کد خبر: ۱۲۱۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هم اینک تعداد بیماران دارای علایم حاد تنفسی که در بیمارستان های استان همدان بستری هستند سه برابر قبل شده و اگر چهار برابر شود دیگر توان کنترل بیماری را به علت کمبود دستگاه اکسیژن ساز از دست خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از همدان ؛ دکتر رشید حیدری مقدم صبح امروز در کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان گفت: بیمارستان های زیر مجموعه علوم پزشکی همدان دارای سه هزار و ۲۰۰ تخت است با این اوصاف اگر تنها پنج درصد شهرستان ۷۰۰ هزار نفری همدان به این ویروس مبتلا شوند نیاز به ۳۵ هزار تخت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه های اکسیژن ساز استان توان پاسخگویی به بیماران ۴۰ تخت را دارند و اگر فردی اقدام به برگزاری یک عروسی با ۷۰۰ مهمانی کند و در خوشبینانه ترین حالت ۷۰ نفر آنها کرونایی شوند نمی توان کاری برای آنها انجام داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اعلام اینکه پس از یک هفته تلاش یک دستگاه اکسیژن ساز شب گذشته در بیمارستان سینا شهر همدان نصب شد، افزود: به زودی دستگاه هایی در بیمارستان های بهشتی و بعثت همدان نیز نصب و راه اندازی می شود.

حیدری مقدم با بیان اینکه در هیچ جای جهان بر مبنای رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی مردم تخت های بیمارستانی را اضافه نمی کنند اظهار داشت: چنانچه ۱۰ تا ۲۰ درصد به بیماران کنونی اضافه شود مجبوریم آنها را در راهرو بیمارستان ها پذیرش و بستری کنیم.

وی با اشاره به اینکه عملکرد این استان در مهار این ویروس تاکنون مطلوب بوده است، گفت: هم اینک شاخص بروز تجمعی به ازای هر ۱۰۰ هزار جمعیت در کشور ۳۰۰ مبتلا به کرونا و در همدان ۱۱۰ نفر است.

رئیس علوم پزشکی استان اضافه کرد: کنترل بیماری در همدان به معنای توان مهار این ویروس در همه زمان و روزها نیست چه بسا با یک لغزش و کم توجهی مردم همه بیمارستان های این استان از افراد کرونایی پُر و تکمیل شود.

وی با بیان اینکه طبق آخرین داده های آماری بانوان خانه دار ۴۶ درصد از افرادی هستند که تست شان مثبت یا مشکوک به کرونا بوده، یادآور شد: سه گروه بانوان خانه دار به علت حضور در بیرون از منزل برای خرید، دورهمی های خانوادگی، حاضران در مراسم زیر زمینی و کارکنان دولت بیشترین آلودگی به کرونا را دارند.

حیدری مقدم، ۷۰ درصد مبتلایان به کرونا را از جوامع شهری و ۳۰ درصد آنها را روستایی اعلام کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون شمار روستاییان آلوده به کرونا در استان رو به افزایش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: برای کنترل کرونا علاوه بر رعایت بهداشت فردی، شستشوی مرتب دست ها، زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیاز به مسوولیت پذیری اجتماعی دارد و افراد آلوده به این ویروس نباید بیماری خود را مخفی کنند چرا که کرونایی بودن یک انگ اجتماعی نیست.

حیدری مقدم گفت: برخی افراد با مخفی کردن بیماری و حضور در محل های مختلف موجب ابتلای دیگر افراد به کرونا می شوند و برای یک نمونه فردی با مخفی کردن این موضوع ۵۰ نفر دیگر را به کرونا آلوده کرده بود.

وی با اعلام اینکه هم اینک چهار شهرستان همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان در وضعیت قرمز، بهار در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد هستند، افزود: در مجموع استان همدان در شرایط هشدار نزدیک به قرمز قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: یکی از نگرانی های جدی علوم پزشکی همدان، خستگی و فرسودگی شغلی کادر بهداشت و درمان است.

وی گفت: به هیچ عنوان بر سر سلامت مردم با هیچ کس، جریان و گروه مذاکره و مصالحه نمی کنیم و چنانچه بانکی فروشگاهی و دیگر اماکنی دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنند تعطیل می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: مجموعه علوم پزشکی نیز دغدغه معیشت مردم را دارد اما اجازه نمی دهد به این بهانه مکانی به محل شیوع بیماری تبدیل شود.

لازم به ذکر است، از ابتدای همه گیری کرونا بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر در بیمارستانهای استان پذیرش و درمان شده اند که متاسفانه تا شب گذشته، ۲۰۰ نفر از این افراد جان خود را از دست داده اند.

46

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار