کد خبر: ۱۲۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶

ابراهیم رضایی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

بتازگی شاهد موضع گیری جدید مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر این هستیم که برجام مبنای پرداختن به نگرانیهای امنیتی منطقه است. این اظهارات در حالی مطرح می شود که در عمل شاهد اقدام موثری که در راستای برجام باشد، نبود ایم و مدتهاست درگیر حرف درمانی در زمینه برجام هستیم از سوی دیگر دستاوردهای برنامه جامع اقدام مشترک برای آمریکا و اروپا موجب شده این کشورها فراتر از توافقنامه گام بردارند و موضوعات غیر هسته ای را به میان بکشند.

این جای تعجب دارد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برجام را مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای می داند در حالی که فعالیت های کشورمان همواره تحت نظارت بازرسان و در چارچوب مقررات آژانس بینالمللی انرژی اتمی انجام شده است.

متاسفانه جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در یادداشتی ادعا کرده بدون توافق برجام، ایران تاکنون به سلاح هستهای دست یافته و بیثباتی دیگری را به منطقه افزوده بود و برجام، سنگ بنای پرداختن به دیگر دغدغههای مشترک از جمله مسائل مرتبط با امنیت منطقهای است. به نظر می رسد جوزف بورل باید با پیش فرض های بهتری نسبت به فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران بپردازد. افرادی که چنین اظهاراتی را مطرح می کنند، هرگز نمی دانند که در نظام جمهوری اسلامی ایران حرف آخر را ولایت فقیه می زند و رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده اند که جمهوری اسلامی هرگز به دنبال دست یابی به سلاح هسته ای نبود و نیست.

بنابر این اروپایی ها نباید دچار اشتباه های محاسباتی جدیدی نسبت به کشورمان شوند. از طرفی امروزه با توجه به بدعهدی های کشورهای حاضر در توافقنامه، نیازی به دادن امتیاز بیشتر وجود ندارد و هنوز مسائل مختلفی در برجام هست که اروپایی ها باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

مساله دیگر نبود اظهارات هماهنگ و منطقی است و هر کسی در اتحادیه اروپا و آمریکا به نوعی سخن می گوید که با یکدیگر تناقض دارد. در این شرایط وظیفه کسانی که مدیریت کلان را بر عهده دارند، سنگین تر می شود. به نظر می رسد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید به سمت کاهش شکافها و حل اختلافات گام بردارد، نه اینکه خلاف اهداف توافقنامه حرکت کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار