کد خبر: ۱۲۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
فرماندار جاسک با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی بیش از پیش در جهت بهره‌برداری صحیح و اصولی از منابع آب سد جگین در جهت تولیدات کشاورزی و دامپروری و آبزی‌پروری شهرستان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمد رادمهر صبح امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان بر لزوم برنامه‌ریزی بیش از پیش در جهت بهره‌گیری از منابع آب شهرستان در جهت تولید و اشتغال تاکید کرد.

وی افزود: باید بر اصلاح الگوی کشت مناسب و بهبود مصرف بهینه آب با انجام برنامه‌های آموزشی و ترویجی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی از سوی جهاد کشاورزی بیش از پیش در سطح شهرستان توجه و برنامه‌ریزی شود.

فرماندار شهرستان جاسک در ادامه اظهار داشت: ادارات ذی‌ربط در چارچوب قانون و مقررات و با جدیت و حساسیت بیشتر، موضوعات مرتبط با تأمین آب را در تمامی بخش‌های شهرستان را دنبال کنند.

رادمهر تاکید کرد: به موضوع آب به‌عنوان یکی از عوامل اصلی و تعیین‌کننده در رونق اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال نگاه شود.

وی ادامه داد: اهمیت و هزینه‌های تامین و نگهداری آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش کشاورزی باید بیش از پیش مورد توجه بهره‌برداران منابع آبی قرار گیرد و بر لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه از سوی دستگاه‌های متولی تاکید کرد.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان جاسک با توجه به پتانسیل مهم آب سد جگین و سایر منابع آبی شهرستان بر لزوم استفاده بهینه از این منابع در جهت پیشبرد توسعه اراضی دشت جگین، برنامه‌های شهرک‌های کشاورزی، محصولات خارج از فصل، واحدهای دامداری هم‌چنین سایت‌های پرورش میگو و آبزوی‌پروری، صنایع تبدیلی در راستای نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به سال جهش تولید و هم‌چنین در جهت اقتصاد مقاومتی، اشتغال جوانان و معیشت مردم تاکید کرد.

فرماندار جاسک با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی بیش از پیش در جهت بهره‌برداری صحیح و اصولی از منابع آب سد جگین در جهت تولیدات کشاورزی و دامپروری و آبزی‌پروری شهرستان تاکید کرد.

رادمهر از شهرستان جاسک به قطب کشاورزی جنوب شرق کشور یاد کرد و در ادامه افزود: دهستان سورک به‌عنوان قطب کشاورزی حوزه شرق این شهرستان است و می‌بایست به مقوله آب اراضی این دهستان و هم‌چنین برق‌دار نمودن چاه‌های آبیاری شهرستان توجه ویژه‌ای شود.

وی در ادامه در خصوص پیگیری لازم جهت در نظر گرفتن تخصیص آب در جهت ایجاد تولید و اشتغالزایی و رونق کسب و کار و لزوم توجه به شعار جهش تولید اشاره کرد.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان جاسک در ادامه پیرامون بحران آب، وضعیت منابع و سفره‌های آب زیرزمینی از لحاظ میزان تولید و برداشت آب و چالش‌های خطرناکی که آن را تهدید می‌کند و لزوم توجه به صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار تاکید کرد.

فرماندار جاسک یادآور شد: طرح‌های سازگاری با کم‌آبی باید به گونه‌ای پیش‌بینی و اجرا شود که مشکل کم‌آبی شهرستان در تمامی بخش‌ها مدیریت شود.

رادمهر اظهار داشت: اگر در حال حاضر مدیریت مناسب را در خصوص منابع آب زیرزمینی نداشته باشیم در آینده شاهد تخلیه منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین خواهیم بود و این معضل بسیار بزرگی است که غیر قابل جبران است.

وی در نظر گرفتن مجازات سنگین برای متخلفان این حوزه را مهم دانست و از احساس مسؤولیت اجتماعی همه آحاد مردم در این زمینه گفت و در ادامه خواستار نظارت فعالانه این مهم در سطح شهرستان شد.

فرماندار جاسک در ادامه تصریح کرد: اهمیت مدیریت منابع آب و صیانت از این منابع حیاتی وظیفه تمامی افراد و دستگاه‌های اجرایی است.

رادمهر در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: صرفه‌جویی در مصرف آب نباید منحصر به مقطع زمانی یا بخشی خاصی باشد بلکه همه بخش‌ها و دستگاه‌ها می‌بایست تلاش کنند که بیشترین صرفه‌جویی و بهره‌وری از آب را داشته باشند و برنامه‌های مدیریت مصرف را به نحو احسن اجرا کنند.

وی افزود: یکی از اهداف جلسات شورای حفاظت منابع آب به‌منظور ایجاد وحدت رویه اجرایی و نظام‌مند کردن حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب برای توسعه پایدار و نیز در جهت به تعادل رسیدن منابع و مصارف آب می‌باشد که با توجه به اهمیت مدیریت منایع آب و تدوین دستورالعمل اجرایی حفاظت کمی و کیفی منابع آب و هم‌چنین اولویت و زمان‌بندی اجرای احکام صادره در زمینه تخلفات منابع آب و نوع مصرف، تسهیلات به مصرف‌کنندگان غیر مجاز آب، جلوگیری از کشت و برداشت آب بیش از میزان قید شده در متن قرارداد با شرکت آب منطقه‌ای، جلوگیری از برداشت غیر مجاز آب به هر طریق، تخلفات مرتب با هرنوع تغییر شکل مقاطع رودخانه‌ها ازجمله بخشی از شرح وظایف این شورا عنوان کرد.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان جاسک با اشاره به اقدام‌های دولت برای تامین آب پایدار در شهرستان جاسک، بر ادامه این روند از سوی دولت در سال جاری اشاره کرد.

رادمهر در پایان با تشریح ظرفیت‌های منابع آب موجود در منطقه جگین و امکان پاسخگویی به تقاضاهای تأمین آب در منطقه، افزود: استفاده از ظرفیت خوب سد جگین و اهتمام دولت در راستای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای سواحل مکران و ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت توسعه بخش تولید شهرستان را بسیار مطلوب عنوان کرد.

انتهای پیام/3264

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار