کد خبر: ۱۲۳۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
تجارت آنلاین از آغاز فعالیت رسمی ماینرها در کشور گزارش می دهد
هنگامی که نسبت به خواب سنگین مسوولان انتقاد می شود، بسیاری از افراد حاضر به پذیرفتن این خواب سنگین نیستند اما وقتی که بدرستی بررسی می کنیم و نیم نگاهی به اقتصاد جهان می اندازیم، تازه متوجه می شویم که مسوولان تا چه اندازه نسبت به علم روز بی تفاوت هستند و در بسیاری از موارد نسبت به آن موضع گیری می کنند.

استقبال دیرهنگام از رمز ارزها

گروه اقتصادی - کورش شرفشاهی: هنگامی که نسبت به خواب سنگین مسوولان انتقاد می شود، بسیاری از افراد حاضر به پذیرفتن این خواب سنگین نیستند اما وقتی که بدرستی بررسی می کنیم و نیم نگاهی به اقتصاد جهان می اندازیم، تازه متوجه می شویم که مسوولان تا چه اندازه نسبت به علم روز بی تفاوت هستند و در بسیاری از موارد نسبت به آن موضع گیری می کنند. یکی از این موارد رمز ارزهاست. هنگامی که کشورهای بسیاری با استخراج رمز ارزها به درآمدهای کلانی دست پیدا کردند، ما به دنبال آن بودیم که درست یا غلط بودن آن بررسی کنیم و زمانی بیدار شدیم که عده ای با درک درست به سودهای کلانی دست یافتند. این در حالی بود که مانند بسیاری از موارد مانند ویدئو یا ماهواره، عده ای به صورت غیر قانونی اقدام به این کار کردند و اکنون نیز شاهد هستیم که عده ای در باغها و منطق متروکه با برق دزدی بیت کوین استخراج می کنند در حالی که دولت می توانست با فروش برق به صورت قانونی، کسب درآمد خوبی داشته باشد. اگرچه دولت مانند گذشته دیر از خواب بیدار شد، اما همین هم جای شکر دارد که از ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ مصوبه هیات وزیران در خصوص استخراج رمز ابلاغ و در این ابلاغ نوع فعالیت و نرخ انرژی(برق و گاز) و مسئول صدور مجوزها (وزارت صمت) تعیین شد.

درخواست گسترده مجوز

از آنجا که رمز ارز درآمد خوبی دارد، به محض قانونی شدن، با استقبال قابل توجهی رو به رو شد به نوعی که مدیرکل دفتر طرحها و تامین مالی وزارت صمت بیان کرد: از زمان ابلاغ مصوبه هیات وزیران در خصوص استخراج رمزها، حدود ۷۹۰ بنگاه و شخص درخواست خود را در سامانه بهین یاب قطعی کرده اند و حدود ۵۸۴ بنگاه نیز جواز تاسیس خود را دریافت کرده اند و در حال انجام مراحل تکمیلی جهت دریافت پروانه بهره برداری هستند. علیرضا هادی گفت: دو مجوز عمومی برای واحدهای صنعتی وجود دارد که یکی جواز تاسیس برای آماده سازی مقدمات از جمله زمین، زیرساختها، برق و... خرید و نصب و راه اندازی دستگاهها و دیگری پروانه بهره برداری است که وقتی مرحله اول تکمیل شد، پروانه بهره برداری صادر میشود. وی گفت: متقاضیان از طریق سامانه بهین یاب و لینک درخواست مجوز تاسیس رمز ارز، ثبت نام و اطلاعات حداقلی و مشخصات دستگاه ها را ثبت میکنند، با فراهم شدن زیرساختهای لازم با هماهنگی وزارت نیرو کار شروع می شود تا به مرحله صدور پروانه بهره برداری مانند دیگر مجوزهای صنعتی برسد.مدیرکل دفتر طرحها و تامین مالی وزارت صمت یک بنگاه صرفاً در خارج از مناطق آزاد و ویژه تجاری و ۱۳ بنگاه در مناطق آزاد و ویژه تجاری پروانه بهره برداری استخراج رمز ارز را دریافت کرده و در حال فعالیت و تولید رمز ارز هستند.

انرژی مهمترین عامل هزینه ای

هادی با اعلام اینکه مهمترین عامل هزینه ای تولید انواع رمز ارزها انرژی است گفت: با توجه به انرژی یارانه ای در کشورمان، پتانسیل استفاده از این انرژی یارانه ای به صورت غیرمجاز هم وجود دارد که باید مورد توجه و نظارت قرار بگیرد. وی یکی از مهمترین مسایل برای روی آوردن به استخراج رمز ارزها با استفاده از انرژی غیرمجاز را تعرفه دانست و گفت: به ازای هر کیلوبایت ساعت حدود ۹۶۴ تومان هزینه مصرف است که در هشت ماه سال این هزینه نصف و در چهار ماه پرمصرف سال دو برابر می شود که مردم علاقه ای با این تعرفه بالا برای استخراج بیت کوین ندارند و برخی ممکن است به سمت استفاده غیرمجاز از انرژی بروند.وی افزود: نرخ بیت کوین در چند ماه گذشته به ۳۵۰۰ دلار نیز کاهش یافته بود که با در نظر گرفتن قیمت انرژی، استخراج آن به صرفه نبود، با توجه به اینکه مخاطرات استخراج رمزارز رو به افزایش است باید بسمت حرفه ای شدن و ورود بنگاههای بزرگ برویم تا افرادی که روی مخاطرات و تغییرات ناگهانی استخراج شناخت کافی دارند، در این حوزه وارد شوند.وی تصریح کرد: بنگاه های دارای مجوز وارداتشان مشکلی ندارد، تعرفه واردات پایین و ۴ درصد است و دستگاههایی که غیرقانونی وارد شده اند که پیش بینی می شود حدود ۷۰ هزار ماینر بصورت غیرمجاز در کشور وجود دارد، نیز با ارایه فرم خوداظهاری وارد چرخه فعالیت قانونی خواهند شد که با تداوم این روند صدور پروانه بهره برداری ارتقا می یابد.

درآمد ٧٠٠ میلیون دلاری

مدیرکل دفتر طرحها و تامین مالی وزارت صمت با بیان اینکه شهرکهای صنعتی سراسر کشور (حدود ۹۶۰شهرک) مجاز به استقرار این واحدها هستند و در نیروگاهها، مناطق آزاد و ویژه تجاری نیز منعی برای استقرار این دستگاهها بصورت قانونی وجود ندارد گفت: پیش بینیها این است که بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار سالانه تولید واحدهای استخراج رمز ارز باشد که برای تامین ارز مورد نیاز کشور عدد قابل اعتنایی است و پتانسیل رشد در این حوزه وجود دارد.

نقش رمز ارز در اقتصاد مقاومتی

از سوی دیگر رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای گفت: تحولات صنعت رمز ارز بسیار سریع است و ما با کسب و کارهای جدید در بحث فناوری همیشه روبرو هستیم. باقر اثنی عشری گفت: اقتصاد دیجیتال ۱۵ درصد اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده و تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵ درصد میرسد و فعالیتهای قابل توجهی در خصوص فناوریهای نوظهور شکل میگیرد که کشور ما هم بی نصیب نخواهد بود.رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای افزود: زمانی که استارتآپ ها، هوش مصنوعی و پیام رسانها هم که آمدند ابتدا نمیدانستیم چه کنیم و در مورد رمز ارز هم جامعه و حاکمیت ابتدا با بهت روبرو شد و نخستین عکس العمل دولت مسدود سازی بود، اما به تدریج قانع شد که باید تغییر رویکرد دهد.وی افزود: تولید و استخراج رمز ارز غیر قانونی نیست، اما یک سال طول کشید تا قوانین تصویب شود.

از توقیف تا زندان

رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای گفت: بخشی از تولید کنندگان رمز ارز دچار توقیف، تحریم، مصادره شدند و به زندان افتادند و بالاخره معاون اول رئیس جمهور ۱۷ شهریور امسال دستورالعملی در خصوص رمز ارز صادر کرد. اثنی عشری با اشاره به این که رمز ارز و استخراج آن میتواند کمک قابل توجهی در تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع تحریمها کند، افزود: در این خصوص مذاکرات ما باید با وزارتخانههای نیرو و صنعت، معدن و تجارت ادامه پیدا کند تا مسائل در چارچوب عملیاتی به نتیجه برسد. از سوی دیگر میزان تخلف در زمینه رمز ارز نیز جالب است به نوعی که معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر گفت: تاکنون بیش از یکهزار مزرعه غیرمجاز استخراج رمز ارز شناسایی شده است که در کشور پراکنده اند.مصطفی رجبی مشهدی گفت: پیش از این وزارت اقتصاد از مردم برای معرفی مراکز غیرقانونی استخراج رمز دعوت کرده بود و پس از آن بود که وزارت نیرو نیز از مردم خواست که مزارع غیرمجاز ارز را شناسایی و معرفی کنند. وی با ابراز تاسف از اینکه عده ای با سوءاستفاده، از تعرفه های دیگری مانند کشاورزی ،خانگی و حتی صنعتی برای استخراج رمز ارز استفاده می کنند که این تعداد باعث ورود آسیب های زیادی به شبکه می شوند گفت: به منظور جلب مشارکت مردم و شناسایی بیشتر استفاده کنندگان غیرمجاز، دستورالعمل پرداخت پاداش به افرادی که این مراکز غیرقانونی را شناسایی و معرفی کنند، تدوین شده است.وی با اشاره به افزایش ۴ هزار مگاواتی مصرف برق گفت: با توجه به این که میزان رشد مصارف در همه بخش ها به دلیل در اختیار داشتن تعداد انشعاب های فروخته شده مشخص است، می توان گفت که بخشی از این افزایش مصرف به دلیل استفاده های غیرمجاز است.وی درباره تعرفه برق استخراج رمز ارز در ایران گفت: استخراج رمز از در ایران با دو نوع تعرفه انجام می شود که براساس آن در ۸ ماه خنک سال، استخراج با تعرفه ۴۸۰ تومان و در ۴ ماه گرم با تعرفه بالاتر صورت می گیرد اما صنعت برق به منظور حمایت از این کسب و کار، راهکارهایی برای اعمال تخفیف در نظر گرفته است.

برچسب ها: رمز ارز ، بیت کوین ، ماینر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار