کد خبر: ۱۲۱۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن مطرح کرد؛
مهدیان گفت: تاکنون تسهیلات مختلف در قالب بلاعوض و قرض الحسنه برای ساخت مسکن محرومان پرداخت شده است.

پرداخت تسهیلات برای ساخت ۵۸ هزار مسکن محرومبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عزیزالله مهدیان معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین بنیاد مسکن و بانک قرض الحسنه مهر ایران برای تکمیل و احداث واحدهای مسکن روستایی با بیان اینکه تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی مسکن روستایی به خانواده‌هایی که در بحث معیشتی و مسکنی با مشکل مواجه هستند را در اولویت قرار می‌دهیم، گفت: تعدادی از متقاضیان فضای معیشتی شان با مشکل مواجه شده بنابراین این تسهیلات برای تامین فضای معیشتی و همچنین ایجاد بحث گردشگری و بوم گردی به متقاضیان پرداخت می شود.

او توضیح داد: از محل این تسهیلات، همچنین برای خانواده هایی که اشتغال شان دچار مشکل شده هم تسهیلات پرداخت می شود.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه مجموعه تسهیلاتی که برای ۶ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده ۹۰ میلیارد تومان است که ۶۰ میلیارد تومان از آن توسط بانک قرض الحسنه و ۳۰ میلیارد تومان هم توسط بنیاد مسکن پرداخت شود،گفت: در مجموع به ۶ هزار واحد مسکونی ۱۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

او بیان کرد: ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات دیگر هم در قالب تفاهم نامه دیگر بین بانک قرض الحسنه مهر ایران و بنیاد مسکن منعقد شده که تا سال ۱۴۰۰ ادامه دارد، بنابراین در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای واحدهای مسکونی خانواده هایی که توسط بنیاد مسکن معرفی می‌شود پرداخت می‌شود.

مهدیان توضیح داد: پرداخت تسهیلات به ۵۸ هزار واحد مسکونی خانواده های محروم آغاز شده که بخشی از این تسهیلات در قالب بلاعوض پرداخت می‌شود و برای ساخت واحدهای مسکونی خانواده های کم برخودار هم تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی در نظر گرفته شده که ۱۵ میلیون تومان از آنها در قالب تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌شود.


بیشتر بخوانید


معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن ادامه داد: در روستاها به صورت خاص واحد مسکونی خرید و فروش و یا عرضه نمی‌شود و ما هم اکنون افزایش قیمت چندانی در این مناطق نداریم.

مهدیان اضافه کرد: تحولات اقتصادی شامل کالاهای سرمایه ای می شود و این تحولات و یا نوسانات اقتصادی بر کالاهای مصرفی، تاثیر بسیار کمی می گذارد و در بسیاری از واحدهای مسکن روستایی ثبات قیمتی وجود دارد و مردم با آرامش زندگی می‌کنند و از سوی دیگر در بسیاری از این مناطق مردم داوطلب نیستند که بخواهند از این افزایش قیمت سود چندانی ببرند.

این مقام مسئول از تصویب افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی از ۴۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: دولت در جلسه چهارشنبه هفته گذشته با پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به ۵۰ میلیون تومان موافقت کرده و آن را تصویب کرد.

او ادامه داد: بنیاد مسکن در حال تنظیم متن این مصوبه است و بعد از ابلاغ مصوبه و تعیین سهمیه بانک ها از سوی بانک مرکزی این مصوبه اجرایی می شود. بانک مرکزی بزودی نیز سهمیه بانک ها را میان هفت بانک عامل توزیع خواهد کرد تا بانک های ملت، صادرات، مسکن، تجارت، ملی، سپه و رفاه اقدام به پرداخت تسهیلات ساخت کنند. 

مهدیان با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن پنج درصد است و سقف تسهیلات مسکن روستایی بر اساس توان بازپرداخت اقساط توسط روستاییان افزایش یافته است.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن اظهار کرد: امکان استفاده از منابع مالی تسهیلات بازگشتی مسکن مهر در اعطای تسهیلات مسکن روستایی وجود ندارد، زیرا خط اعتباری ایجاد شده برای مسکن مهر تنها در اختیار بانک مسکن است اما تسهیلات مسکن روستایی اختصاص به بانک خاصی ندارد و همه بانک‌های عامل در کشور، موظف به تامین اعتبار تسهیلات مسکن روستایی هستند.

مهدیان افزود: تسهیلات مسکن روستایی تنها تسهیلاتی است که ضمانت آن به صورت سفته زنجیره ای صورت می گیرد. بدین ‌ترتیب که هر سه متقاضی با تامین سفته برای هر نفر نسبت به دریافت وام اقدام می‌کنند که این روش ضمانت تسهیلات، ساده‌ترین شیوه ضمانت تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار