کد خبر: ۱۲۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
گروه استان‌ها- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهربا اشاره به آغاز برداشت خارک از نخیلات استان گفت:محصول «خارک» نخستین محصول نخیلات استان بوشهر است که برداشت آن آغاز و امسال پیش بینی ۱۶۵ هزار تن محصول خرما از نخلستان‌های استان شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر،  نخلستان‌های سرسبز و سر به فلک‌کشیده در استان بوشهر نشان از  ظرفیت بالای تولید محصول خرما استان دارد و  معاش اکثر مردم در مناطق نخلستانی استان بوشهر از طریق کشت نخیلات و برداشت محصول خرما تامین می‌شود.

این درحالی است که اصولا تولید خرما به سبب اشتغالزایی و ارزآوری بالا جایگاه ویژه‌ای در تامین معیشت مردم و صادر کنندگان مناطق مختلف استان بوشهر دارد.

کشاورزان و نخل‌داران بوشهر این‌روزها در حال  مراحل پایانی آرایش خوشه خرما هستند و عملیات آرایش خوشه نخل‌ها پیش از وارد شدن به مرحله برداشت خارک انجام می‌شود.

خسرو عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، این استان را یکی از قطب‌های تولید خرما در کشور دانست و اظهار داشت: استان بوشهر در عرصه تولید خرما از قابلیت‌های بالایی برخوردار است که هر ساله بخش عمده‌ای از خرمای کشور و صادرات آن از طریق نخلستان‌های استان بوشهر تامین می‌شود.

سطح زیر کشت اراضی نخلستانی استان بوشهر 34 هزار هکتار است

وی، سطح زیر کشت اراضی نخلستانی استان بوشهر را 34 هزار هکتار دانست و بیان کرد: در این استان شش میلیون اصله نخل وجود دارد که 90 درصد آنها بارور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه «خارک»، «رطب» و «خرما» از جمله  محصولات نخلستان‌های استان است خاطر نشان کرد: محصول خارک به عنوان نخستین محصول نخلستان‌های استان بوشهر، برداشت آن آغاز شده و محصول رطب نیز از اواخر تیرماه وارد بازار می‌شود

عمرانی، با بیان اینکه عمده شهرستان‌های 10 گانه استان بوشهر دارای نخلستان است تصریح کرد: بیش از 70 درصد نخلستان‌های استان بوشهر در شهرستان دشتستان قرار دارد.

15 درصد از ثمر نخیلات استان بوشهر خارک و رطب و 85 درصد خرما است

وی، با اشاره به اینکه برداشت محصول خارک به لحاظ شرایط منطقه‌ای تا اواسط مردادماه و رطب تا اواسط شهریورماه ادامه دارد گفت: 15 درصد از ثمر نخیلات استان بوشهر خارک و رطب وارد بازار و مابقی محصول نیز خرما  از اواخر شهریور برداشت و عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر برداشت 165 هزار تن محصول نخیلات را مورد اشاره قرار دادو بیان کرد: کبکاب،  زاهدی، شکر و خاصویی عمده گونه محصول خرما است که گونه‌های کبکاب و زاهدی دارای ثبت برند جغرافیای ملی هستند.

عمرانی از افزایش ظرفیت صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما در استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: ظرفیت فرآوری محصولات نخیلات استان بوشهر از 88 هزار تن به 100 هزار تن افزایش یافته که این مهم نقش ویژه‌ای در عرضه با کیفیت محصول به بازارهای داخلی و خارجی دارد.

حجم ظرفیت سردخانه‌های استان بوشهر  افزایش می‌یابد

وی، با اشاره به افزایش ظرفیت سردخانه‌ها در نخلستان‌های استان بوشهر افزود: با حمایت ویژه از نخل‌داران توسعه سردخانه‌ها در نخلستان‌های استان بوشهر مورد توجه قرار گرفته که اکنون به ظرفیت 53 هزار تن سردخانه در نخلستان‌های استان راه‌اندازی شده و انتظار می‌رود 10 هزار تن دیگر اضافه شود.

بازار مصرف خرما رو به افزایش است و تولیدات صنعتی متعدد آن نظیر شیره ، شهد، عسل، قند مایع، سرکه، عصاره نوشابه، حلوای خرما، شکلات صبحانه و لواشک خرما از جمله تولیدات صنایع فرآوری این محصول است.

استان بوشهر جایگاه مهمی در تولید محصولات کشاورزی از جمله خرما  و محصولات فرآوری شده دارد به گونه‌ای که بعداز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، بیشترین اشتغال در استان بوشهر در حوزه کشاورزی است.

بر پایه این گزارش با اصلاح شیوه آبیاری سنتی در اراضی نخلستانی استان بوشهر، تولید این محصول با کیفیت بهتر افزایش می‌یابد که اکنون طرح آبیاری نوین در اراضی نخلستانی استان بوشهر در حال اجراء است.

انتهای پیام/190/ی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار