کد خبر: ۱۲۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران:
عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران عنوان کرد: شاغلان در مشاغل سخت و زیان‌آور جای ۴۴ ساعت کار هفتگی باید ۳۶ ساعت کار کنند و مرخصی سالانه آنها هم ۳۵ روز است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه این هفته  «کارگر ایرانی» به مشاغل سخت و زیان‌آور اختصاص داشت.

در این برنامه محسن باقری (عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران) با بیان اینکه قانون‌گذار برای مشاغل سخت و زیان‌آور استثنائات و معافیت‌هایی در نظر گرفته است، گفت: شاغلان در این مشاغل جای ۴۴ ساعت کار هفتگی باید ۳۶ ساعت کار کنند و کارفرما نیز نمی‌تواند آنها را مجبور به اضافه کاری کند.

او ادامه داد: همچنین این افراد جای ۳۰ روز مرخصی، ۳۵ روز مرخصی دارند.

باقری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین استثنائاتی که برای شاغلان کارهای سخت و زیان‌آور در نظر گرفته شده بازنشستگی پیش از موعد است، تصریح کرد: بر اساس قانون افراد با ۲۰ سال سابقه متمادی سخت و زیان‌آور یا با ۲۵ سال سابقه منقطع می‌توانند بازنشسته شوند.

او درباره اینکه چه مشاغلی مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند، گفت: برخی مشاغل به خودی خود سخت و زیان‌آور محسوب می‌شوند. برای مثال مشاغلی مثل خبرنگاری، آتش‌نشانی و... سخت و زیان‌آور هستند. جز اینها هر شغلی بنا به شرایط محیط کار و نوع کار می‌تواند سخت و زیان‌آور باشد و تشخیص آن بر عهده کمیته‌های استانی است.

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران ادامه داد: افراد با رجوع به این کمیته‌ها که متشکل از نمایندگان کارگران، کارفرمایان، وزارت بهداشت و... است می‌توانند مورد ارزیابی قرار گیرند و اگر کمیته مذکور رای به سخت و زیان‌آور کار آنها داد، مشمول مزایای آن می‌شوند. 

او با اشاره به اینکه درباره مشاغل سخت و زیان‌آور با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: برای مثال آتش‌نشانی همین چند سال پیش و بعد حادثه پلاسکو با پیگیری‌های انجام شده جزء مشاغل سخت و زیان آور شد. 

باقری ادامه داد: مشکل دیگر بازرسی و نظارت درباره سختی کارهاست. در حالی که بر اساس قانون سازمان تامین اجتماعی مکلف به نظارت و بازرسی در این زمینه است، مشاهده‌ می‌کنیم که کارگران باید دنبال گرفتن حق سختی و زیان‌آوری کارشان باشند. 

او همچنین با درخواست مساعدت از مجلس، گفت: الان قانون به این صورت است که کارفرما اجازه دارد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور را در پایان کار یعنی وقت بازنشستگی‌ کارگران بدهد. این تاخیر پرداختی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، در حالی که می‌توان کارفرما را ملزم به پرداخت ماهانه حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور کرد و در این زمینه مجلس می‌تواند ورود کرده و قانون را اصلاح کند. 

باقری در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا کف بازنشستگی‌ با مشاغل سخت و زیان‌آور ۲۰ سال است و امکان ندارد افرادی زودتر بازنشست شوند، تصریح کرد: قانون این زمان را تعیین کرده، اما ممکن است عنوان شود افرادی در مشاغلی کار می‌کنند که میزان سختی آنها به قدری است که در مدتی کوتاه‌تر افراد را دچار مشکل می‌کند. 

او تصریح کرد: درباره این افراد قواعد دیگری وجود دارد. فرضا کارگری در شغلی سخت بعد پنج سال توان کار کردن را از دست می‌دهد. کارفرما به دلیل به کارگیری کارگر در شغلی که در توانش نبوده مکلف به پرداخت غرامت است که شامل دو ماه سنوات در سال و جریمه ۱۰ ساله به تامین اجتماعی است. 

باقری همچنین درباره کار کردن در مشاغل سخت و زیان‌آور برای مدت کوتاهی، گفت: قبلا اینطور بود که اگر فرد ۲۰ سال کار سخت و زیان‌آور نداشت، مشمول مزایای آن نمی‌شد، اما با پیگیری‌های صورت گرفته هر مقدار کار در این مشاغل یک برابر و نیم سابقه بیمه حساب می‌شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار