کد خبر: ۱۲۴۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹

دکتر علیرضا ظهیرامامی

عضو شورای مرکزی کانون های کارآفرینی کشور

زمانی که اقتصاد مملکت ‏تولید محور شود، اتفاقاتی در اقتصاد کشور میافتد که باعث افتخار و سربلندی مملکت خواهد شد، وابستگی اقتصادی مملکت به کشورهای ‏خارجی کمتر میشود، ارز کمتری از کشور خارج می شود، دیگر از چاپ اسکناس بی پشتوانه جهت جبران کسری بودجه خبری نخواهد بودو شاهد افت روزانه ارزش پول ملی و ایجاد تورم نخواهیم بود، دیگر شاهد بالا رفتن ارزش مداوم ارزهای خارجی نخواهیم بود، دیگر تحریمها نمیتواند فشارهای زیادی به کشور وارد آورد، درآمد ناخالص ملی (GDP) کشور افزایش یافته و آسیبهای اجتماعی(مثل طلاق، اعتیاد، نزاعهای اجتماعی و خانوادگی، روانپریشیها و بیماریهای روانی، دزدی و سرقت و هزاران مشکل و معضل اجتماعی دیگر) بسیار کمتر میشود و در یک کلام اقتصاد مقاومتی شکل میگیرد.

در حالی که بیش از ده درصد ذخائر طبیعی دنیا در کشور ماست صرفاً جمعیت کشور ما نسبت به جمعیت کل دنیا حدود یک درصد است و این موضوع مزیت رقابتی بسیار بالایی برای ایجاد اقتصاد مقاومتی در کشور برای ما بوجود آورده است. داشتن کم و بیش صد نوع ماده معدنی آنهم از بهترین نوع آن به این معنی است که تولید کشور می تواند بدون نیاز به کشورهای خارجی بسیار بسیار موفقتر از این عمل کند ولی چرا وضع اقتصاد ما به این گونه است؟ برای اینکه تولید در کشور ما مغفول و مجهور مانده و با موانع تولید برخورد جدی نشده است.

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما باید در ‏اقتصاد قوی شویم و الآن جنگ، جنگ اقتصادی است و اگر نگوییم همه این مشکلات اقتصادی به علت ضعف ‏تولید در کشوراست لااقل باید بگوییم بخش عمده مشکلات اقتصادی به علت این است که ما در کشور به تولید ‏اهمیت و ارزش واقعی ندادهایم و تولید در کشور مهم وجدی گرفته نشده است. متاسفانه تولید کننده واقعی در کشور مهجور واقع شده و از اعتبار و احترامی که باید برخوردار ‏باشد، برخوردار نیست. عوامل متعددی دست اندر کار بوده اند وروی هم تاثیر ‏گذاشته اند و درمجموع ضعف ‏تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی را در کشور باعث شده اند. در میان این عوامل باید از فساد اداری و اقتصادی ‏بعنوان مهمترین عامل یاد کرد چرا که از لحاظ اقتصادی، هزاران هزار میلیارد تومان ثروت جامعه را به ناحق به ‏دست عده قلیلی سپردن، باعث می شود که هر وقت این عده اراده کنند، بتوانند هر بازاری را به تلاطم در ‏بیاورند و هر سوء استفاده مالی ای از نیاز مردم به عمل آورند وشکاف اقتصادی بین دهکهای بالا و پایین جامعه ‏عمیقتر و حادتر شودوآنهایی که دارائیهای سرمایه ای دارند ثروتمندتر و آنها که حقوق بگیر هستند و از این رانتها بهره ای نبرده اند، هر روز فقیرتر شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار