کد خبر: ۱۲۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶

سید غنی نظری خانقاه

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس

بی شک در حوزه قوانیـــن مـالیاتی مشکلات بسیاری داریم و برای اثبات این ادعا کافی است بدانیم بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد در بدبینانه ترین حالت فرار مالیاتی داریم. فراموش نکنیم که مالیات باید از ثروتمندان گرفته شود و در این شرایط قطعا باید ابزارهایی تعبیه شود تا از فرار مالیاتی جلوگیری شود، اینکه بخواهیم از طبقات کمتر برخوردار و یا کسبه مالیات بگیریم در هدف گذاری دچار خطا شدهایم. برای رفع این مشکلات به قانون نیاز داریم و دولت باید درخواست و مجلس تصویب کند. بنابر این دولت اگر در ارسال لوایح مالیاتی به مجلس تأخیر کند کمیسیون اقتصادی حتما در این زمینه برنامههایی خواهد داشت.در این راستا کمیسیون اقتصادی موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را مورد پیگیری قرار خواهد داد و در این زمینه با کسی تعارف نداریم.

البته مجلس در زمینه کاستیها در زمینه قوانین مالیاتی منتظر لوایح دولت نخواهد ماند چرا که مجلس موظف است تا مشکلات کشور را از طریق تدیون قوانین حل و فصل کند.

در اهمیت مالیات همین بس که۷۰ درصد بودجه متکی به منابع مالیاتی است که اگر به درستی اجرا شود بودجه کشور دچار تحول خواهد شد. در این راستا تغییر و اصلاح نظام مالیاتی حتما میتواند در اصلاح نظام بودجه ریزی کشور موثر باشد چرا که یکی از منابع اصلی بودجه سالیانه از طریق مالیات تامین میشود و اگر این موضوع اصلاح شود حتما بودجه سالیانه هم اصلاح خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار