کد خبر: ۱۲۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳

سلامت نیوز:این‌ روزها با کاهش تحرک، افزایش وزن و استرس، درمعرض خطر بالا رفتن فشار خون قرار داریم بارها و بارها در این صفحه از عواقب فشار خون بالا گفتیم اما این‌ روزها که بیشتر در خانه هستیم، تحرک کمتری داریم، خرید منظم میوه و سبزیجات برای‌ بعضی از ما دشوار شده ممکن است به دلیل فعالیت کم درگیر اضافه وزن شویم و با خوردن غذاهای چرب و شور خدای ناکرده در دام فشار خون بیفتیم، بنابراین مرور هشدارهایی درباره فشار خون خالی از لطف نیست.

فشار خون چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،زمانی که قلب ما منقبض می‌شود حرکت خون فشاری به دیواره رگ‌ها وارد می‌کند. فشار خون بالا مرگ زودرس در اثر حمله قلبی را درپی دارد. فشار خون گاهی باعث سکته مغزی یا مشکلات ریه و کلیه هم می‌شود. این بیماری معمولاً علایم زیاد و محسوسی ندارد و می‌تواند ناگهان با یک شوک بزرگ ما را غافلگیر کند در حالی‌که خیلی دیر شده است.

البته فشار خون بالا قابل پیشگیری است. با یک‌بار اندازه‌گیری هم نمی‌شود گفت فردی فشار خون دارد و نیاز به رصد مداوم و مشورت با پزشک دارد اما با تغییر سبک زندگی می‌شود از فشار خون پیشگیری کرد.

عوامل موثر در بالا رفتن فشار خون

مصرف زیاد نمک، مصرف کم سبزیجات و میوه، اضافه وزن و فعالیت بدنی کم باعث فشار خون بالا می‌شود.فراموش نکنید فشار خون یک عامل نهایی ندارد و مجموعه‌ای از این موارد که شامل کلیت سبک زندگی ما می‌شود می‌تواند باعث فشار خون شود. بنابراین نمی‌شود با کنترل یک متغیر انتظار داشت از فشار خون بالا پیشگیری کنیم.البته غیر از این عوامل، بالا رفتن سن و عوامل ژنتیکی هم موثر هستند.

چه کنیم؟

با اصلاح سبک زندگی، مصرف به اندازه فیبر و سبزیجات، ورزش منظم، کاهش وزن و مصرف کم نمک و چربی و البته تجویزهای پزشکی می‌توانیم از فشارخون بالا پیشگیری کنیم یا چنان چه درگیرش هستیم به درمانش بپردازیم. برای اطمینان از این‌که در رصد مداوم وضعیت هستیم بهتر است از دستگاه‌های سنجش خانگی استفاده کنیم که بهترین آن ها مدلی است که به بازو وصل می‌شود.

سنجش مداوم ما به پزشک کمک می‌کند تا در تجویزها و کنترل بیماری تصمیم بهتری بگیرد. یک موضوع دیگر در کنترل فشار خون، مدیریت هیجان‌هاست. از پیگیری اخبار بد دوری کنیم، در زندگی برنامه‌ریزی داشته باشیم تا غافلگیر نشویم و از تنش دوری کنیم تا فشار خون بالا هیچ وقت، به خصوص در این روزگار کرونایی که تحرک ما کمتر و دغدغه‌های معیشتی مان بیشتر شده است سراغمان نیاید.

برچسب ها: فشار خون بالا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار