کد خبر: ۱۲۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
با فرض احتمال وقوع شدیدترین رکود اقتصادی بعد از دهه ۱۹۳۰ در پی شیوع بیماری کووید ۱۹، در سال ۲۰۲۰ استقبال از محصولات بیمه ای به خصوص در بیمه‌های زندگی با افت شدیدی مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، در جدیدترین گزارش موسسه سوئیس‌ری (گزارش سیگما) از تحولات صنعت بیمه جهان در سال ۲۰۱۹ و پیامدهای پاندمی کووید ۱۹ برای این صنعت رونمایی شد.
بر اساس اعلام سوئیس‌ری در سال ۲۰۱۹ و تا قبل از شیوع کووید ۱۹، حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در جهان با رشد ۲/۹ درصدی (با حذف اثر تورم) از ۶ هزار میلیارد دلار گذشت و به مرز ۶/۳هزار میلیارد دلار نزدیک شد و بر همین اساس ضریب نفوذ جهانی بیمه به ۷/۲۳درصد افزایش یافت.
در این میان سهم بازارهای پیشرفته از این مقدار حق بیمه بالای ۸۱/۵ درصد و سهم بازارهای نوظهور ۱۸/۵ بود که ۹/۸ واحد درصد از سهم بازارهای نوظهور به صنعت بیمه چین مربوط می شود.
این در حالی است که رشد حق بیمه‌های تولیدی بازارهای پیشرفته از ۳/۵درصد سال ۲۰۱۸ به ۲/۱ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت این شاخص در بازارهای نوظهور از ۱/۹ درصد سال ۲۰۱۸به ۶/۶ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا کرد.
رشد حق بیمه تولیدی چین نیز که در سال ۲۰۱۸ برابر ۱/۸ درصد بود در سال ۲۰۱۹ به ۹ درصد جهش یافت. رشد حق بیمه تولیدی جهان در سال ۲۰۱۹ مدیون رشد بیمه‌های غیرزندگی در بازارهای پیشرفته و رشد بیمه‌های زندگی و غیرزندگی در بازار بیمه چین است.
در سال ۲۰۱۹ سهم بیمه‌های زندگی از کل حق بیمه تولیدی جهان ۴۶/۳درصد شد که حاکی از کاهش قابل ملاحظه‌ سهم بیمه‌های زندگی نسبت به روند بلندمدت خود است که البته نباید نوسان بین ۵۵ تا ۶۵ درصدی سهم بیمه‌های زندگی در سال‌های گذشته را نیز نادیده گرفت. بدین ترتیب ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی که غالبا بالاتر از بیمه‌های غیرزندگی بود به سطح ۳/۳۵درصد رسید و ضریب نفوذ بیمه‌های غیرزندگی در سال ۲۰۱۹ به ۳/۸۸ درصد افزایش یافت.
بر اساس این گزارش ضریب نفوذ کل بیمه در بازارهای پیشرفته طی ۱۰ سال گذشته نسبتا ثابت باقی مانده است. اما این شاخص در بیمه‌های زندگی روند کاهشی و در بیمه‌های غیرزندگی روند افزایشی داشته که در سال ۲۰۱۹ نیز این روند برقرار بود. دلیل عمده افزایش ضریب نفوذ بیمه در بیمه‌های غیرزندگی رشد بیمه‌های درمان است.
سوئیس‌ری بخش زیادی از گزارش امسال خود را به پیامدهای پاندمی کویید ۱۹ برای صنعت بیمه اختصاص داده است. برآورد سوئیس‌ری این است که با فرض بسیار محتمل وقوع شدیدترین رکود اقتصادی بعد از دهه ۱۹۳۰ در پی شیوع بیماری کووید ۱۹، در سال ۲۰۲۰ تقاضا برای بیمه بخصوص در بیمه‌های زندگی با افت شدیدی مواجه خواهد شد. کاهش تقاضا در بیمه‌های زندگی با حذف اثر تورم حدود ۶ درصد و در بیمه‌های غیرزندگی ۰/۱درصد برآورد می‌شود. بنا به برآورد سوئیس‌ری بحران کووید ۱۹ سبب ۴/۵درصد کاهش در حق بیمه تولیدی رشته زندگی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ خواهد شد که اثر آن ۱/۵ درصد انقباض در کل صنعت بیمه جهان است. دلیل این افت در بیمه‌های زندگی، کاهش بخش پس‌اندازی بیمه‌های زندگی به جهت افزایش بیکاری و کاهش درآمدهاست. در بیمه‌های غیرزندگی نیز بیشترین آسیب به رشته‌های مربوط به اتومبیل، تجارت، مسافرت و بنگاه‌ها مربوط می شود و بیمه‌های اشخاص آسیب کمتری خواهند دید.
به طور کلی انتظار می‌رود که صنعت بیمه بتواند از عهده این مشکل برآید و حق بیمه‌ها در طول سال ۲۰۲۱ به سطوح قبل از بحران کووید ۱۹ برگردد. سرمایه بالا به صنعت بیمه کمک خواهد کرد که بخوبی از عهده پاندمی کووید ۱۹ برآید و شوک درآمدی ناشی از این بیماری را هضم کند. پیش‌بینی می‌شود که رشته اموال و مسؤولیت و صنعت بیمه چین نقش مهمی در این بازگشت به وضعیت قبل ایفا کنند. از سوی دیگر تجربه بحران اقتصادی و جسمانی اخیر آگاهی‌های جامعه درباره ریسک‌ها را افزایش خواهد داد و این سبب افزایش تقاضا برای بیمه در رشته‌های مختلف بیمه خواهد گردید. شوک کووید ۱۹ احتمالاً سایر پاردایم‌ شیفت‌‌ها را نیز از قبیل بازسازی زنجیره‌های عرضه جهانی جهت کاهش ریسک‌های اختلال در فرآیندهای تجاری، ایجاد صندوق‌های بیمه‌‌ای برای پوشش ریسک دارائی‌ها و مسوولیت مهندسی و بیمه تضمیمن؛ شتاب خواهد بخشید.
در پایان این گزارش اظهارامیدواری شده که فشار برای تسریع در روندهای مربوط به دیجیتالی شدن فرآیندهای بیمه‌گری در زندگی شخصی و کاری و تحریک توسعه شتابان محصولات و خدمات بیمه‌ای جدید از پیامدهای مثبت همه‌گیری کووید ۱۹ باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: