کد خبر: ۱۲۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳

محمد خدابخشی

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

در روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ ارز بودیم و اگر بخواهیم مقصر را بیابیم باید نبود مدیریت بهینه نقدینگی در کشور را عامل اصلی معرفی کنیم. حجم بالای نقدینگی موجود در جامعه در شرایط کنونی رکود حاکم بر اقتصاد و عدم هدایت درست آن، موجب شده تا این نقدینگی به سمت برخی بازارها مانند ارز، مسکن، خودرو و ... هجوم برده و باعث افزایش قیمت این کالاها شود.

سرازیر شدن نقدینگی به این بازارها در شرایطی است که ما در واحدهای تولیدی با مشکل نقدینگی مواجه هستیم یعنی واحدهای نیمه فعال و راکد به دلیل نداشتن سرمایه در گردش و نقدینگی بعضا در حالت رکود و تعطیلی قرار دارند.

البته در شرایطی نقدینگی به سمت بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو سرازیر شده که ما برای اجرای پروژههای عمرانی کشور به شدت با کمبود بودجه مواجه هستیم و بسیاری از پروژههای عمرانی به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران تعطیل یا نیمه تعطیل شدهاند.

مدیریت نقدینگی در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی است و تیم اقتصادی دولت باید مدیریت نقدینگی را براساس سیاستگذاریهای درست پیش ببرد تا این نقدینگی به سمت بازارهای هدف هدایت شود.

مشکل اصلی انفعال دولت است که موجب افزایش قیمت ارز و بروز مشکلات اقتصادی در کشور شده است. مشکلات کنونی اقتصاد به دلیل عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت بوجود آمده است و این اوضاع کمترین ارتباطی به تحریمها دارد و دولت باید هرچه سریعتر از حالت انفعال خارج شده و کنترل بازار و مدیریت نقدینگی را به شکل مطلوب در اختیار بگیرد.

نکته ای که همواره باعث بروز مشکلات می شود، ضعف نظارت و بازخواست کردن مقصر است. به همین دلیل کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی مشکلات اقتصادی بویژه بحث ارز از رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی دعوت کرده تا آنها برنامههای خود را درباره نحوه مدیریت نقدینگی و بازار برای نمایندگان مجلس تشریح کنند.

البته اگر بخواهیم آشفته بازار ارزی را ناشی از خلا قانونی بدانیم ، مقداری بی انصافی است زیرا در زمینه مدیریت نقدینگی و کنترل بازار هیچ کمبود قانونی نداریم. ابزار اجرایی به طور کامل در اختیار دولت قرار دارد و آنها باید با روش اصولی مدیریت نقدینگی و کنترل بازار را در اختیار گرفته و از روند افزایشی قیمتها در کشور جلوگیری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار