کد خبر: ۱۲۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
در میزگرد « تولید، توزیع و پذیرش دانش در صنعت بیمه» همراه با محمد رضایی مدیرعامل بیمه ایران، حمید کردبچه رئیس پژوهشکده بیمه، سیدمجید بختیاری مدیرعامل بیمه رازی، یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون، بهروز اسدنژاد رئیس هیئت‌مدیره بیمه ملت و علی سوری استاد دانشگاه تهران چالش‌های پژوهش در صنعت بیمه ایران مورد گفت و گو و بررسی قرار گرفت.


وضعیت پژوهش در صنعت بیمه در یک میزگرد
در میزگرد « تولید، توزیع و پذیرش دانش در صنعت بیمه» همراه با محمد رضایی مدیرعامل بیمه ایران، حمید کردبچه رئیس پژوهشکده بیمه، سیدمجید بختیاری مدیرعامل بیمه رازی، یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون، بهروز اسدنژاد رئیس هیئت‌مدیره بیمه ملت و علی سوری استاد دانشگاه تهران چالش‌های پژوهش در صنعت بیمه ایران مورد گفت و گو و بررسی قرار گرفت.

دکتر مظلومی در قالب دسته بندی بخش فروش، بخش شعبه یا صف و ستاد به محور میزگرد پرداخت
در ابتدا عرض کنم، همیشه در صنعت بیمه با این سوال مواجه بوده‌ایم که اصولا بیمه علم است یا فن؟ برخی می‌گویند بیمه فن است به خاطر همین است که می‌گویند صنعت بیمه. برخی دیگر می‌گویند بیمه ترکیبی از مجموعه علوم یعنی ریاضی، علوم داده و آمار و ... است از طرفی به اعتقاد من،‌ پژوهش‌های شرکت‌های بیمه در کل دنیا از نوع پژوهش‌هایی که اصطلاحا R&D شرکت‌ها و بنگاه‌ها انجام می‌دهند است نه از نوع پژوهش‌های آکادمیک، اصولا در صنعت بیمه یک سری از شرکت‌های بیمه هستند که هزینه‌های R&D انجام می‌دهند و شرکت‌های ببمه در جهان از جمله ایران از آن استفاده می‌کنند. یعنی نتیجه دانشی که به واسطه پژوهش‌هایی تولید شده و به مرحله بهره برداری رسیده مورد استفاده کل جهان قرار می‌گیرد ما نیز در ایران این دانش را دریافت و پیاده سازی کرده ایم.
ولی از طرف دیگر مسائل دیگری است که خاص کشورمان است به عبارتی ما در سطح بنگاه هایمان یکسری نیازهای پژوهشی داریم. برای پاسخگویی به این نیازهای پژوهشی لازم است بین پژوهشکده و شرکت‌های بیمه ارتباط مستمری وجود داشته باشد این ارتباط حداقل تا قبل از آمدن آقای دکتر کردبچه قطع بود. الان این ارتباط ایجاد شده است. ما در شرکت بیمه تعاون حدود ۴-۵ نیاز پژوهشی را کتباً به پژوهشکده اعلام کردیم و قبل از آن خودم شاید ۸-۹ کار پژوهشی به موسساتی داده ام که پژوهش انجام داده اند.
نتیجه عرضم این است که برای اینکه این پژوهش‌ها برای ما کاربردی باشد شاید کارهایی که الان شروع شده باید زودتر انجام می‌شد به طوریکه اگر یک دانشجوی دکترا بخواهد پژوهشی انجام دهد بتواند بایک شرکت بیمه تعامل و مذاکره کند یعنی این پژوهش در شرکت بیمه بر اساس نیاز آنها انجام شود. اگر بر اساس نیاز ما باشد حتی حاضریم اسپانسر شویم و سرمایه‌گذاری کنیم که هم تولید دانش اتفاق بیافتد و هم اینکه ما از آن استفاده کنیم. ولی تا الان اینطور نبوده است.

*نقش فناوری اطلاعات و داده‌ها در تکمیل پروژه‌های تحقیقاتی چگونه است؟
سال گذشته در سمینار بیمه و توسعه یکی از پنل‌ها با موضوع اکچوئری برگزار شد که عضو پنل بودم و کسانی که شرکت کرده بودند اکثراً اکچوئر‌ها بودند . با تک تک این افراد که صحبت می‌کردم که چرا از این دانش در صنعت بیمه استفاده نمی‌کنید بلا استثناً پاسخ همگی این بود که داده یا دیتای مورد نیاز برای استفاده در دانش اکچوئری در صنعت بیمه وجود ندارد. این در حالی است که الان بیمه مرکزی داده‌های بسیار زیادی را جمع آوری می‌کند ولی این داده‌ها اصطلاحا تبدیل به دانش نمی‌شود.یعنی وقتی روی داده تحلیل انجام می‌دهیم اول به به Information و سپس به Knowledge تبدیل می‌شود. ولی متاسفانه در شرایط فعلی داده‌های صنعت بیمه به دانش تبدیل نمی‌شوند واکچوئرها نمی‌توانند از این داده‌ها استفاده کنند .
از طرفی مدل تحلیل دیتا با استفاده از بررسی رویدادهای گذشته یکی از راهکارهاست به طوریکه بتوانیم از دیتاهای گذشته برای اهداف مختلف از جمله قیمت گذاری صحیح و منطقی استفاده کنیم که واقعا همین را هم نتوانسته ایم در صنعت بیمه استفاده کنیم .یکی از اشکالات اساسی در بخش تحلیل دیتا در صنعت بیمه ایران این است که در حال حاضراین دیتاها توسط سامانه‌ سنهاب در بیمه مرکزی جمع آوری می‌شود بنابراین بیمه مرکزی ایران طبیعی است که این دیتاها را به منظور اهداف خودش جمع آوری کند. یعنی شاید اولویت دوم و یا سومش شرکت‌های بیمه باشد که از این دیتا استفاده می‌کنند.در این راستا اشکالی که در این حوزه داریم این است که به دیتاها دسترسی نداریم و بارها قول داده شده که به ما سوئیچ بدهند و تا این لحظه که صحبت می‌کنیم سوئیچی که قرار بوده به شرکت‌ها دسترسی دهد محقق نشده است.در استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه تحولات زیادی در دنیا اتفاق افتاده، مانند استفاده از بلاکچین. پژوهشکده در همین زمینه کارهایی کرده ولی فعلا در ابتدای راه هستیم. همچنین استفاده از هوش مصنوعی، استفاده از اینترنت اشیا مقوله‌های دیگر فناوری است که در صنعت بیمه در جهان استفاده می‌شود. برای مثال استفاده از زنجیره بلوک یا بلاکچین برای بیمه‌های پارامتریک به شدت در دنیا در حال رشد است. نمونه دیگر فناوری‌های مالی حوزه بیمه یا همان اینشورتک‌ها هستند که تحولات زیادی در دنیای بیمه رقم زده اند. . در ایران در حوزه تحولات دیجیتال فعلا در حد مراحل اولیه هستیم اما در بحث بیمه الکترونیک گام‌های بهتری برداشته شده است. امیدواریم گامهای مطلوبتری در آینده برداریم.

نام:
ایمیل:
* نظر: