کد خبر: ۱۲۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت آمار مبتلایان به کرونا در کشور توضیح داد: از دیروز تا امروز ۳۱ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۹۷۷ نفر از آنها بستری شدند.

وی ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۷۸ هزار و ۸۲۷ نفر رسید.

به گفته لاری، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴ هزار و ۶۳۴ نفر رسید.

وی افزود: استانهای مازندران، فارس، آذربایجان های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت ابتلا به کرونا در پایتخت گفت: متأسفانه آمار متوفیان کرونا در تهران اکنون نسبت به اردیبهشت سه برابر افزایش یافته و این قضیه بسیار نگران‌کننده است.

وی تأکید کرد: مترو پایتخت جهت پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا باید تعطیل و طرح ترافیک هم همزمان لغو شود.

این عضو شورای شهر تهران افزود: شهروندان باید از حضور در تجمع و جشن‌ها و مراسم‌های خانوادگی پرهیز کنند چرا که پیشگیری در حال حاضر نقش مهمی در کنترل کرونا دارد.

بیشتر بخوانید:

رکورد تازه ویروس کرونا در ایران/ فوت ۲۲۹ بیمار کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته/ شناسایی ۲۶۲۵ بیمار جدید

عضو شورای شهر: آمار متوفیان کرونا در تهران ۳ برابر شده/ مترو تعطیل شود

آیا ‌کرونا از طریق غذا و نوشیدنی منتقل می‌شود؟ ‌

***

گزینه های ریاست دیوان محاسبات معرفی شدند

علیرضا شهبازی رئیس کمیته دیوان محاسبات و امور مالی و اموال مجلس  اظهار داشت: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مهرداد بذرپاش و لطف‌الله فروزنده را به عنوان دو گزینه نهایی این کمیسیون برای ریاست دیوان محاسبات به صحن علنی مجلس معرفی کردند. 

برپایه این خبر، ضرغام صادقی، عادل آذر، مهرداد بذرپاش و لطف‌الله فروزنده از گزینه‌های این کمیسیون برای ریاست دیوان محاسبات بودند که مهرداد بذرپاش با ۱۵ رأی، لطف‌الله فروزنده با ۱۳ رأی به عنوان گزینه کمیسیون به صحن علنی مجلس معرفی شدند.

رئیس کمیته دیوان محاسبات و امور مالی و اموال مجلس همچنین اظهار داشت: غلامرضا  اسداللهی و کامیار به عنوان دو گزینه برای دادستانی دیوان محاسبات به صحن علنی مجلس معرفی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

بذرپاش و فروزنده؛ گزینه‌های نهایی ریاست دیوان محاسبات

***

توضیح سخنگوی دولت درباره نقش سعید حجاریان در واردات گندم

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه خبرهای خوبی از آزادسازی پولمان در برخی کشورها می رسد بیان داشت: ما تحقق درآمد ۴۰ میلیارد دلاری را دنبال می‌کنیم. آقای زنگنه هم دارند برای فروش بیشتر نفت تلاش می کنند.

سخنگوی دولت در مورد نظارت بر قیمت کالاها گفت:  قیمت کالاها موثر از قیمت ارز است. اولویت بر بازدید از انبارها است و بطور مداوم دارد اینها کنترل می شود.

ربیعی تصریح کرد: زندگی مردم یک دلشوره برای دولت است و مدام دولت در این زمینه تلاش می‌کند.

ربیعی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی حذف بودجه خودکفایی گندم و نقش سعید حجاریان در واردات گندم و فرآورده های مرتبط که از سوی یکی از نمایندگان مجلس مطرح شده است، گفت: من حذف بودجه گندم و همچنین نقش فردی در این موضوع که خارج از دولت است را تکذیب می کنم.

بیشتر بخوانید:

ربیعی: حادثه نطنز پیچیدگی خود را دارد/ زندگی مردم یک دلشوره برای دولت است/ قیمت واقعی ارز کمتر از نرخ فعلی است

***

«لواسانات» در صدر آمار زمین خواری در تهران

علی امراللهی مجد،رییس اداره حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست تهران ضمن بیان اینکه اداره منابع طبیعی متولی اراضی ملی است و آمار دقیق‌تری از میزان تصرفات عرصه‌های طبیعی دارد، اظهار کرد: بیشترین میزان تصرفات و پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری و کوه‌خواری در مناطق حفاظت شده استان تهران که تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند در محدوده‌ای از پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار و بیشتر در بخش لواسانات اتفاق می‌افتد.

***

ماجرای پرچم ایران در سفر ظریف به عراق چه بود؟

محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران روز یکشنبه در سفر به عراق در برنامه‌ای فشرده با تعدادی از مقامات این کشور دیدار کرد. پس از انتشار  اخبار و تصاویر مرتبط با این دیدارها برخی گزارش‌ها در فضای مجازی در انتقاد به نبود پرچم ایران در مذاکرات ظریف با برخی مقامات عراقی منتشر شد.

این در حالی است که گذاشتن پرچم کشور مهمان فقط در دیدار همتایان ضرورت دارد و در دیدار با مقامات بالاتر یاشخصیت‌های غیررسمی وجود پرچم مقام مهمان الزامی ندارد و مرسوم هم نیست. 

بیشتر بخوانید:

دلیل نبودن پرچم ایران در مذاکرات ظریف با برخی مقامات عراقی

***

داماد نعمت زاده متواری شد 

علی اشرف ریاحی، داماد نعمت زاده وزیر صنعت دولت یازدهم و از متهمان فساد ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی، متواری شده است. ریاحی متهم به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع است.

گفته می‌شود وی همسرش زینب نعمت زاده را به همراه فرزندش روانه یک کشور خارجی کرده و خودش به دلیل ممنوع الخروجی در داخل کشور متواری شده است.

بیشتر بخوانید:

متهم فساد ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی، متواری شده است

***

مردم دیگر به اصلاح‌طلبان رأی نمی‌دهند 

صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره ی تکلیف جریان اصلاحات با انتخابات ۱۴۰۰ به اعتمادآنلاین گفت: اصلاح‌طلبان اصلاً و ابداً نمی‌توانند به فکر انتخابات ۱۴۰۰ باشند زیرا مردم دیگر به اصلاح‌طلبان رأی نمی‌دهند و به همین دلیل آنها هیچ شانسی نخواهند داشت. در واقع مردم در دوم اسفند ۹۸ نشان دادند به هیچ وجه با رویکرد فعلی جریان اصلاحات موافق نیستند.

او در ادامه سخنانش گفت: به نظر من جبهه اصلاحات باید برای خروج از این شرایط چاره‌اندیشی کند؛ یعنی اصلاح‌طلبان باید این را بپذیرند که چاره‌ای جز انتقاد از خود ندارند تا از این طریق دریابند چرا مردم از آنها روی برگرداندند و اصلاح‌طلبان چرا دیگر چهره‌های محبوبی نیستند. در واقع برای این طیف یک راه مانده و آن چیزی جز این نیست که به سمت مردم برگردند.

***

هدف میرسلیم از اتهام به قالیباف چیست؟ 

فرارو نوشت: مصطفی میرسلیم نماینده تهران و از چهره‌های شاخص اصولگرایان این روز‌ها چهره خبرساز مجلس است. او ناراضی است، از عملکرد هیات رئیسه مجلس شکایت دارد، در گرفتن پست‌های کلیدی مجلس ناکام مانده و حالا هم علیه قالیباف دست به کار شده است و اسنادی درباره او به قوه قضائیه ارائه کرده است. میرسلیم به دنبال چیست؟ 

 حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: آقای میرسلیم هر چند وقت یک بار از این حرف‌ها می‌زند، اما ایشان در مجلس حضور دارند می‌توانستند اسنادشان را به کمیته بررسی صلاحیت‌ها ارائه کنند و آنجا موضوع را مطرح کنند. حالا هم اسنادش را برای قوه قضائیه ارسال کرده باید دید دستگاه قضایی چه می‌گوید.

کنعانی‌مقدم با اشاره به نارضایتی‌های میرسلیم گفت: باید از ایشان پرسید که اساسا از چه چیزی راضی است. ایشان همیشه ناراضی‌اند. ایشان یکی از محور‌های اصلی لیست تهران بودند باید همان زمان تنظیم لیست این مباحث را مطرح می‌کردند. چرا الان مطرح می‌کنند؟.

مشرق نوشت: بدیهیست که هم آقای قالیباف و هم خواص کشور بایستی از قوه محترم قضائیه درخواست کنند که ادعای میرسلیم بدون فوت وقت بررسی و نتیجه صراحتاً و بدون لکنت به افکار عمومی اعلام شود. نگه داشتن استخوان لای زخم و پژواک اظهارات پیاپی نماینده... که صراحتاً دشمن... شخص آقای قالیباف است؛ نه به صلاح ملک است و نه به صلاح مملکت.

***

احمدی‌نژاد و رسانه‌های وابسته به آمریکا، اسرائیل و عربستان درباره قرارداد ایران و چین به دروغ ادعاهایی را مطرح کردند

عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: مردم به این آگاهی رسیده‌اند که اگر آرامش از کشور به هر دلیلی برود، کشورهایی چون چین، هند و روسیه هرگز برای همکاری با ایران چراغ‌سبز نشان نخواهند داد. اگر چین برای قراردادی مهم با ایران پای میز مذاکره آمده است،‌ دلیلی غیر از آرامش فعلی ایران ندارد. به هر حال چین کشوری است که بیشترین ارز مازاد را دارد و طبیعی است دنبال همکاری اقتصادی با کشورها باشد.

سلیمی‌نمین ادامه داد: البته خیلی‌ها از جمله احمدی‌نژاد و همچنین رسانه‌هایی که توسط آمریکا و اسرائیل و البته عربستان اداره می‌شوند درباره قرارداد با چین به دروغ ادعاهایی را مطرح کردند تا مردم را نسبت به این قرارداد بی‌اعتماد کنند. اما مردم هیچ اعتنایی به این دروغ‌ها نشان ندادند تا ایران شرایط لازم را برای عقد قراردادی مهم پیدا کند.

***

اگر راست می گویید؛ برنامه بدهید نه شعار

سیدمصطفی هاشمی‌طبا، سیاست‌مدار اصلاح‌طلب به آرمان ملی گفت: اگر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان راه‌حلی برای بهبود شرایط مملکت دارند بگویند. آن موقع است که مردم از آنها استقبال می‌کنند. مجلسی که الان در دست اصولگراها است، راه‌حلی ندارد. اصلاح‌طلبان نیز به همین منوال راه‌حلی ندارند. تنها راهی که برای هر دو طیف وجود دارد و می‌تواند مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنند این است که برنامه‌ای دقیق و مدون ارائه بدهند. 

وی افزود: هیچ‌کس حرف یا راه‌حلی برای اداره کشور ندارد. حالا که نه اصولگراها و نه اصلاح‌طلب‌ها برنامه‌‌ای برای اداره کشور ندارند، باید همگی برویم و بمیریم. هنگامی که طبقه برگزیده مملکت راه‌حلی برای ارائه دادن ندارند، اوضاع بهبود پیدا نمی‌کند و همه چیز به همین منوال باقی خواهد ماند.

هاشمی‌طبا گفت: من بارها گفتم در چنین شرایطی که در تحریم قرار داریم، یا باید تسلیم آمریکا بشویم یا اقتصاد ریاضتی پیشه کنیم. نه اینکه شعارهای بی‌خاصیت بدهیم. اگر قرار بر مقاومت است به مردم بگویید که باید ریاضت بکشید. اگر هم معتقد به ولنگاری هستید پس با آمریکا سازش کنید. زمینه این اقتصاد ریاضتی را هم مسئولان کشور باید فراهم کنند. 

هاشمی‌طبا افزود: من تا حالا غیر از خودم کسی را ندیدم که نامی از اقتصاد ریاضتی ببرد. همه با رویه پوپولیستی‌شان به مردم وعده و وعید می‌دهند که اوضاع بهبود پیدا می‌کند. اصلاح‌طلبان پوپولیست‌اند. همه پوپولیستی حرکت می‌کنند.

***

بدعت مجلس

شرق نوشت: طبق قانون شورای نگهبان وظیفه تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون اساسی را دارد، به این معنا که طرح یا لایحه باید در مجلس تصویب شود و بعد ازسوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد. ورود این شورا به مراحل بررسی و تصویب قوانین در مجلس به قصد اعمال نظر در قانون پیش‌بینی نشده و خلاف مر قانون است.

همان‌گونه که شورای نگهبان در ارائه نظر خود مستقل است و با سازوکار قانونی خود مصوبات مجلس را بررسی می‌کند، مجلس هم در بررسی و تصویب قوانین مستقل است. ممکن است نظر این دو درنهایت مخالف هم باشد و رفت‌وآمد پیا‌پی یک طرح یا لایحه منتهی به نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام شود؛ بنابراین راهکار قانونی لازم برای چنین مواردی هم وجود دارد.

‌بنابراین لازم به تأکید است که حضور اعضا یا مشاوران پژوهشکده شورای نگهبان منجر به اعمال نفوذ در روند قانون‌گذاری قبل از تصویب نهایی در مجلس خواهد شد و حتی بیم آن می‌رود که استقلال نمایندگان خدشه‌دار شود.

باید توجه داشت شورای نگهبان فقط بعد از تصویب و‌ ارسال لوایح یا طرح‌ها از مجلس اجازه بررسی و اظهار‌نظر دارد. حتی اظهار‌نظر شخصی راجع به قانون‌گذاری مانند آنچه در اصلاحیه قانون انتخابات که در روزهای پایانی مجلس دهم رخ داد، جز سلب اعتماد عمومی و ارسال این پیام که از این پس ۱۲نفر شورای نگهبان به‌جای ۲۸۰ نماینده مجلس تصمیم‌گیری خواهند کرد، نخواهد بود. البته هم‌اکنون هم همه مصوبات با نظر این شورا نهایی می‌شود اما کم نیست موارد اختلافی که نمایندگان مجلس و اعضا شورا با یکدیگر هم‌نظر نیستند اما نماینده طبق قانون مسئول کار خود است و اعضای شورای نگهبان هم مسئول تصمیم خود هستند؛ بنابراین قانون اجازه چنین بی‌قانونی‌ای را نخواهد داد.‌

***

باید فاصله بین اصلاح‌طلبان با بیت رهبری را کم کنیم

خبرآنلاین نوشت: «ترمیم رابطه با حاکمیت»؛ این ایده‌ای بود که از سوی بعضی از اصلاح‌طلبان مطرح شد؛ استدلال‌شان هم این بود که رابطه بهتر با نهادهای حاکمیتی هم سهم آنها از قدرت را افزایش می‌دهد و هم از این‌  طریق امکان ظهور و بروز اصلاحاتی که مدنظرشان است بیشتر خواهد بود، از همین‌رو «گفت‌وگوی ملی» «رایزنی با نهادهای حاکمیتی» و ... کلید خورد.البته نشست‌های جناح چپ تنها به رقیب خود ختم نشد و از سوی دیگر تلاش‌هایی برای دیدارهای مستقیم با رهبر انقلاب نیز صورت گرفت جلساتی که «رسول منتجب‌نیا» و «محسن رهامی» پرچمدار آن بودند.

رسول منتجب‌نیا در این باره گفت: «من جلسه نداشتم و آقای رهامی جلسه داشت، البته من و آقای رهامی یک جریانی را دنبال می‌کردیم که در ارتباط با رهبری و ایجاد اتصال و ارتباط از بین بردن فاصله ها بین اصلاح طلب ها و بیت رهبری بود که ما این نقش را تا حدی دنبال کردیم و با هم ملاقات داشتیم و پیگیری می کنیم.»

دبیرکل حزب جمهوریت در پاسخ به این سوال که آیا این جلسات با رهبری همچنان ادامه دارد گفت: «ما مشتاق هستیم که خدمت ایشان برسیم و درخواست مکرر کرده ایم و منتظر اجازه ایشان هستیم تا خدمتشان برسیم البته در جلسات عمومی ما را دعوت می کنند و ما شرکت می کنیم و فعلا قضیه کرونا جلسات را بهم زده است.»

***

جهانگیری یک معاون اول تشریفاتی است

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی کمرنگ شدن نقش جهانگیری در دولت را ناشی از اختلافات و مشکلات وی با روحانی دانست و گفت: «ظاهرا آقای روحانی اختیارات معاون اول را به یک تیم دیگری از اعضای دولت عبارت از آقای واعظی و آقای نوبخت واگذاری کرده و در واقع بیشتر به آن‌ها اعتماد کردند. همین هم موجب نوعی قهر اداری جهانگیری از دولت شد. منتها جهانگیری به دلایل دیگری ترک دولت و استعفا را صلاح ندانسته و ماند، اما به شکل کمرنگ و حتی بی رنگ. الان دیگرمی‌توان جهانگیری را یک معاون اول تقریبا تشریفاتی دانست که در اتخاذ تصمیمات اساسی که باید در این جایگاه اتخاذ شود؛ نقشی ندارد. او بیش ازسه سال است که در کلام معاون اول است. چیزی شیبه آقای مرحوم دکتر حبیبی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی.

بیشتر بخوانید:

ایمانی: جهانگیری چندسالی است که از صحنه سیاسی خارج شده است

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار