کد خبر: ۱۲۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵

حسین رئیسی 

نماینده میناب و جاسک در مجلس

از روزی که برجام تصویــــب شـد، امیدواریهای زیادی برای ایران و جهان ایجاد کرد اما به مرور زمان و در نتیجه کارشکنی های آمریکا، این امید تبدیل به یاس شد. بدتر اینکه شاهد کم توجهی و پایبند نبودن اروپاییها به این معاهده هستیم. البته از همان ابتدا نیز برجام به گونهای شکل گرفت که منافع کشورمان در آن بسیارادامه از همین صفحه کمرنگ دیده شد و فرآیندهایی هم که در برجام برای نظارت بر اجرا دیده شده به گونهای نیست که بتواند منافع ما را تامین کند. یکی از این موارد، مکانیسم ماشه است که در متن برجام گنجانده شده است. این مکانیزم یک بند یکطرفه است و بابت این مسئله حتی اجازه شکایت را به ما نمیدهند، البته اگر هم شاکی شویم، آنهایی که طرف شکایت ما هستند خودشان رسیدگی کننده به پرونده هستند؛ بنابراین وقتی کسی هم قاضی و هم متهم باشد حکم آن از قبل مشخص خواهد بود!

نکته مهم تعهداتی است که در برجام برای حل مشکلات کشورمان داده شده بود که به مرحله اجرا در نیامد. برجام قرار بود مشکلات ما را حل کند، اما همین برجام برای کشور ما مشکل ساز شده و طرفهای غربی به دنبال این هستند که به بهانه برجام پرونده ما را به شورای امنیت ارجاع دهند و ما را ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار بدهند تا اینکه تحریمها تشدیدتر شود، اما آقایان مدعی بودند که ما با برجام توانستیم کشور را از بن بست خارج کنیم.

علاوه بر این برجام هیچ منفعتی برای کشور ما در پی نداشت و حتی این مسئله به شکلی بوده که برخی از مقامات دولتی اذعان کردند که برجام خسارت محض بود. نکته تاسف بار این است که همه وعدهایی که در برجام به ایران داده شده بود هیچ کدام عملیاتی نشد و آمریکا هم زیر تعهدات خود زد و از برجام خارج شد و همچنین اروپاییها هم فقط در این رابطه زمان را از ما گرفتند و به هیچ کدام از تعهدات خود پایبند نبودند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار