت‌هاي مهندسی ایران است.

«سازوکارها برای ثبات در یک بازار  با ارزش»
در این رابطه  مجید قربانی‌فراز، مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت در رابطه با شرایط بازار عراق و حضور ایران در این بازار و شریانی بودن این بخش در اقتصاد کشور،مباحثی را در گفت و گو با تجارت عنوان داشت که در ذیل آن رامی خوانیم.
عراق باتوجه به شرایط خاصی که در طی چند سال گذشته باآن دست برگریبان است به شدت نیاز به واردات کالاهای اساسی برای تامین نیاز مردمش را دارد. از این رو این فرصت نه تنها برای ایران بلکه برای سایر کشورهای منطقه پیش آمده است.ایران نیز با وجود همسایگی بااین کشور و همچنین باتوجه به ظرفیت مناسب تولید در کشورمان ، بازار عراق رامورد هدف قرار داده و تجار و بازرگانان بستر رابرای حضور سنجیده و وارد شدند .روابط بسیار دوستانه‌ای میان دو کشور برقرار است و ظرفیت‌های زیادی برای واردات کالای ایران به این کشور وجود دارد .در طی 10 ماهه سال 93 ،رقمی معادل 5 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات غیر نفتی از ایران به کشور عراق بوده است.از این میزان یاد شده رقمی معادل 400 میلیون دلار، اختصاص به صدور صادرات خدمات فنی و مهندسی است .رقم صادرات سال 93 هیچ تغییری نسبت به سال 92 در زمینه کالایی نداشته است .در سال های گذشته صدور مصالح ساختمانی به کشور عراق در صدر قرار داشت و مواد غذایی در مرحله بعد و همین طور به ترتیب سایر کالاها و محصولات ایرانی قرار می گرفت .ولی در حال حاضر با توجه به حضور تروریست ها در این کشور و وضعیت ناامن بودن فضای عراق ، و کاهش ساخت و ساز در این کشور ، رتبه صدور مصالح ساختمانی کاهش یافته و صادرات مواد غذایی از ایران در اولویت کالاها قرار گرفته است .

تدبیری برای  مدیریت بازارعراق
ناامنی در عراق مانع زندگی مردم نیست، مردم با ناامنی‌ها کنار آمده‌اند. در برخی از مناطق این کشور نمی‌توان کار کرد، چون جنگ در آنجا جريان دارد و نمی‌توان فعالیتی داشت. به دلیل مسایل امنیتی بسیاری از پروژه های فنی مهندسی ، واردات  این نوع خدمات از سوی عراق نیزبا افت شدیدی مواجه شده است . سفرهایی که از ایران به عراق صورت می‌گیرد، کمک می‌کند که بستر مناسبی برای صدور خدمات مهندسي ايران در زمینه بازسازی عراق فراهم شود. خدمات مورد نیاز عراق امور زیربنایی مانند راه، پل، آب، برق، گاز، تا خط لوله، پالایشگاه، فرودگاه و نيروگاه را شامل می‌شود، عراق به این طیف وسیع از خدمات نیازمند است اما وضع حاضر با همکاری کامل و بازسازی همه جانبه فاصله زیادی دارد؛ این مسیر با افت و خیز در حال طی شدن است و ارتباطاتی که میان دولت ایران و عراق وجود دارد امروز روش‌های مدیریت این کشور در حال تغيير است و نیاز به بهبود اساسی دارد و باید در وهله نخست از نظر اداری و مدیریتی سازماندهی شود. امروز به دلیل یورش داعش به عراق، این کشور در برخی نقاط ناامن شده بنابراین روند ساماندهی ساختار اداری با اشکالاتی روبه‌رو شده است که امیدواریم برطرف شود.ما ظرفیت مشارکت در پروژه‌های بیشتری را داریم و می‌توانیم شرکت‌های ایرانی که عملکرد خوبی دارند را به عراق ببریم.ولی این مستلزم حاکمیت نظم و امنیت در عراق است .پس از برقراری امنیت در این کشور،بازار عراق برای صادرات خدمات فنی ـ مهندسی به تدریج در حال شکل‌گیری خواهد شد . باید متوجه این روند تدریجی است  و با دید بلندمدت نگاه کرد و اعتماد مردم عراق را برای آینده جلب کرد. وقتی عراق به امنیت نسبی برسد و پول نفت‌اش را صرف سازندگی کند، کشورهای دیگر هم تمایل دارند در اين بازار حضور داشته باشند.بستر خوبی برای سرمایه گذاری تجار ایرانی در کشور عراق فراهم شده و بازارخوبی در این کشور وجود دارد که از تجار و بازرگانان انتظار داریم ضمن مطالعه کارشناسی برای حضور قوی و مدون در این بازار اقدام کنند.با توجه به آسیب های زیادی که به تاسیسات زیربنایی این کشور وارد شده زمینه خوبی برای ساخت هتل، جاده، مسکن، واحدهای آموزشی، مراکز درمانی و بیمارستانی و نیروگاه در این کشور وجود دارد که سرمایه گذاران ایرانی می توانند در این زمینه مشارکت کنند.در بخشهای دیگر مانند مصالح ساختمانی، لوازم بهداشتی و شوینده، کیف و کفش و مواد شوینده بازار خوبی در عراق وجود دارد که در این بخش تولید کنندگان ایرانی قدرتمندی وجود دارند که می توانند در این بازار بخوبی حاضر شوند و کالای مرغوب خود را ارائه کنند.

چشم انداز   صادرات 30 میلیارددلاری
 بازار عراق برای ایران می تواند بسیار مهم باشد و چشم انداز ما تحقق صادرات 30 میلیارددلاری است که با همت و تدبیر و برنامه ریزی شده  تجار و بازرگانان دست یافتنی است.پتانسیل فراوان بازار عراق و استقبال مردم آن از کالاهای ایرانی و نیز اعتماد متقابلی که در معاملات دارند موجب شده تا بستر خوبی برای توسعه روابط فراهم شود تا بتوانیم سهم صادرات خود را افزایش دهیم.امتیازاتی که اخیرا توسط دولت عراق به سرمایه گذاران ایرانی داده می شود ظرفیت خوبی ایجاد کرده که از سرمایه گذاران استانها درخواست کنیم ضمن بررسی بازار مصرف عراق برای حضور قویتر در این منطقه  برنامه ریزی و تدبیر کنند.دولت فقط تلاش می‌کند بستر توسعه روابط فراهم شود و در این راه باید بخش خصوصی با مشارکت بیشتری وارد کار شود و با بسته شدن مرزهای زمینی عراق با سوریه و ترکیه فرصت بسیار مناسبی برای حضور ایرانیان فراهم شده که امیدواریم سرمایه گذاران از این شرایط بخوبی استفاده کنند.دولت عراق به استانها و مجالس محلی این کشور اختیارات بیشتری داده که می توانند به صورت مستقل با استانهای ایران تفاهم نامه داشته باشند .استاندارد سازی محصولات و کالاهای ایرانی منطبق با استانداردهای جهانی موضوعی است که برای حضور در بازار های بین المللی باید بر آن تاکید داشت .حرکت به سوی استانداردهای جهانی و حضور در بازار ها به نوعی توسعه صادرات را در پی دارد .از این رودولت عراق نیز به دنبال واردات کالاهایی با استاندارد جهانی به کشور است.

افق بلند مدت در انتظار رشد صادرات
امروز کالاهای ایرانی نسبتا موفق در بازار عراق به فروش می‌رسند؛ برای رشد صادرات بهتر است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان با دید بلندمدت به بازار عراق نگاه کنند.تولیدکنندگان و صادرکنندگان  ایرانی باید اعتماد مردم را با ارائه محصولات باکیفیت با قیمت مناسب به دست بیاورند تا حضورشان را در سال‌های آینده در بازار این کشور بیمه کنند. باید برای آن روزها اعتمادسازی کرد؛ چرا که ممکن است در مقابل رقبایی که امکانات بیشتری نسبت به ما دارند، عرصه برای شركت‌هاي ایرانی تنگ شود؛ به نظرمن شرط اعتمادسازی، درستکاری، قیمت مناسب و ارائه محصول با کیفیت مطلوب است.مشکلات بانکی می بایست در قالب یک مسایل خاص حل شود .باتوجه به مشکلات تحریم های غرب علیه ایران و وضعیت اقتصاد ی کشورمان، برای تسهیل در مبادلات ارزی و ریالی بازرگانان کشورمان ، در بغداد شعبه بانک پارسیان راه اندازی شده است که در این خصوص ارائه خدمات  مالی را برای تجار انجام می دهد.بانک ملی – کشاورزی و اقتصاد نوین نیز هر کدام با افتتاح شعبی در عراق به امور تبدیلی ارز تجار ایرانی کمک می کنند .هرچند برای تسهیل در مبادلات بازرگانان ایرانی باید خدمات زیادی به آنها ارائه شود ولی اکنون به دلیل مسایل تحریم های یکجانبه به ایران از سوی غربی ها ، این امر با تاخیر صورت می گیرد .در جهان رقابتی امروز تنها با کیفیت بالا و قیمت مناسب می توان از غافله رقابت عقب نماندو به سود  مناسب هم دست یافت که پیشنهاد می کنیم با تشکیل انجمن های صادراتی برای صدور محصولات مرغوب کشورمان به صورت منسجم و متمرکز اقدام شود تا در کنار رقابتی سالم برای تولیدکنندگان ایرانی از خراب شدن بازار در کشورهای دیگر به واسطه عرضه کالای ارزان و بی کیفیت جلوگیری شود.مواد غذایی مرغوب ایرانی در کشور عراق مشتری و بازار بسیار خوبی دارد و صادرکنندگان می توانند در مناطق شیعه نشین عراق این کالا را بخوبی صادر کنند.در بسته صادراتی به عراق می توان انواع مواد غذایی، مصالح ساحتمانی، خدمات فنی و مهندسی، انرژِی برق و نیروگاه، زوار اماکن مقدس و حق ترانزیت کالا را پیش بینی کرد.اگر واحدهای تولیدکننده کشورمان با توجه به شناخت دقیق از بازارهای هدف و نگاه به سلیقه مشتری بتوانند کالای رقابتی تولید کنند و با قدرت در کشورهای همسایه حاضر شوند قادریم صادرات خود به عراق را تا ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.بیش از ۹۰ درصد تجارت مالی کشورمان با عراق توسط صرافی ها صورت می‌گیرد و به خاطر تحریم ها متاسفانه بانک‌ها نقش موثری در تبادل مالی ندارند به همین دلیل قدرت رقابت ما را کاهش یافته که می توان با تاسیس بانک مشترک ایران و عراق و یا صندوق سرمایه گذاری مشترک بخشی از مشکلات مالی برای انتقال ارز ناشی از فروش کالا را برطرف کرد.این ها نشان از این است که فراهم شدن بازار مناسب برای تجار ایرانی راه گشای مطلوبی برای برون رفت از بن بست های تحریم است.ورود به بازار های بین المللی گامی است که دیگر نباید به صورت کوتاه برداشته شود بلکه نظام اقتصادفعلی کشور می طلبد در این امر خطیر تسریع داشته و دیگر برای تسلط بر بازار عراق غفلتی صورت نپذیرد.

«فرصت دروازه تجارت بودن»
  ورود داعش به عراق چینش مهره‌های بازار عراق را به هم ریخت و نا امن شدن مناطق شمال عراق و از دست دادن بخشی از بازار کردستان، باعث کاهش شش درصدی سهم صادرات ما به عراق شد. البته با برداشته شدن گمرکات مرزی عراق صادرات به جنوب عراق افزایش یافت  اما می‌توان گفت تغییر چشمگیری صورت نگرفته است.در شرایطی که تحریم ها صادرات نفتی ایران را به طور ملموسی کاهش داده و مشتریان نفتی با مشکلاتی در راه خرید نفت از ایران مواجه هستند، بازار تجارت ایران در عراق همچنان داغ است . اکنون می توان به جرات گفت که عراق در صدر فهرست وارد کنندگان کالا از ایران قرار دارد.مهدی نجات نیا رییس اداره ترویج بازاریابی الکترونیکی سازمان توسعه تجارت ایران  و رایزن اسبق بازرگانی ایران و عراق در خصوص نقاط ضعف و قوت  بازاراین کشور برای تجار ایرانی  طي گفت و گويي با تجارت  به نکات قابل توجهی اشاره داشت که در ادامه آن را می خوانیم .    
تعاملات  تجاری با عراق را بايد  فرصتی مغتنم و بي نظير شمرد . شرایط بحرانی کشور عراق و بسته شدن مرزهای ترکیه، سوریه و اردن فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی به این کشور را فراهم کرده که تجار کشورمان می توانند از این شرایط برای رقابت جدی استفاده کنند.مردم عراق علاقه وافری به فرهنگ و مردم کشورمان دارند، ضمن اینکه کمک‌های ارزشمندی که به دولت این کشور از سوی ایران صورت گرفت، این علاقه‌مندی را افزایش داده است.بازرگانان ایرانی برای حضور موفق در بازارهای عراق باید بیشتر به تبلیغات توجه داشته باشند تا برندهای ایرانی را معرفی کنند و این تبلیغ باید از تولید تا مصرف کالا ادامه یابد و علاوه بر آن باید به توزیع مویرگی نیز توجه کرد.در 10 سال گذشته صادرات ایران به عراق 24 برابر افزایش یافته و هنوز قابل افزایش است.در حال‌حاضر مسیر عبوری ترکیه به جنوب عراق به دلیل حضور گروه تکفیری بسته شده است که این فرصتی مناسب برای گسترش ارتباطات تجاری تهران و بغداد است.تجار ترکیه‌ای برای حفظ موقعیت بازار عراق مجبور هستند محصولات خود را از طریق ایران به عراق ترانزیت کنند که این امر موجب افزایش قیمت حمل کالا به این کشور شده است.ولی بازتجار ترک تمام تلاش خود را برای حفظ موقعیت خود در بازارعراق می‌کنند.با شرایط موجود در مرزهای عراق، اردن و سوریه، این کشورها بیشترین ضرر اقتصادی را متحمل شده‌اند، چرا که به راحتی نمی‌توانند به بازارهای این کشور دسترسی پیدا کنند.

 تهدید رکود اقتصادی و گسترش بیکاری
فرصت گسترش تجارت منطقه ای و بهره گیری از«فرصت دروازه تجارت بودن»برای مقابله با «تهدید رکود اقتصادی و گسترش بیکاری» باید به عنواني مهم تلقی شود. با توجه به برخی نا امنی ها در کشور عراق، دروازه واردات عراق  به سوی ایران باز است . با شرایط موجود در مرزهای عراق، اردن و سوریه، این کشورها بیشترین ضرر اقتصادی را متحمل شده اند، چرا که به راحتی نمی توانند به بازارهای این کشور دسترسی پیدا کنند.باتوجه به اوضاع سیاسی و نظامی عراق و سیطره داعش بر برخی استان‌های غربی و شمالی این کشور ،ارتباط تجاری عراق باکشورهای سوریه ،ترکیه و اردن کاهش یافته و بازار واردات به سمت ایران معطوف شد اکنون می توان عنوان داشت که ایران قلب تجاری در عراق است . بازار عراق دررکود بسر می برد.مرزهابرای کشورهای صادرکننده امن نیست و فرصت برای ایران ارزشمند و مغتنم.برگزاری نمایشگاه تخصصی ایران در عراق در اسفند ماه سال 93 یکی از راهکارهایی بودکه بستر رابرای بازرگانان و تجار ایرانی فراهم سازد و این موضوع نشان  از موقعیت ویژه این کشور برای ورود کالاهای ایرانی دارد .از سوی دیگر عراق نیز با توجه به موقعیت سیاسی – نظامی حاکم بر کشورش ناگزیر به کاهش سختگیری‌های وارداتی شده و این برای ایران یک امتیاز بزرگ محسوب می شود .

بی اعتمادی بزرگترین چالش
 این  مقدماتی برای برگزاری یک خیز بلند و تصاحب  تجاری است که بایدسعی و تلاش را برای به جریان افتادن اهداف مضاعف کرد ولی ناگفته نماند برای به چرخه افتادن و افزایش مبادلات تجاری نکات دیگری نیز حائز اهمیت است.نباید از تسریع در انجام امور بانکی بین دوکشور ، تصریح دربرقراری ارتباطات حمل و نقل ، کیفی سازی تولیدات ایرانی با توجه به استانداردهای بین المللی و از همه مهمتر جلب اعتماد عراقی ها به سمت محصولات ایرانی  غافل ماند ،هرچند طرف مقابل تجاری ایران مشکلی با نوع کیفیت محصولات ایرانی با توجه به وخامت وضع اقتصادی و امنیتی کشورشان ندارند، بلکه بزرگترین چالش بحث صداقت بازرگانان ایرانی از ابتدای تفاهم نامه‌های تجاری تا صدور محصولات با همان مشخصات به مقصد است ،با بی اعتنایی می گذرد ولی در خلال آن‌،کماکان مسئولین در این زمینه خدماتی برای تجار و بازرگانان ایرانی فراهم ساخته اند ولی متاسفانه  هنوز گره از کار گشاده نشده است . عراق نیاز به بازسازی دارد؛ همه بسترهای توفیق کار ایرانیان در این کشور مهیاست؛ این روند با یک رشد نسبتا مطلوب در حال طی شدن است. در عراق موانعی برای توسعه سریع همکاری‌ها وجود دارد که از جمله آنها گرفتاری‌های ناشی از حضور داعش، ناامنی و هزینه‌های سنگین مبارزه با ناامنی است، جريان تحول اداري و شكل‌گيري مديريت يكپارچه سازندگي و همچنین شكل‌گيري مديريت جريان سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي و قوانين مربوطه از سوي دولت عراق در حال شکل‌گیری و توسعه است که شرکت‌های ایرانی هم می‌توانند در این زمینه به عراقی‌ها کمک کنند. اکنون صحبت چند ده میلیارد دلار کار است که می‌تواند محملي برای توسعه همكاري‌ها باشد. در سال 83 کشور ایران حدود 300 میلیون دلار به کشور عراق صادرات داشت. این مهم در حالی است که میزان صادرات ایران به عراق در سال 91 به 6 میلیارد و 250 میلیون دلار رسید که افزایش قابل قبولی بود.صادرات ایران به عراق در سال 92 نزدیک به 6 میلیارد دلار بود و در مجموع سال‌های 91 و 92 میزان صادرات کالا و خدمات از ایران به عراق بیش از 12 میلیارد دلار می‌شود. این آمارها نشان می‌دهد که صادرات کالا و خدمات از ایران به عراق روند رو به رشدی را تجربه کرده است .

خبرنگار: مريم بهنام راد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار