کد خبر: ۱۲۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
شهروند نوشت: همراه اول و ایرانسل 10 روز پیش در اقدامی هماهنگ و غیرقانونی هزینه اینترنت همراه را 100‌درصد گران کردند و تلاش‌های وزارت ارتباطات برای احقاق حق مردم تاکنون به جایی نرسیده است.

 این تخلف آشکار حقوق جمع زیادی از هموطنان را ضایع کرده، اما هیچ نهاد قانونی تاکنون نتوانسته است دادخواهی کند. وقتی از حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات درباره پشت‌پرده این تخلف آشکار سوال می‌شود، او معتقد است که پشت‌پرده‌ای در کار نیست، اما نکته این است که اپراتورهای تلفن همراه به دلگرمی کدام حامی قانون‌شکنی کرده‌اند؟

   پشت‌پرده این اقدام همراه اول و ایرانسل چیست؟ چرا این اپراتورها می‌توانند به روشنی از قانون  سرپیچی کنند؟
این اتفاق به آن معنا نیست که آنان می‌توانند سرپیچی کنند و تا به حال روال نبوده و طبق مصوبات رفتار کرده‌اند. نمی‌گویم که اپراتورها تخلفی نداشته‌اند، اما تاکنون تخلفی به این شکل نداشته‌ایم. من دنبال پشت پرده نیستم و فقط می‌دانم که رگولاتور باید جلوی این اتفاق را بگیرد.
   مسأله این است که حقی عمومی ضایع شده و هیچ مقام مسئولی هم نتوانسته است برای احقاق حقوق مردم اقدامی کند. با توجه به شرایط اورژانسی  کشور که متأثر از بیماری کروناست و نیاز مردم به استفاده از اینترنت برای کاهش خروج از خانه و تنگناهای اقتصادی ناشی از شیوع بیماری، با افزایش هزینه اینترنت بر مشکلات مردم اضافه شده است. چه اتفاقی افتاده است که واکنش‌های شما مثمرثمر واقع نمی‌شود؟ ‌
اتفاقی که افتاده روال نیست و روش افزایش قیمت دورزدنی نبوده است. سازمان حمایت و تعزیرات در حال بررسی این امر است. اینکه شما پیش‌بینی می‌کنید که اتفاقی نخواهد افتاد، من این‌گونه فکر نمی‌کنم.
   روند اتفاقات هفته گذشته و هفته جاری این واقعیت را نشان می‌دهد که کسی یارای مقابله با اپراتورها را ندارد؟
هر تخلفی عواقبش را دارد، ما باید در چارچوب‌هایی که داریم با تخلفات برخورد کنیم و اپراتور هم اگر تخلف می‌کند، باید عواقبش را  بپذیرد. ما نمی‌توانیم به این دلیل که اپراتور تخلف انجام داده است، سرویس‌دهی به مردم را قطع یا در سرویس‌دهی به اپراتور اختلال ایجاد کنیم، چون ممکن است با این کار حقوق مردم ضایع شود. ما باید براساس چارچوب‌هایی که برای‌مان تعیین شده است، جلو برویم و به پیگیری‌مان ادامه بدهیم، قطعا نهادهای دیگر هم باید همین روند را در پیش بگیرند. تاکنون به‌ندرت اتفاق افتاده بود که ما موضوع تخلفی را به سازمان تعزیرات حمایت از مصرف‌کننده ارجاع بدهیم، اما به دلیل اهمیت ویژه‌ای که این موضوع داشت، ما از دیگر سازمان‌ها و نهادها خواستیم از نظر حقوق مردم پیگیری شود.
   با گذشت بیش از یک هفته از افزایش قیمت اینترنت همراه این تصور پیش می‌آید که اپراتورها ترس از مجازات ندارند؟
شما می‌توانید به‌عنوان یک شهروند هر گونه فکر کنید، اما من با نگاه به حوزه خودم می‌گویم که ما با قاطعیت موضوع را دنبال‌می‌کنیم. مجازات در نظر گرفته شده برای اپراتورهای متخلف در مرحله نخست 2‌میلیارد تومان جریمه با مهلتی 10روزه  است، از مراحل بعدی مجازات هم می‌توان به بازنگری و ایجاد محدودیت در طول مدت پروانه فعالیت اشاره کرد. در مدارک صدور  پروانه مصادیق کاهش مدت اعتبار در صورت استمرار تخلف قید شده است و البته راه‌های دیگر هم هست که اگر قرار باشد اپراتور به تخلفش ادامه بدهد، می‌توان از آنها استفاده کرد، مثلا محدودیت منابع ایجاد کرد و در «نامبرینگ» و«فرکانس» هم محدودیت‌هایی به‌وجود آورد، اما هیچ‌کدام از این‌موارد مدنظر ما نیست، ولی ما دست‌مان باز است، البته اینجا بحث مصرف‌کننده هم است و ما ملاحظاتی هم برای مصرف‌کنندگان داریم.
   قبول دارید که اقدام اپراتورها در حذف بسته‌ها کاری غیر قانونی است؟‌
دقیقا وقتی ما می‌گوییم کار غیر قانونی کرده‌اند؛ یعنی برخلاف مصوبات عمل کرده‌اند. ظاهر ماجرا این است که مدعی‌ حذف بسته‌ها هستند ولی کاری که انجام داده‌اند دقیقا مصداق گرانفروشی است. یک جوری خواسته‌اند ظاهر ماجرا را درست کنند در حالی ‌که کلا بسته‌هایی را که مردم تمایل بیشتری به استفاده از آن داشته‌اند، از دسترس خارج کرده‌اند. می‌خواستند بگویند 95درصد بازار در تصرف ماست و همین است که هست، رفتارشان کاملا  انحصارگرایانه است. این اتفاق محدودیت در دسترسی مشترکین به سرویس است.
   برای این کار به اجازه شما نیاز دارند آیا با شما مکاتبه کرده بودند؟
حدود یک ماه پیش با نامه‌ای که به ما زده بودند که بسته‌هایی را حذف کنند و بسته‌های جدیدی را با افزایش قیمت صددرصدی جایگزین آنها کنند، ما دو هفته بعد پاسخ  نامه را زدیم که موافق نیستیم و آنها 10 روز پس از پاسخ ما اقدام به حذف بسته‌ها کردند.
   با توجه به افزایش تورم در کشور و تأثیری که احتمالا بر فعالیت اپراتورها هم گذاشته اگر اپراتورها مباحث افزایش هزینه‌ها و کاهش سود و افزایش قیمت دلار را به عنوان دلیل افزایش قیمت بسته‌ها توضیح می‌دادند راهکار شما  چه بود؟‌
ما برای کمک‌کردن به اپراتورها آماده بودیم. یکی از راه‌ها کاهش هزینه‌هایی است که از سوی ما وجود دارد مثلا شرکت زیرساخت آمادگی داشت که هزینه‌های اپراتورها را کاهش بدهد، این موضوع در دست پیگیری بود. اپراتورها یک نامه مبنی بر افزایش قیمت برای ما فرستادند که هیچ دلیلی برای این افزایش قیمت ارایه نکرده بودند ما هم با این پیشنهاد مخالفت کردیم اما راه درست این بود که اگر مشکلاتی داشته و دارند باید مشکلات یا دلایل‌شان را برای افزایش قیمت توضیح می‌دادند تا با مذاکره راهی بیابیم که مشکل اپراتورها حل شود و مردم هم متضرر نشوند. طبیعی است که لازم بود مستنداتی هم ارایه دهند. ما اپراتورها را از خودمان جدا نمی‌دانیم و به هر حال خواهان ارایه خدمات بهینه به مردم هستیم.
   ماجرا به این زودی تمام نمی‌شود انگار به بن‌بسترسیده ؛ راه‌حلی هست؟‌
الان هم اپراتورها پیغام دادند که چه‌کار کنیم ما هم گفته‌ایم به شرط اینکه بسته‌ها را برگردانید ما به ایجاد شرایط مذاکره فکر می‌کنیم.

17302

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار