کد خبر: ۱۲۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
کبگانیان گفت:حداکثر ۳۵۰ نفر از دانشجویان دکتری شامل مصوبه تسری مدرک معادل می شوند؛مصوبه برای دوره زمانی خاصی بود و شامل بعد از آن سال‌ها هم نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۳۴ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: اولین موضوع در ادامه مصوبات قبلی که بحث بسیار مهمی است تسری مصوبه مدرک معادل به برخی مشمولان این ماده است که تعدادی از عزیزان از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ستاد نقشه جامع علمی کشور برای تصویب این موضوع برای مقاطع دکتری اقدام کرده  بودند. برخی شاید به علت عدم آگاهی از مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در مضیقه قرار گرفته بودند و امکان تکمیل تحصیلات تا مقطع دکتری برایشان وجود نداشت.

کبگانیان با اشاره به اینکه در جلسات قبل موضوع با دو شرط تصویب شده بود، نخستین شرط را بازخوانی شرح مذاکرات شورای عالی و شورای معین انقلاب فرهنگی عنوان کرد و افزود:دومین شرط نیز بررسی و تحقیق تعداد و حداکثر مشمولان بود که هر دوموضوع انجام شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد:بند اول توسط دبیرخانه ستاد نقشه جامع علمی انجام شد و خوشبختانه مذاکرات دقیقا پیاده‌سازی شده بود که مطالعه و بررسی شد.

وی در ادامه گفت: بخشی که بازخوانی مذاکرات شورای معین و شورای عالی انقلاب فرهنگی بود به صورت دقیق بررسی شد که اکثر اعضا در صحن شورا با آن موافق بودند.

او افزود: در آن زمان وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری نکته‌ای داشتند که خوشبختانه در این مرحله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت کتبی درخواست چنین موضوعی را ارائه کردند که با نظر مساعد اعضاء موافقت کردند و این بند مرتفع شد. موضوع بعدی تعداد بود و نگرانی در این مصوبه بود که شاید مصوبه تسری مدرک معادل شامل تعداد زیادی از دانشجویان دکتری شود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت کتبی به ما اعلام کردند که حداکثر ۳۵۰ نفر شامل این موضوع می‌شوند و مصوبه در دوره زمانی خاصی بود و در آن چند سال که این مشکل ایجاد شده بود، مصوبه وجود دارد و شامل بعد از آن سال‌ها هم نخواهد شد.

او به بند دوم گزارش اشاره کرد و گفت: در این بند گزارش علمی و فناوری را داشتیم که پیشنهاد شده بود و مدیرعامل شرکت مپنا گزارش بسیار خوبی در ارتباط با خودروی برقی ارائه دادند؛ البته این شرکت از اهم فعالیت‌های خود در حوزه‌های هواپیمایی، توربین‌ها، تجهیزات نیروگاهی، راه‌آهن، سلامت و صنعت نیز گزارشی ارائه کرد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: شرکت مپنا تاکید داشتند که در حوزه خودروی برقی موفق شده‌اند به صورت نمونه یک ایستگاه شارژ الکتریکی خودرو را هم داشته باشند و به دلیل اینکه چنین زیرساختی در شهر‌های ما وجود ندارد خود آن‌ها اقدام به این کار کرده‌اند و اولویت کار را به مدیرعامل مپنا اعلام کرده‌اند. در حال حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور اولویت تبدیل به خودرو‌های بنزینی و سوخت فسیلی با خودرو‌های برقی است نه اینکه از صفر تا صد خودرو‌های برقی ساخته شود، چنین کاری عاقلانه و اقتصادی است.

کبگانیان در ادامه با بیان اینکه، مشکل اساسی این حوزه بحث انرژی است، اضافه کرد: متاسفانه یا خوشبختانه، چون به صرفه بودن انرژی‌های فسیلی در کشور ما نسبت به کشور‌های همسایه ارزان تراست؛ بنابراین این موضوع چالشی برای خودرو‌های الکتریکی است که این مسئله در زمان خودش که در سند انرژی جزو وظایف ستاد نیز محسوب می شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت. گزارش اصلی نهایی این جلسه که بخشی از آن به جلسه بعد موکول شد، گزارش ملی بنیاد نخبگان بود که ریاست بنیاد درخواست کرده بود، این گزارش ارائه شود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه این گزارش چند بخش دارد، افزود: امروز به یک بخش این موضوع رسیدگی کردیم که چه ترفند‌هایی برای راهوری و اجرایی‌سازی سند راهبردی امور نخبگان انجام شده است.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: این سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در سند بنیاد نخبگان موظف شده که سالانه گزارشی به ستاد ارائه کند که مقداری به تاخیر افتاده بود، اما بالاخره این گزارش ارائه شد. در راستای این گزارش برخی از دستگاه‌ها به درستی عمل کردند و همکاری نسبتا خوب و قابل قبولی داشتند؛ البته برخی دستگاه‌ها هم همکاری مناسبی نداشتند و از ما خواسته شده که دستگاه‌هایی که همکاری ضعیفی داشتند فعال‌تر شوند.

او گفت: متاسفانه انتقاد و گلایه‌هایی از دستگاه‌هایی همچون امور نخبگان که عدم همکاری یا همکاری ضیعفی داشتند،شده است، وزارت علوم که بسیاری از نخبگان در این حوزه حضور دارند.

کبگانیان ادامه داد: از وزارت آموزش و پرورش درخواست می‌کنیم با توجه به اینکه نخبگان بسیاری در مدارس و دانشگاه‌ها وجود دارند این بحث در این حوزه تقویت شود تا در سال‌های آتی شاهد گزارش بهتری از این مجموعه باشیم.
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار