کد خبر: ۱۲۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از نقش منفی بانک ها در تلاطمات بازار مسکن، گفت: قطعا هدف و برنامه کشور از تأسیس و فعالیت بانک ها، ایجاد حلقه واصل میان سرمایه گذاران و اجراکنندگان پروژه ها است تا از این طریق تولید کشور توسعه یابد اما متأسفانه در وضعیت کنونی بانک ها به وظایف اصلی خود عمل نمی کنند.

عوارض ساخت مسکن

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دهه های اخیر بانک ها به مسئله بنگاه داری و فعالیت های اقتصادی ورود جدی کرده اند، البته فعالیت بانک ها در حوزه تقویت تولید کشور قابل قبول است، اما حتی این اقدام نیز صورت نگرفته و عملا بانک ها به نهادهای واسطه گر تبدیل شده اند.

رویکرد بانک ها در سال های اخیر تأثیر منفی در بازار مسکن گذاشته است

وی گفت: در حوزه مسکن نیز شاهد ورود بانک ها در عرصه واسطه گری هستیم، بانک ها از طریق شرکت های اقتصادی خود اقدام به خرید مسکن، ساخت مال ها و ساختمان های لوکس می کنند تا از این طریق به سودهای کلان دست یابند، این رویکرد بانک ها در سال های اخیر تأثیر منفی در بازار مسکن گذاشته است.

بنگاهداری بانک ها در بازار مسکن موجب افزایش قیمت ها در بازار می شود

یوسفی ادامه داد: بنگاهداری بانک ها در بازار مسکن موجب افزایش قیمت ها در بازار می شود، متأسفانه نهادی که باید هدف آن تقویت تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد، به عاملی برای تنش اقتصادی و گرانی تبدیل شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم  گفت: بازار مسکن نیز مانند دیگر بازارهای اقتصادی نیاز به سرمایه در گردش دارد، اما امروز سازندگان به دلیل بالا بودن نرخ بازپرداخت تسهیلات، قادر به دریافت این وام ها نیستند.

وی تصریح کرد: فعالیت دلالانه بانک ها در عرصه مسکن موجب افزایش قیمت در بازار شده است، زیرا این نهادها پول و سرمایه پرنفوذ دارند و از این طریق اقدام به واسطه گری می کنند. از این رو به نظر می رسد که برای تولید مسکن ارزان و کنترل گرانی ها، بانک ها باید نسبت به سرمایه گذاری در بازار تولید مسکن و ارائه تسهیلات کم سود به سازندگان اقدام کنند./

پایان پیام

برچسب ها: مجتبی یوسفی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار