کد خبر: ۱۲۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
تجارت آنلاین از تناقض در اظهارنظر اعضای کابینه با وضعیت موجود در جامعه گزارش می دهد
با وجود آنکه هیچ بخشی از اقتصاد سروسامان ندارد و کمر مردم زیر شدیدترین فشارهای اقتصادی از ابتدای انقلاب تاکنون خم شده است، دولتمردان دایم به تعریف از عملکرد خود می پردازند و حاضر به پذیرفتن این شرایط اسف بار نیستند.

شعاردرمانی دولت در آشفته بازار گرانی

کورش شرفشاهی: با وجود آنکه هیچ بخشی از اقتصاد سروسامان ندارد و کمر مردم زیر شدیدترین فشارهای اقتصادی از ابتدای انقلاب تاکنون خم شده است، دولتمردان دایم به تعریف از عملکرد خود می پردازند و حاضر به پذیرفتن این شرایط اسف بار نیستند.

اقتصاد تحت مدیریت است

جالب ترین اظهار نظر را از سوی رئیس جمهور شاهد بودیم که گفت: با وجود شرایط سخت به وجود آمده ناشی از جنگ اقتصادی با دشمنان در دو سال گذشته، آرزوی دیرینه مردم و نخبگان در تحقق اقتصاد بدون نفت پیریزی شده و با وجود تلاطمها و تکانههای شدید اقتصادی ناشی از تحریمهای ظالمانه و شیوع ویروس کرونا، روند شاخصهای اصلی اقتصاد کشور در بخش تولید و صادرات به خوبی پیش میرود. حسن روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت، با با بیان اینکه در این جنگ اقتصادی دشمنان و بحران ناشی از شیوع ویروس عالم گیر کرونا، مردم در شرایط سختی قرار گرفتهاند و دوران دشواری را طی میکنیم، افزود: همه ما با احساسی که نسبت به وطن، نظام و انقلاب داریم با شکیبایی در مقابل مشکلات و سختیها مراحل رسیدن به هدف مهم اقتصاد بدون نفت را طی میکنیم و پیروزی در این مسیر نیازمند وحدت، انسجام و همراهی همه اقشار گروهها و مردم است.رئیس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان این مردم و سرزمین در یک عملیات روانی پیچیده با تشدید فشارهای اقتصادی به دنبال به شکست کشاندن تجربه اقتصاد بدون نفت در کشور ما هستند، گفت: از یک طرف مشکل برای صادرات نفت ما بوجود آوردهاند و با حداکثر توان مانع از انتقال داراییهایمان به داخل کشور میشوند و از طرف دیگر شبانهروز القاء میکنند سیاستهای اقتصاد بدون نفت موفق نبوده و اقتصاد ایران تحت تحریمهای اعمال شده در حال شکست است و نشانههای آن را هم نه شاخصهای اصلی که صرفاً نوسانات قیمت برخی کالاها و نرخ ارز اعلام میکنند. در حالی که شاخصهای اصلی نشان از عدم توفیق آنان در شکست ایران دارد.روحانی با بیان اینکه طی سه سال گذشته با اعمال تحریمهای ظالمانه، نبود صادرات نفت و مشکلات ایجاد شده در مورد وصول دارایی های ارزی ایران در خارج از کشور، قیمت ارز کنترل شده است، گفت: در ماههای گذشته با مسدود شدن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا وقفهای در صادرات و واردات کالا ایجاد شد اما ملت شریف ایران مطمئن باشند که با بازگشت مبادلات تجاری به روال قبل از کرونا، در ماههای آینده بازار صادرات و واردات به حالت طبیعی بازخواهد گشت و به یک ثبات در اقتصاد و بازار ارز خواهیم رسید.

دولت تدبیر و امید برتر از همه

اوج خودشیفتگی را در اظهارات معاون اول رییسجمهور می توان مشاهده کرد. اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه برای عبور از مشکلات و چالشهای پیش روی کشور همه باید به میدان بیایند، گفت: اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید با هیچ دوره ای در گذشته قابل مقایسه نیست. اسحاق جهانگیری در نشست هم اندیشی با جمعی از علما و روحانیون گفت: ایران به طور طبیعی با پیامدهای منفی کرونا مواجه شده و در مسائل اقتصادی و اجتماعی شاهد اتفاقاتی هستیم که البته تا حد زیادی در کنترل شرایط توفیق داشته ایم. در عین حال ایران با مسئله تحریم نیز روبرو است، تحریم ها در دوره قبل که از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم اعمال شد با این هدف انجام می گرفت که ایران پای میز مذاکره بیاید تا مسائل خود را حل و فصل کند اما اینبار تحریم های آمریکا با این هدف انجام شد که جمهوری اسلامی جشن ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی را نبیند.معاون اول رییس جمهور با اشاره به تنگناهای ایجاد شده از تحریم ها در فروش نفت، گفت: نفت به عنوان اصلی ترین منبع درآمد ایران تحت شدیدترین تحریم ها قرار گرفته ، در تحریم های گذشته سقف فروش ۱ میلیون بشکه نفت برای ایران تعیین شد که در آن مقطع تا ۹۰۰ هزار بشکه نفت می فروختیم، این بار آنها گفتند که باید فروش نفت ایران صفر شود که بحمدلله موفق نشدند.وی با بیان اینکه اقدامات دولت تدبیر و امید مثبت و قابل دفاع در هر جلسه و مناظره ای است، گفت: البته این به معنای عدم وجود ضعف در دولت نیست ما نیز به خاطر برخی روندها و مسایل ساختاری در اجرا دچار مشکلاتی شدهایم، اما جهت گیری ما در دولت اول آرام کردن فضای بین المللی و برداشتن شمشیر تحریم از سر کشور بود تا مسایل اقتصادی را در جهت صحیح قرار دهیم، این روند در سال ۹۲ و پیش از آنکه دولت آغاز به کار کند به دلیل اعتماد مردم به دولت جدید و امید آنها حل مشکلات خیلی زودتر روند نزولی گرفت، نرخ ارز و تورم کاهش یافت و رشد صعودی اقتصادی را شاهد بودیم.معاون اول رییس جمهور گفت: عده ای تصور می کنند که چند نرخی بودن قیمت ارز مختص این دولت است اما در تمام طول ۴۰ سال عمر جمهوری اسلامی ایران این روال وجود داشته و اتفاقاً دولت تدبیر و امید همواره طرفدار این بوده که نباید در بازار مداخله کرد و اقتصاد باید براساس ساز و کارهای بازار رقم بخورد.جهانگیری با اشاره به صدور مجوز رهبری برای فروش سهام عدالت افزود: امروز ارزش سهام عدالت برای هر فرد که ۵۰۰ هزار تومان سرمایه گذاری کرده بود به حدود ۱۵ میلیون تومان رسیده و این افراد مالک شرعی و قانونی سهام خود در کارخانه های بزرگ کشور هستند.جهانگیری دولتی بودن اقتصاد ایران را از دیگر ضعف های آن برشمرد و گفت: متاسفانه در طول سالهای گذشته به بخش خصوصی اجازه فعالیت داده نشده و بعضاً بخش خصوصی را افرادی زالو صفت معرفی کرده اند. باید حساب بخش خصوصی واقعی را از رانت جویان جدا کرده و از کسانی که به دنبال فعالیت سالم هستند، حمایت کنیم.معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه امروز زمان تسویه حساب و فرافکنی نیست، تصریح کرد: باید از گذاشتن بار مسئولیت بر دوش دیگری خودداری کنیم. امروز زمان برخورد مسئولانه و مشترک با مسائل ایران است. اگر به ایران علاقمند هستیم و اگر خود را دلسوز مردم، نظام و ایران می دانیم، حتی اگر حقی از ما ضایع شده باید گذشت کنیم و حل مشکلات و عبور از چالش ها را در اولویت نخست قرار دهیم.

برجام سند افتخار ایران

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه انشاالله تاریخ و آینده نشان خواهد داد که برجام سند افتخار ایران است و همواره خواهد بود و در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد تاکید کرد: امروز مهمتر از هر چیزی انسجام درونی است، چرا که سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نیست و باید از هر دوگانهسازی و دعوای جناحی در این حوزه اجتناب شود.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: شاهد شکل گرفتن قدرتهای غیرغربی نظیر چین هستیم و این امر باعث نگرانی آمریکا شده است. امروز آمریکا به عنوان یک قدرت ارتجاعی تلاش میکند تا شرایط گذشته را که به نفع آمریکا بوده است حفظ کند. آمریکا به دنبال امنیتی کردن تمام دنیا است. ظریف با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یک قدرت در حال برآمدن است گفت: به همین دلیل است که آمریکا یک جنگ تمام عیار علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است.وزیر امور خارجه با اشاره به اهدافی که آمریکا در جنگ تمام عیار خود علیه ایران دنبال میکند، اظهار کرد: آمریکا در این جنگ به دنبال چندین هدف است که مهمترین هدف ایجاد یک تهدید امنیتی از ایران است تا موضوع ایران به مکانها و حوزههایی که آمریکا در آن قدرت دارد مثل شورای امنیت کشیده میشود. دومین هدف آمریکا، اجماعسازی علیه ایران و سومین هدف آمریکا روایتسازیهای جعلی از ایران در منطقه است. مهمترین هدف آمریکا جدا کردن مردم از حاکمیت و ناکارآمد نشان دادن نظام و مشروعیتزدایی از نظام است. ظریف با اشاره به بهبود روابط ایران با همسایگان خود بیان کرد: باید سیاست تخلیه قدرت استراتژیک ایران در منطقه را از سوی آمریکا با بهبود روابط با همسایگانمان پاسخ دهیم.وی ادامه داد: ایران ضمن حفظ سیاست همه جانبه و نشستن در برابر ۶ قدرت جهانی و به قول آقای دونالد ترامپ کلاه گذاشتن بر سر آنها در عین حال با اقتدار با چین روابط خود را گسترش داد و اکنون در راستای قرارداد ۲۵ ساله با چین هستیم و در این قرارداد هیچ موضوع مخفی وجود ندارد. ظریف با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای باز نگه داشتن شریان اقتصادی کشور بیان کرد: باز نگه داشتن شریان اقتصادی کشور با توجه به اقدامات زورمدارانه اقتصادی آمریکا و به عبارت دیگر تروریسم اقتصادی آمریکا در اولویت ما قرار دارد. ما به دنبال تحول در موجودیت سیاسی امنیتی وزارت خارجه به سمت سیاسی امنیتی و اقتصادی هستیم، اما این تغییر سخت است، چرا که شاکله فکری در وزارت خارجه در قالب سیاسی امنیتی است. ما از ابتدا تلاش کردیم که سیاستهای خارجی به معیشت مردم کمک کند یا حداقل باری بر دوش مردم نباشد.

ادعای افزایش تولید

در همین رابطه سرپرست وزارت صمت اظهار داشت: در حوزه تنظیم بازار همواره بحث معیشت مردم و ایجاد رضایتمندی و جلوگیری از گرانی را مدنظر قرار دادهایم و تلاش میکنیم که در حوزه تولید، کمبود مواد اولیه و تعطیلی اتفاق نیفتد. مدرس خیابانی در صحن علنی مجلس گفت: ۴۰ تا ۴۵ درصد سهم تولید ناخالص ملی، ۳۳ درصد اشتغال و ۷۵ درصد سهم صادرات غیرنفتی مربوط به وزارت صمت است. همچنین ۷۲ هزار واحد بزرگ و کوچک تولیدی ۲.۵ میلیون نفر اشتغال در این بخش را داریم.

وی ادامه داد: در حوزه معدن ۵۲ میلیارد تن ذخایر داریم که ۵۰۰ میلیون تن سالانه از آنها برداشت میشود.سرپرست وزارت صمت با اشاره به فعالیتهای بخش تجارت و صادرات تصریح کرد: ۳۳ هزار کارت بازرگانی صادر و در سال ۹۸ صادرکنندگان ۴۱ میلیارد دلار صادرات داشتهاند که این رقم با وجود تحریمها بوده است.وی با شاره به حوزه واردات نیز بیان کرد: غیر از مواد اولیه، کالاهای اساسی و تجهیزات، با هرگونه واردات مخالفیم.

سال گذشته ۱۵۰۰ ردیف تعرفه واردات مسدود شد و امسال ۲۵۰۰ ردیف دیگر اضافه شده است.سرپرست وزارت صمت ادامه داد: در حال حاضر ۸۵ درصد واردات مربوط به مواد اولیه و ۱۵ درصد کالاهای مصرفی است.

سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه از ابتدای کرونا تاکنون هیچ محدودیتی برای تولید قائل نشدیم، خاطرنشان کرد: ماحصل اقدامات کرونا این بود که رقم تولید ماسک از ۲۰۰ هزار به ۶ میلیون در روز برسد و توانستیم در این حوزه صادرات نیز داشته باشیم.مدرس خیابانی به بحث تولید خودرو نیز اشاره و اظهار داشت: رقم تولید خودرو ۸ درصد افزایش یافته همچنین ۵۵ درصد افزایش تحویل خودرو داشتهایم و در سال جاری بیش از ۴۰ درصد رشد تولید در این حوزه داشتهایم.وی ادامه داد: تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در برنامه تولید قرار دارد. ۱۱۵درصد افزایش تولید لباسشویی و ۵۲ درصد افزایش تولید تلویزیون خواهیم داشت و در کل ۱۲ میلیون دستگاه خانگی تولید خواهد شد.وی افزود: تا هفته دولت ۳۰۰ هزار یخچال فریزر تولید خواهد شد که تماماً با اتکا به تولید داخلی و تحقق جهش تولید است.

سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه تکیه بر جهش تولید راه نجات کشور است، یادآور شد: این روش مسیری برای عبور از تحریم خواهد بود.مدرس خیابانی به پروژههای در دست اجرا اشاره کرد و گفت: اکنون ۱۳ هزار طرح نیمهتمام داریم که ۴۰۰۰ طرح بالای ۸۰ درصد پیشرفت دارند.وی ادامه داد: در این طرحها ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری صورت گرفته و ۵۰ هزار اشتغال مستقیم و ۵۰۰ هزار اشتغال غیرمستقیم خواهد داشت.سرپرست وزارت صمت گفت: سال گذشته ۴۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم و اکنون علیرغم اینکه در ماههای ابتدایی سال تمامی مرزها مسدود بود، امروز ۸۰ درصد مرزها و ۷۵ درصد بازارچههای مرزی بازگشایی شده و تجارت به روال عادی برگشته است.

علاوه بر این شکاف ۴۲ درصدی ابتدای سال به ۲۷ درصد کاهش یافته است. مدرس خیابانی با ابراز امیدواری از اینکه تا پایان شهریور صادرات ۴۱ میلیارد دلاری تحقق یابد، گفت: تمرکز ما در صادرات غیرنفتی به ۱۵ کشور همسایه و تقویت صادرات به هند و چین است و بنا داریم ۶۰ درصد صادرات به همین ۱۵ کشور همسایه صورت گیرد چراکه در زمان تحریم، حفظ مبادلات مرزی اهمیت بیشتری دارد.وی با بیان اینکه صادرات به افغانستان دو برابر قبل خواهد شد، یادآور شد: تلاش میکنیم کاهش تجارت سه ماهه اول سال که به دلیل انسداد مرزها رخ داده بود، جبران شود.مدرس خیابانی ادامه داد: راهاندازی ۱۵۰۰ واحد صنعتی شهرکی و ۷۰۰ واحد غیرشهرکی از جمله اقدامات ما بوده است. همچنین ۲۱۱ واحد صنعتی تعطیل راهاندازی شده است. در بخش معادن ۱۰۲۰ معدن غیرفعال راهاندازی میشود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار