کد خبر: ۱۲۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گزارش گروه تحقیق سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره حملات شیمیایی در سال ۲۰۱۷ را غیرمتعارف، مغرضانه و غیرقابل اعتماد ارزیابی کرد که هدف از آن فقط تضعیف موقعیت دولت سوریه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که گزارش گروه تحقیق و شناسایی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی درباره حملات شیمیایی ادعا شده در سوریه، از نظر سیاسی مغرضانه و در واقع غیرقابل اعتماد است.

این دیپلمات با یادآوری اینکه در، سندی که توسط این گروه تهیه شده نتیجه گرفته شده که نیروی هوایی سوریه در سال 2017 از مواد شیمیایی سمی علیه غیرنظامیان در منطقه مسکونی اللطامنه استفاده کرده، تأکید کرد: «ما قاطعانه و بر پایه شواهد، به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اطلاع داده ایم که این گزارش که از لحاظ فنی- غیرمتعارف، از نظر سیاسی مغرضانه و از لحاظ تخصصی بسیار ضعیف و غیرقابل اعتماد است و دلایل منطقی و کاملاً مشخصی وجود دارد که نشان می دهد نویسندگان آن نتوانسته‌اند به یک نتیجه گیری منطقی دست یابند. فدراسیون روسیه و تعدادی دیگر از کشورهای  شرکت کننده در کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، قاطعانه متقاعد شده‌اند که ایجاد این گروه به ابتکارعمل کشورهای "علاقه مند" به رهبری ایالات متحده، صورت گرفته که درصدد ایجاد مکانیسمی غیرقانونی بودند که تحت تسلط نمایندگان کشورهای غربی و برخلاف مفاد کنوانسیون عمل کند.»

زاخارووا افزود: «فعالیت‌ چنین ساختارهای شبه دادرسی" حق منحصر به فرد شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با چنین تحقیقاتی را نقض کرده که به روشنی هدف از این "طرح" ژئوپلیتیکی، واضح و فریبکاری سیاسی و تلاش برای تضعیف موقعیت دولت سوریه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نسبت به سیاسی شدن بیش از پیش سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار داده و تأکید کرد که چنین سازمانی نباید تحت نفوذ کشورهایی باشد که قصد تحمیل برنامه‌های خاص خود بر فعالیت آن را دارند و اگر اقدامات آنها به پایان نرسد، این احتمال وجود دارد که عملکرد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی کاملاً فلج شود.

ماریا زاخارووا همچنین در پاسخ به سخنان "الیوت آبرامز" نماینده ویژه ایالات متحده در مسائل ونزوئلا که گفته بود: مسکو و پکن در حال دور شدن از ونزوئلا هستند، را "یک رویای دست نیافتنی" خواند. 

وی یادآور شد: « به نظر می رسد که همتایان آمریکایی ما در جریان واقعیات‌های رخ داده در ونزوئلا نیستند و به عبارت ساده تر، در دنیایی شبیه سازی شده، آنهم بسیار ابتدایی، فعالیت می‌کنند

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار