کد خبر: ۱۲۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
در سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مدیران سابق بانک مرکزی از یک دستگاه خودروی bmw میلیاردی مدیر سابق بانک مرکزی رونمایی شد.

رونمایی از خودروی لاکچری ۶۵ میلیاردی مدیر سابق بانک مرکزی + فیلم

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مدیران سابق بانک مرکزی در شعبه ۱۰۶۵ دادگاه کیفری دو و به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

امید اسدبیگی، مهرداد رستمی، مجتبی کحال زاده، جواد بصیرانی، مهرداد رستمی، اکبر لارنجامی، فرشاد طالبی، مهدی توسلی، سید رسول سجاد، محسن صالحی، سید محمد حسینی، فرزاد محمدی، اسدالله سیفی، شهریار دربانی، سید محمدرضا آل علی، موسی حسن زاده، محمدرضا قائدی، میثم فرجام، محمد نوری، محمد بیرانوند، سید وحید حسینی، حمیدرضا مخبر و رضا انصاری متهمان این پرونده هستند.

در جلسات پیش کیفرخواست متهمان توسط نماینده دادستان قرائت شد و متهمان اسدبیگی و سجاد و صالحی به دفاع از خود پرداختند.

در ابتدای جلسه قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: پرونده حاضر در رابطه با مسئولین سابق بانک مرکزی است و اگر تخطی صورت گرفته باید رسیدگی انجام شود.

وی ادامه داد: این به این به معنا نیست که اگر پرونده‌ای طرح می‌شود ما زحمات بی‌دریغ و بی‌شائبه کل کارکنان بانک مرکزی را زیر سئوال ببریم در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران چه در سنوات سابق و چه در حال حاضر بسیاری از کارکنان هستند که شبانه‌روزی برای کشور زحمت می‌کشند.

قاضی مسعودی مقام افزود: دستگاه‌ها باید توجه داشته باشند که اگر تخلفی صورت میگیرد تمام کارمندان را زیر سوال ببریم در حال حاضر هم بسیاری از کارکنان بانک مرکزی به طور شبانه روزی مشغول خدمت به کشور هستند.

در ادامه جلسه نماینده دادستان گفت: آقای آل علی جزء کارگزار بانک مرکزی بوده است و در خصوص تغییر ریت آقای آل علی با آقای صالحی ارتباط نزدیکی داشته است و بر اساس آن علی صالحی نرخ نگه می‌داشته است.

وی ادامه داد: مبالغ بسیاری به آقای صالحی پرداخت شده و ۲۰۰ هزار دلار ناشی از استعلام مجدد نرخ سود بود که به یکی از کارگزاران بانک مرکزی به نام آل علی پرداخت شده است و آل علی مدعی است که ۱۲۰ هزار دلار به صالحی پرداخت کرده و ۸۰ هزار دلار سود او است.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان فیلمی از اقرارات آل علی پخش کرد، همچنین نماینده دادستان تصاویری از پیام‌های میان آل علی و صالحی که در پیام رسان با یکدیگر داشتند منتشر کرد.

رونمایی از خودروی لاکچری ۶۵ میلیاردی مدیر سابق بانک مرکزی + فیلم

شاه محمدی گفت: از تمام کارگزاران که بپرسید می‌گویند تغییر ریت متعلق به آقای صالحی بوده است و آقای صالحی افتتاح این کارگزاران را نمک گیر می‌کرده است و سپس از آن‌ها درصد‌هایی دریافت می‌کرد.

وی ادامه داد: همچنین برخی از کارمندان صالحی می‌گویند که خرج دفتر را از صرافی و سکه‌هایی می‌گرفتند که متعلق به صرافی ایتال بوده است و هر دفتر هزینه خود را از این راه درمی آورد.

نماینده دادستان گفت: شما شبانه روز میدانستید که نرخ چه زمانی تغییر می‌کند و آن زمان از تغییر نه به نفع خود استفاده می‌کردید.

متهم صالحی گفت: بله هر لحظه ما این موضوع را تحت نظر داشتیم و تمام مکالمات بانک مرکزی هم ثبت می‌شود از شما می‌خواهم بار دیگر فیلم آقای آل علی را پخش کنید تا به من بگویند که دروغ می‌گوید اصلاً بانک مرکزی هیچ پوزیشن ارزی ندارد.

قاضی مسعودی مقام پرسید اصلاً پوزیشن چیست؟

متهم صالحی گفت: یا یورو در مقابل دلار یا دلار در مقابل یورو به این می‌گویند پوزیشن گرفتن، اما این حرفی که از من پخش شد دروغ است، چون اصلاً بانک مرکزی هیچ پوزیشنی نمی‌گیرد.

متهم صالحی گفت: به من گفتند که به بیت المال ضرر وارد کردم، اما آیا کارشناس رسمی دادگستری می‌تواند بگوید من ضرر وارد می‌کرده‌ام و یا نماینده دادستان؟ در اسنادی که من ارائه دادم به دادگاه کارشناس رسمی دادگستری وقتی در زندان بوده ام در گزارش خود گفته است که هیچ ضرری به بیت المال وارد این نشده است و حتی چندین برابر هم من به نفع بیت المال کار کرده‌ام و این را کارشناس رسمی دادگستری می‌گوید.

نماینده دادستان گفت: کارشناس رسمی نمی‌دانست که شما چند بار پول گرفته اید.

متهم صالحی گفت: گزارش ضابط پرونده می‌گوید من خودم به آل علی سود رسانده‌ام چگونه میتوانم از او پول گرفته باشم.

نماینده دادستان گفت: این موضوع مرتبط به کیس‌های مختلف است در یک قسمت شما خدمت بسیار بزرگی به آل علی کرده‌اید که من در قسمت بی ام دبلیو درباره آن صحبت می‌کنم شما خدمات متنوعی به واسطه شغل خودتان به این افراد داده اید.

متهم صالحی گفت: این‌ها به واسطه علم من بوده است نه شغلم.

نماینده دادستان اظهار کرد: رصد‌های اطلاعاتی ضابطین و اقاریر دیگر متهمان پرونده و سایر قرائن موجود بیانگر آن است که دفتری که آقای صالحی در بعد از ظهر‌ها در آن حاضر می‌شد یک دفتر کاملا پوششی برای ارتباط غیرمتعارف و ناصحیح با کارگزاران بانک مرکزی بوده است.


وی با اشاره به صالحی گفت: او مدعی بود کارگزار بورس است. پول‌ها را از افراد اخذ می‌کرد و به نام خود عمده سرمایه گذاری‌ها را در بورس انجام می‌داد. در یک مورد حسین زاده که برای سرمایه گذاری در بورس پول خود را به صالحی داده بود اظهار می‌دارد وقتی پول خود را از صالحی طلب کردم او ۵۰۰ میلیون از طلب من را کسر کرد.

شاه محمدی بیان کرد: اسدبیگی در بازپرسی گفت من ۱۰۰ سکه و ۱۲ هزار دلار به صالحی دادم، اسد بیگی در جلسه قبل دادگاه اظهارات خود را تصحیح کرد و گفت که من معادل ریالی آن ۱۰۰ سکه و ۱۲ هزار دلار را به صالحی دادم.

وی گفت: دو کارمند صالحی در اظهاراتشان گفته‌اند ۲۰ عدد سکه را با بسته بندی صرافی آل علی فروختیم و صالحی گفت پول حاصله را خرج دفتر کنید. حال سوال این است آقای صالحی شما به عنوان کارمند رده بالای بانک مرکزی چرا باید با اشخاصی که کارشان صد درصد به شما گیر بود مراوده مالی با بهانه‌های مختلف داشته باشید. شما ریت را می‌بستید چرا باید این مقدار مراوده مالی با این اشخاص به بهانه‌های مختلف داشته باشید؟

متهم صالحی گفت: با نیمچه سوادی که در علم اقتصاد دارم با تئوری پرداز‌های دنیا که مرتبط با بانک مرکزی هستند مراوده علمی داشتم؛ هیچ کجا در کیفرخواست گفته نشده که من در دفترم به دانشجو‌های دکتری تدریس می‌کردم.

نماینده دادستان تصریح کرد: شما در جلسه قبل این را گفتید.

متهم صالحی گفت: آن دو کارمند دانشجوی دکتری من نیستند. من ۸ سالی که در مقطع دکتری تدریس می‌کردم دانشجویان خوب خود را برای تحلیل‌های اقتصادی انتخاب می‌کردم.

نماینده دادستان گفت: یکی از این افراد در اظهارات خود گفته در تابستان ۹۶، ۸۰ سکه از اسدبیگی دریافت شده که به فروش رسیده است.

متهم صالحی گفت: این دو نفر استشهادیه امضا و تاکید کرده‌اند ما در اظهاراتمان نگفته ایم که سکه‌ای متعلق به صرافی اسد بیگی فروخته شده باشد بنابر این مطلبی که نماینده دادستان گفت اقرار نیست.

نماینده دادستان با اشاره به اقرار آن‌ها گفت: یکی از آن‌ها در صفحه ۷۷۲ جلد ۴ پرونده بیان کرده که در تابستان ۹۶، ۸۰ سکه از اسد بیگی گرفته شد و به فروش رسید و وجه حاصل به حساب اینجانب واریز شد.

متهم صالحی گفت: این اظهارات این فرد نزد ضابطین بیان شده است.

نماینده دادستان گفت: خیر؛ این اظهارات نزد بازپرس بیان شده است.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی از متهم صالحی پرسید: آن سکه‌ها متعلق به چه کسی بود؟

متهم صالحی گفت: من در سال‌های ۹۱ و ۹۲، در ابتدای بازگشتم به ایران دارای ۷ میلیارد تومان حساب شخصی بودم که از این مقدار ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان آن متعلق به من بود و مابقی آن متعلق به ۲۸ نفر دیگر بود. من در سهام و بورس و فارکس و ملک سرمایه گذاری می‌کردم.

قاضی گفت: زندگی پیشین شما دلالت بر این حجم مال ندارد.

متهم صالحی گفت: ۷ میلیارد سال ۹۱ معادل ۱۲۰ میلیارد سال ۹۶ می‌شود؛ از ۱۲۰ میلیارد سه الی چهار میلیارد متعلق به ۴ نفر از آن ۲۸ نفر نزد من مانده بود.

قاضی از متهم صالحی پرسید: اموالتان در سال ۹۶ چه میزان بود؟

متهم گفت: نمی‌دانم؛ یک و نیم الی دو میلیارد.

قاضی گفت: با خانه و ماشین و تشکیلات؟

متهم صالحی گفت: خانه نداشتم. در خانه ۸۵ متری خیابان پیروزی ساکن بودم. از ۵ میلیون تا ۸۰۰ میلیون به من برای سرمایه گذاری پول می‌دادند.

قاضی از متهم صالحی پرسید: این ۸۰ سکه برای کیست؟

متهم گفت: این ۸۰ سکه را در این سال‌ها خریده بودم.

نماینده دادستان گفت: مجموعا بگویید چقدر سکه خرید و فروش کردید؟ چند هزار سکه بوده است؟

متهم صالحی گفت: به هزار تا نمی‌رسید.

قاضی خطاب به متهم صالحی گفت: آیا قائل هستید که این سکه‌ها که به فروش رفته متعلق به خود شما بوده است.

متهم صالحی گفت: متعلق به خودم و افرادی که سرمایه گذارشان بودم. من مدرس سازمان مدیریت صنعتی بودم. مدیرعامل‌های شرکت‌های کارگزاری شاگردان من بودند به همین دلیل من در این کارگزاری‌ها سهام می‌خریدم.


قاضی مسعودی مقام پرسید: دفتر متعلق به چه کسی بود؟

متهم صالحی جداب داد: در زمانی که من ایران نبودم کارمندم این دفتر را اجاره کرده بود و تمام هزینه‌هایش را من می‌دادم. در دادگاه گفته شد که من با کارگزاران بانک مرکز‌ی ارتباط غیر متعارف داشتم. ۵ نفر از کارگزاران بانک مرکزی اینجا هستند از آن‌ها بپرسید که آیا آدرس دفتر من را می‌دانند یا نه.

وی ادامه داد: تعداد سکه‌های فروخته شده ۸۰ تا نبوده است؛ باید ورودی‌های حساب من و کارمندانم در صرافی عامری چک شود.

نماینده دادستان اظهار کرد: آقایان می‌گویند سکه‌ها را در تجریش فروختیم حال آنکه صرافی عامری روبروی بانک مرکزی است.

قاضی مسعودی مقام گفت: طی این ۲۵ سال که از فعالیت من می‌گذرد به من ثابت شده که اظهارات اولیه متهمان و مطلعان نسبت به اظهارات بعدی آن‌ها بیشتر با واقعیت انطباق دارد.

نماینده دادستان گفت: کارمند آقای صالحی در پرونده گفته است در یک مرحله ۱۰۰ سکه از صالحی تحویل ما شد که ۷۰ الی ۸۰ مورد آن را در تجریش فروختیم. یکی دیگر از کارمندان صالحی می‌گوید این ۸۰ سکه را صالحی از اسد بیگی گرفته بود و ما فروختیم و وجه به حساب من واریز شد. اسد بیگی در جلسه قبل اقرار کرد من نزد بازپرس گفتم ۱۰۰ هزار دلار و تعدادی سکه را به صالحی داده‌ام آقای صالحی این را می‌پذیرید؟ این آقایان می‌گویند چک و سکه از اسدبیگی داشتیم؛ سکه گرفته شد و فروخته شد؛ اسدبیگی می‌گوید من معادل ریالی سکه و ارز دادم.

نماینده دادستان گفت: ارتباط دیگر صالحی با آقای آل علی خرید و فروش سکه بوده است، آقای آل علی گفته هزار عدد سکه معامله کرده است در حالی که آقای صالحی می‌گوید ۵۰ سکه و کمتر از سکه‌های کلان معامله داشته اند.

در ادامه فیلم مواجه آل علی با صالحی در خصوص دریافت و فروش ۱۰۰۰ عدد سکه و ۵۰۰ هزار دلار فیلم پخش شد.

وی ادامه داد: آقای آل علی می‌گوید ۳۵ سکه و یک دستگاه قهوه ساز مبلغ ۵ میلیون تومان به عنوان عیدی به صالحی داده است که البته مطابق معمول صالحی این موضوع را کتمان کرده است آقای صالحی مرد کتمان است و همه چیز را به کتمان می‌کند و هیچ چیز را قبول ندارد.

شاه محمدی گفت: کارشناس اصلا از این تبدیل قیمت و کار‌هایی که انجام داده اید اطلاع نداشته است همچنین اظهارات آقای رئوفی می‌گوید در یک مرحله تعداد ۲۰ عدد سکه از صرافی آل علی دریافت شده و فروخته‌اند و اسناد معامله صالحی و آل علی در واتساپ موجود است آنچه در کیفرخواست آمده آن است که شما به کارگزاران بانک مرکزی خدماتی ارائه کرده‌اید.

متهم صالحی گفت: کارگزاران علاوه بر آن که از سوی وزارت اطلاعات استعلام شدن باید از سوی یک نفر دیگر هم معرفی می‌شدند.

نماینده دادستان بیان کرد: اسدبیگی در اقاریرش گفته ۱۰۰ سکه و ۱۲ هزار دلار به صالحی دادم و سهام را که به فروش می‌رساندید، سهمتان را برمی‌داشتید.

متهم صالحی گفت: در کد بورسی اسدبیگی وجود دارد و اسدبیگی از ۲ میلیارد مربوط به سهمش، ۴۶۳ میلیون برای پرداخت حقوق هفت تپه ضرر کرد.

وی افزود: از ۷ اردیبهشت ۹۷ معاون اداره بین الملل شدم و این موضوعاتی که مطرح می‌شود مربوط به زمانی است که یک کارمند ساده بودم.

شاه محمدی بیان کرد: سکه‌ها را از شوهر خواهر او کشف کردیم و دارای وکیوم صرافی امین هستند.

متهم صالحی پاسخ داد: از ۵۷ سکه‌ای که از من پیدا شده برای ۳۰ سکه رسید خرید دارم.

قاضی بیان کرد: مگر سکه سند دارد؟ این موضوع چگونه مشخص می‌شود؟

متهم پاسخ داد: یک عدد از آن ۵۷ سکه مربوط به اسدبیگی و هیتال نیست.

قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: سکه‌های مربوط به اسدبیگی به فروش رفته و این سکه‌ها مکشوفه است.

نماینده دادستان بیان کرد: این‌ها شواهد نیست و ادله است.

متهم صالحی گفت: ۲ قرارداد مالی بین من و حسین زاده وجود داشت و مبلغ ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در آن قید شده و دو ماه بعد گفت که پولم را می‌خواهم و من گفتم ضرر می‌کنی و حدود ۳۰ درصد ضرر کرد.

قاضی مسعودی مقام پرسید: چرا برای امور کارگزاری به شما مراجعه می‌کردند؟

متهم صالحی گفت: بسیاری از آقایان، به تحلیل ذهنی به من نیاز داشتند. همچنین اینکه گفته شد ریت را سلیقه‌ای می‌بستم درست نیست چرا که ریت‌ها دارای پیوست بود.

قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: حرفتان مغایر با اخلاق و شرع است. در رابطه با اقداماتتان یعنی یا عدم انجام کاری در بانک مرکزی ما به ازا می‌گیرید و به صورت غیرمستقیم مالی نمی‌گیرید و در قالب کد بورسی ۴۰ درصد سود می‌گیرید.

متهم صالحی پاسخ داد: مکانیزم تعیین ریت مشخص است و اینکه تحلیلم را ارائه دهم ربطی به وظایفم در بانک مرکزی نداشت.

قاضی مسعودی مقام گفت: این که کارمندان و بانک مرکزی با اطلاعات خود وارد کار‌های دیگر می‌شوند درست نیست و خودتان مصوب این تورم و قیمت‌های بالا هستید

متهم صالحی گفت: می‌گویند سکه‌های مکشوفه از خانه من برای ایتال بوده است، اما ۳۰عدد از این سکه‌ها را من با سند خریده ام و ۲۷ عدد آن‌ها در خانه من امانت بوده است.

نماینده دادستان گفت: شخصی سازی امور تیم نفتی را به شما نمی‌رساند آنچه من بیان می‌کنم ادله‌ای است که بر اساس اظهارات متهمین در پرونده آمده است ارتباط دیگر شما با آقای آل علی این بوده است که به واسطه آنکه کارگزاران بانک مرکزی به نوعی به او وابسته بوده‌اند صالحی هرچه کارگزاران می‌گفته آن‌ها می‌پذیرفتند، اما صالحی در سامانه نیما به اصطلاح خالی فروشی کرده است و در زمان تحویل ارز یکی از کارگزاران بانک مرکزی که ارز مورد فروش را در اختیار داشته و قبل از آنان به کارگزار مراجعه کرده و با نه او روبرو شده است.

شاه محمدی گفت: صالحی از حساب دیگران استفاده می‌کرده و حتی خودرو بی ام و را هم به نام خود نکرده بلکه آن را به نام شوهر خواهر خود کرده که سکه‌ها هم از خانه او کشف شده‌اند.

در ادامه جلسه فیلم مواجهه آل علی با صالحی در خصوص یک دستگاه خودروی bmw پخش شد که در آن متهم آل علی گفت من این خودرو را بابت فروش در سامانه نیما داشتیم و این خودرو را من به صالحی دادم.

نماینده دادستان گفت: آقای صالحی می‌گوید، چون وفت نداشتم خودرو را به نام خود نکردم، اما چطور وقت داشت پس از پایان کار اداری تا به دفتر پوششی بروید آقای آل علی گفته است که شما مرتبا با او تماس گرفته‌اید که بیا و ماشین را به نام صاحب بنگاه برگردان که این اتفاق هم افتاد.

قاضی مسعودی مقام گفت: آیا وی از ماشین استفاده کرده است؟

نماینده دادستان گفت: بله در پارکینگ خودرو وی بوده است.

متهم صالحی گفت: این خودرو اصلاً برای من نبوده است بلکه برای حفظ پول امانی مردم آن نگهداری کردم و بعد هم خودرو برای من نبوده آن را پس دادم.

قاضی مسعودی مقام گفت: این موضوع از لحاظ شرعی اشکال داشته است.

متهم صالحی گفت: من مقلد هستم از مجتهد خود پرسیدم و گفت ارز و سکه مشکل دارد خودرو مشکلی ندارد.

قاضی مسعودی مقام گفت: خیلی دیر پرسید شما چندین سال ارز و سکه را خرید و فروش کردید درست است که اقتصاد خوانده اید، اما پاسخ‌هایتان اقتصادی نیست.

متهم صالحی گفت: من هیچ گاه خرید و فروش ارز نداشتم.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما که از صبح تا شب در بانک بوده اید چه کسی کار‌ها را انجام می‌دهد چه کسی امانت را نگه داری می‌کرده؟

متهم صالحی گفت:کارمندان در دفتر بودن من هیچ ماشینی نگرفتم این ماشین امانی خریداری شده بود و عین آن برگردانده شده است.

نماینده دادستان گفت: ما هیچگونه دفاعی از شما نشنیدیم، چون کار کارگزاران پیش شما گیر بوده هرچه شما می‌گفتید را انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: وقتی یک بی ام دبلیو به شما داده شد شما واسطه شدید تا درهم فراهم شد عدم تنظیم مبایعه نامه دال بر آن است که شما قصد پرداخت نداشتید وقتی که شما را احضار کردیم سپس قصد فروش آن را داشتید شما نه تنها با ما همکاری نداشتید بلکه سعی داشت این تحقیقات را به سمت دیگری ببرید.

در ادامه جلسه دادگاه متهم ، کحال زاده به اتهام جعل اسناد عادی مهره شرکت‌های خارجی و استفاده از اسناد مجعول و پرداخت رشوه در جایگاه مخصوص قرار گرفت.

در ادامه قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم جلسه رسیدگی به پرونده گفت: ادامه جلسه رسیدگی به پرونده ۸ مردادماه ساعت ۹ صبح برگزار می‌شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار