کد خبر: ۱۲۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
تعدادی از منازل روستایی در مجاورت تپه باستانی روستای «بازگیر» شهرستان مینودشت قرار دارد در حالی که عمر این منازل بیش از 60 سال است و هر لحظه امکان وقوع حادثه ای دور از انتظار نیست اما بعد از گذشت سال‌ها هنوز مشکل تملک این منازل توسط اداره میراث فرهنگی و جابه‌جایی آنها رفع نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، تپه باستانی  «بازگیر» در روستایی به همین نام در شهرستان مینودشت واقع شده است.

تپه  «بازگیر» جزو ارزشمندترین آثار تاریخی فرهنگی منطقه محسوب می‎شود، سال ۱۳۷۹ حدود ۲۷۱ قلم اشیا تاریخی، فرهنگی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد در این تپه کشف و این محوطه در آثار ملی کشور به ثبت رسید.

تپه  «بازگیر» حدود ۱۱ هزار متر مساحت دارد که ۲ هزار متر آن تحت تصرف افراد است در واقع تعدادی از منازل روستایی در مجاورت تپه باستانی این روستا قرار دارد و از آنجایی که چندسالی می‎شود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیگیر تملک واحدهای مسکونی در حریم تپه می‎باشد اما هنوز موفق به تملک نشده است از سویی بحث جابه‌جایی این منازل روستایی هم به سرانجام نرسیده و این عوامل موجب  شده تا برای ساکنان حریم تپه مشکلات عدیده به‌وجود آید چرا که آنها اجازه ساخت و ساز و حتی مرمت منازل خود را ندارند.

بیشتر منازل روستایی در حریم تپه عمری بیش از ۵۰ سال دارند و اگر مسوولان هر چه زودتر در صدد رفع مشکلات آنها نباشند در صورت بروز یک حادثه طبیعی همچون زلزله و یا سیل خسارات جبران ناپذیری به ساکنان حریم تپه وارد خواهد شد.

*حال ناخوش منازل مسکونی در حریم تپه  «بازگیر»

در همین رابطه یکی از ساکنان حریم تپه  «بازگیر» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: از سال ۱۳۷۹ که در این منطقه کاووش انجام شد ما در بلاتکلیفی به سر می‎بریم چون خانه ما در حریم تپه واقع شده ملک جزو میراث فرهنگی محسوب می‎شود.

مجید اصغری اظهار کرد: ملک ما اجدادی است و به صورت موروثی به ما رسیده با این وجود خانه ما بسیار کوچک است و نمی‎توانیم کاری برای افزایش وسعت یا ساخت و ساز جدید انجام دهیم در واقع عمر خانه‎های ما بیش از ۶۰ سال است و هر لحظه احتمال تخریب آن وجود دارد.

یکی دیگر از ساکنان روستای  «بازگیر» در خصوص مشکلات مردم این روستا در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: سال ۱۳۸۲ خانه ما جزو میراث فرهنگی شد از آن تاریخ  اجازه خرید و فروش، ساخت و ساز و حتی تعمیر منزل خود را نداریم.

عبدالصمد الیاسی تصریح کرد: با توجه به آزادسازی تپه  «بازگیر» توسط میراث فرهنگی  انتظار داشتیم گردشگری در این منطقه رونق بگیرد و بار مشکلات اهالی این روستا کمتر شود متأسفانه با عدم پیگیری برخی مسوولان مشکلات عدیده برای اهالی حریم تپه ایجاد شده است.

وی بیان کرد: به ما قول داده بودند تا پایان سال ۱۳۹۸ مشکلات رفع شود ظاهرأ بودجه‎ای که برای خرید مسکن قرار داده بودند کم بود و مشکل ما رفع نشد متأسفانه مشکل فاضلاب تپه و کنده کاری تپه نیز بر بار مشکلات اهالی افزوده است.

*نداشتن سند مالکیت خانه‎ها در حریم تپه  «بازگیر»، تملک را با مشکل مواجه کرد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز در خصوص اقدامات لازم برای به تملک در آوردن منازل مسکونی حریم تپه  «بازگیر» گفت: حدود ۱۸ پلاک توسط افراد مختلف در حریم تپه ساخت و ساز انجام شده که به صورت قانونی نبوده است در سنوات قبل که میراث فرهنگی استان پیگیر تملک منازل در حریم تپه بود و البته مصوبه اعتباری هم اخذ شد اما در فرایند تملک، زمانی که قرار بود بحث جابه‌جایی افراد ساکن در حریم تپه انجام شود به مشکل نداشتن سند افراد مواجه شدیم.

احمد تجری تصریح کرد: به دلیل آن که ملک‎های مجاور تپه  «بازگیر» سند نداشت میراث فرهنگی به لحاظ قانونی نمی‎تواند بحث تملک را انجام دهد در واقع برای تملک و پرداخت هزینه نیاز به سند داریم باید با همفکری و برگزاری نشست‌هایی میان میراث فرهنگی، بنیاد مسکن و شورای روستا در صدد رفع مشکلات این روستا باشیم.

وی بیان کرد: تپه  «بازگیر» به جهت آن‎که یکی از سایت‎های شاخص و با ارزش تاریخی و باستانی گلستان محسوب می‎شود از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است ما پیگیر مشکلات اهالی روستا هستیم اما برای تملک تپه‎های باستانی به لحاظ قانونی و حقوقی  قطعأ سند مالکیت نیاز است تا بتوانیم از محل اعتبارات ملی و استانی مشکلات ساکنان روستا رفع شود از طرفی به لحاظ قانونی محوطه‎های باستانی اجازه صدور سند ندارد باید با همفکری چند دستگاه راهکاری در این خصوص اندیشیده شود.

انتهای پیام/83017

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار