کد خبر: ۱۲۵۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
چهار بانک بزرگ کشور به اتهام فعالیت غیر مولد در بازار مسکن واکنش نشان دادند
روز گذشته خبری در کانال‌های تلگرامی دست به دست شد که از اتهامی سنگین به بانک های غیر دولتی حکایت داشت؛ شایعه ای که در صدد گرفتن انگشت اتهام داشتن خانه های خالی توسط بانک ها و پررنگ نشان دادن نقش بانک ها در گرانی مسکن و اجاره بهای آن بود.

آدرس غلط خانه های خالی

گروه مسکن: روز گذشته خبری در کانال‌های تلگرامی دست به دست شد که از اتهامی سنگین به بانک های غیر دولتی حکایت داشت؛ شایعه ای که در صدد گرفتن انگشت اتهام داشتن خانه های خالی توسط بانک ها و پررنگ نشان دادن نقش بانک ها در گرانی مسکن و اجاره بهای آن بود. این اتهام که در زیر پوست آن تخریب طرح ارائه تسهیلات دولت به مستأجران نهفته بود، بانک ها را مالک خانه های خالی به تصویر کشید تا با فرافکنی آسیب های مستاجران و متقاضیان مسکن از گرانی این کالای اجتماعی را به گردن نظام بانکی بیندازد. هدف دیگر این توطئه خبری، القای انحراف بانک ها از کارویژه اصلی خود یعنی عملیات بانکی و به جای آن فعالیت غیر مولد در سرمایه گذاری کالاهایی همچون مسکن بود. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و واکنش نظام بانکی، دست کم دامن چهار بانک اصلی غیر دولتی ملت، صادرات، تجارت و رفاه را از این اتهام مبرا نشان داد.
در همین رابطه یک مقام آگاه در نظام بانکی کشور روز گذشته درباره برخی شایعات منتشره در کانال‌های غیر رسمی در مورد نگهداری ۱۰۰۰ واحد مسکونی خالی توسط بانک‌های غیردولتی گفت: این خبر از اساس صحت ندارد.
وی اضافه کرد: هر کس به آمارهای رسمی بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی و همچنین گزارش‌های بانک های غیر دولتی از قبیل ملت، صادرات، تجارت و رفاه مراجعه کند، درخواهد یافت که اتفاقاً این بانک ها در فروش اموال مازاد عملکرد موفقی داشته اند.
فروش اموال مازاد بانک ها اکنون چند سال است که از سوی بانک ها به عنوان یک سیاست تکلیفی پیگیری می شود. بانک مرکزی یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده پول در کشور به خصوص در نظام بانکی را فروش و واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد بانک‌ها دانسته و تا در سالهای اخیر هم به شدت به این امر نظارت داشته است.
آنگونه که آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی حکایت دارد، تا فصل زمستان سال گذشته ۲۳ هزار و ۱۱۱ شعبه بانکی در کشور مشغول فعالیت بوده‌اند که با توجه به جمعیت ۸۳ میلیون نفری ایران، تقریباً به ازای هر ۳۶۰۰ ایرانی یک شعبه بانکی در کشور فعال است؛ این در حالی است که تعداد شعب بانکی در پایان سال ۹۷ چیزی حدود ۲۳ هزار و ۵۴۹ شعبه بوده است.
این آمار حکایت از کم شدن ۴۳۸ شعبه بانکی تا زمستان سال ۹۸ دارد و هنوز هم می توان در بسیاری از مناطق شعب خالی و تعطیل شده برخی از بانک های مذکور را با پارچه نوشته هایی که حکایت از فروش ساختمان شعب بانک دارد مشاهده کرد که در تلاشند املاک مازاد خود را به فروش برسانند.
این اتفاق در حالی رخ می دهد که جریانی خاص تلاش کرده در روزهای اخیر و با سوءاستفاده از مصاحبه یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی انگشت اتهام را به سمت نظام بانکی گرفته و آشفتگی بازار مسکن را به این مجموعه نسبت دهد.
رد پای این جریان را می توان در قیمت سازی های سایت های اینترنتی و کد فروشی و فعالیت های گسترده در فضای مجازی دید .
واقعیت این است که سیستم بانکی تلاش کرده است در سالهای اخیر با ارایه انواع تسهیلات قدرت خرید متقاضیان در بازار مسکن را بالاتر برده و به یکی از مهمترین بخش های مولد اقتصاد کشور رونق ببخشد.

برچسب ها: مسکن ، بانک ، خانه های خالی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار