کد خبر: ۱۲۱۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
طبق گزارش یک روزنامه ترکیه‌ای، ۱۱۵ عضو سابق «هیات تحقیقات جرایم مالی» این کشور که درباره رئیس‌جمهور تحقیق می‌کردند، بازداشت شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه ترکیه‌ای «حریت» از دستگیری صدها عضو سابق یک نهاد مقابله با جرایم مالی در این کشور به دلیل «تحقیقات از دارایی‌های رجب طیب اردوغان» خبر داد اما مقام‌ها اتهام این افراد را ارتباط با جنبش «فتح‌الله گولن» اعلام کرده‌اند.

پایگاه «احوال» وابسته به مخالفان دولت ترکیه، گزارشی به نقل از روزنامه حریت منتشر کرده و در آن از بازداشت ۱۱۵ نفر به دلیل انجام تحقیقات درباره دارایی‌های رئیس‌جمهور این کشور خبر داد.

طبق این گزارش، مقام‌های ترکیه ۱۱۵ عضو سابق  «هیات تحقیقات جرایم مالی» را که نهاد اصلی در موضوع افشای پولشویی، کلاهبرداری و دیگر تخلفات مالی در این کشور است، بازداشت کردند و آنها با اتهام ارتباط با سازمان فتح‌الله گولن مواجه هستند.

روزنامه حریت همچنین مدعی شده که این مقام‌های سابق درباره دارایی‌هایی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تحقیق کرده بودند.

مقام‌های ترکیه اما اعلام کردند که برخی از این افراد از نرم‌افزار «بای‌لاک» استفاده کردند؛ برنامه‌‌ای که عوامل گولن در شب کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ از آن استفاده کرده بودند.

به گفته این مقام‌ها، عوامل کودتا پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

بنا بر گزارش پایگاه احوال، دولت ترکیه به دنبال این کودتای نافرجام و از طریق تحقیقات مختلف «هیات تحقیقات جرایم مالی» دارایی‌هایی به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد یورو را با این اتهام که متعلق به سازمان گولن هستند، مصادره کرد.

آنکارا سازمان گولن را تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از واشنگتن خواسته که فتح‌الله گولن واعظ مخالف دولت ترکیه و ساکن آمریکا را به ترکیه بازگرداند.

به گفته مقام‌های ترکیه‌ای، در جریان این کودتای نافرجام که توسط تعدادی از نظامیان ترکیه انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار