کد خبر: ۱۲۲۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
طی مراسمی با حضور محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، سلیمان عفیف رییس شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بندرعباس به عنوان قاضی برگزیده کشوری معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مراسم اختتامیه دومین جشنواره آرای برتر نهادهای ارفاقی – اصلاحی با حضور محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، قضات منتخب و اعضای هیئت داوران در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد.

محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در این مراسم اظهار کرد: از سه دهه گذشته توجه علمای حقوق کیفری و جرم‌شناسی در کشور در حوزه اصلاح و تربیت جدی‌تر از گذشته متوجه مکانیسم‌های اصلاحی و ارفاقی شده‌ است؛ برای صورت گرفتن این اقدام قانونگذار در سال 92 با تدوین قانون مجازات اسلامی، نهادهای مختلفی را معرفی کرد و محاکم را ملزم کرد از آنها استفاده کند.

وی افزود: با توجه به متن و نص صریح قانون که به اختیار دادگاه‌ها در خصوص این ساز و کار تأکید دارد، قانونگذار به عقلانیت قضات ما در محاکم اعتقاد کرده و آنها را مختار کرده تا در مواجهه با هر جرم و مجرم، از یکی از این مکانیسم‌ها استفاده کند؛ هدف قانونگذار این است که نگاه قضات را به اصلاح و تربیت و بازاجتماعی کردن مجرمین معطوف کند.

الفت ادامه داد: سیاست کیفری از سمت مجازات، سالب آزادی مجرم به سمت سیاست کیفری ترمیمی با رعایت مصالح اجتماعی و حضور نفوس به‌خطا رفته در خانواده‌ها و جدا نشدن از مسئولیت اجتماعی آنها، تغییر مسیر داده است.

وی تأکید کرد: در سیاست‌های ابلاغی قوه قضائیه از سوی آیت‌الله رئیسی، کاهش زندانی‌ها به اشکال مختلف به بدنه قوه قضائیه ابلاغ شده است و این قوه تلاش می‌‌کند نگاه و سوگیری قضات را به سمت استفاده از ظرفیت‌هایی که در قانون مجازات برای جایگزینی مجازات حبس آمده تغییر دهد و آنها را تشویق کند که از رویه‌های قدیمی و سنتی و روش‌هایی که در صدور احکام جاافتاده، سطح کار را بالا ببرد.

معاون اجتماعی قوه قضائیه در ادامه تأکید کرد: استفاده از این مکانسیم‌ها نیازمند تقویت این ابعاد است: متمایل کردن قضات به استفاده از این روش و همچنین، همکاری و جلب همکاری نهادهایی که در اجرای احکام جایگزین باید همکاری کنند.

وی افزود: ما همینطور که بهترین آرا و قضاوت را در این ارتباط معرفی می‌کنیم، می‌توانیم بهترین‌های نهادهای پذیرنده را و بهترین مجریان احکام در این زمینه را هم معرفی کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به تجربه قابل تأمل دستگاه قضایی هند در انتشار آرای جایگزین در سطح جهانی، گفت: هند ارای خود را ترجمه می‌کند و در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهد و به این صورت پیشرفت دادگاه خود را به رخ می‌کشد و ملل دیگر را ترغیب می‌کند تا به این کشور بیایند و در عین حال امنیت خود را یادآور می‌شود؛ پیشنهاد من این است که احکام مربوط به جایگزین حبس به خصوص احکام برتر این جشنواره‌ها توسط افراد مجرب ترجمه و در فضای مجازی و هم فضای حقیقی منتشر شود تا مردم دیگر کشورها، ما را به عنوان یک کشور متمدن و حقوقی بشناسند.

دومین جشنواره آرای برتر نهادهای ارفاقی – اصلاحی در سه محور مجازات­های جایگزین حبس، تعلیق مراقبتی و تعویق صدور حکم برگزار و از ۱۳۰۰ رأی ارسالی به دبیرخانه این جشنواره، ۹ رأی به عنوان آرای برتر انتخاب شدند.

 سلیمان عفیف رییس شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بندرعباس در این جشنواره به عنوان قاضی برتر در بخش آرای جایگزین مجازات حبس معرفی شد.

انتهای پیام/88055

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار