کد خبر: ۱۲۵۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
رئیس انجمن فولادسازان با بحث خروج محصولات فولادی از بورس کالا مخالفت کرد.

بهرام سبحانی رئیس انجمن فولادسازان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: شایعه‌ای مبنی بر خروج فولاد از بورس کالا مطرح شد، خبر خام به نظر می‌رسد و معتقدم یک جای کار ایراد دارد. ضمن اینکه روز گذشته رییس جمهور بر تقویت بورس کالا و افزایش عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا تاکید کردند و طرح خروج فولاد از بورس معنای خاصی دارد که بعید است، چنین اتفاقی رخ دهد.
وی تاکید کرد: ایراد کار در این است که چنین طرحی از پایه مشکل دارد؛ زیرا اگر قرار باشد خروج فولاد از بورس برای آزاد شدن قیمت‌ها اتفاق بیفتد، پس لازم نیست آن را از بورس خارج کنند، زیرا معاملات در بورس کاملا شفاف در حال انجام است و همه خریداران و فروشندگان در این بازار کاملا مشخص هستند. اگر هم قرار باشد این محصولات از بورس خارج شده و به صورت تعزیراتی به فروش برسند که این امر نیز خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد و اصول اصلی آن بوده و به کلیات اقتصاد و صنعت فولاد ضربه می‌زند.
رئیس انجمن فولادسازان با بیان اینکه طی روز جاری جلسه‌ای با حضور نماینده وزارت صمت و اعضای انجمن فولادسازان برگزار می‌شود، گفت: در حال بررسی موضوع هستیم. اما این خبر، خبری خام بوده و احتمالا برداشت خاصی از موضوع بوده است، زیرا این اتفاق تبعات و مشکلات متعددی برای بازار فولاد و بازار سرمایه به همراه داشته و می‌تواند عاملی در بروز رانت شود.
سبحانی با ابراز مخالفت با خروج محصولات فولادی از بورس کالا گفت: در بورس همه اطلاعات معاملاتی اعم از اسامی خریداران و فروشندگان و قیمت‌ها شفاف است و امکان رصد بیشتری در آن وجود دارد. این درحالی است که در بازار خارج از بورس شفافیتی حاکم نیست. گرچه در حال حاضر ایراداتی در مورد قیمت‌گذاری دستوری و فرمول قیمت‌های پایه وجود دارد، اما خروج از بورس اصلا به صلاح صنعت و اقتصاد کشور نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: