کد خبر: ۱۲۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷

علیرضا پاک فطرت

نماینده شیراز در مجلس

فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره نحوه ارتباط با اروپایی ها و عدم اعتماد به آنها بسیار مهم و تاثیر گذار بود.ایشان فرمودند غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی می توانیم روابط عادلانه و متقابل با سایر کشورها داشته باشیم که اروپا هم می توانست جزء آنها باشد اما اقدامات این اتحادیه به خصوص وقت کشی در حوزه برجام باعث شد ایران از برنامه های خود عقب بیفتد پس قابل اعتماد نیست.

بنابر این مشخص می شود که بی اعتمادی نسبت به برخی کشورها وجود دارد اما قرار نیست با جهان قطع رابطه کنیم بلکه جایگزین کشورهایی که به آنها اعتماد نداریم، کشورهایی هستند که امتحان خود را پس داده اند و می توان به آنها اعتماد کرد که البته برخی کشورهای اروپایی نیز در این دایره می گنجند و می توان به صورت هوشمندانه با آنها وارد مذاکره شد.

نکته مهم این است که در حوزه دیپلماسی اقتصادی، کشورهای همسایه و مسلمان باید اولویت باشند. باید روابط خود را با این کشورها که حدود ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت در اطراف ایران می شود، تقویت کرد و تبادل تجاری خود را افزایش دهیم. لذا سفرای ما در این کشورها علاوه بر شم سیاسی باید شم اقتصادی داشته باشند.

نکته دیگر که از اهمیت بسزایی برخوردار است، فشار مالی است که روی دوش مردم ناشی از کاهش ارزش پول کشور به خاطر دلایل امنیتی و سیاسی سنگینی می کند. با این حال همواره این امیدواری را داریم که روزی بتوانیم بودجه کشور را از درآمدهای نفتی جدا کنیم چرا که اقتصاد نفتی اقتصاد آسیب پذیری بوده و نیاز به تقویت آن داریم.

برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی، لازم است تنوع کالاهای اقتصادی خود را افزایش دهیم و علت اینکه آمریکا توانسته به اقتصاد ما ضربه بزند این است که به علت وابستگی به نفت، آسیب پذیر هستیم و تقویت صنایع مختلف دیگر می تواند باعث کاهش ضربات دشمن شود.

بحث دیگر دست یابی به دانش و فناوری است. دانش ما در حال تبدیل شدن به ثروت است و نیاز به حمایت دولت دارد. اکنون ارتباط دانشگاه ها با صنعت افزایش یافته که بسیار ارزشمند است و با کمی امید و انگیزه بیشتر می توانیم از ابرقدرت های صنعتی دنیا شویم چنانچه در حوزه صنعت نظامی و دفاعی حرفی برای گفتن داریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار