کد خبر: ۱۲۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
به طور طبیعی هر خانمی با یک تا دو میلیون تخمک به دنیا می آید. اما در همان اولین پریودی شما در سن بلوغ تعداد تخمک ها به 300000 کاهش می یابد.
به طور طبیعی هر خانمی با یک تا دو میلیون تخمک به دنیا می آید. اما در همان اولین پریودی شما در سن بلوغ تعداد تخمک ها به 300000 کاهش می یابد. اگر یک خانم در سن بین 52-12سال 500 بار تخمک گذاری انجام دهد و اگر تمام این تخمک ها سالم باشند، از کل آن ها فقط تعداد کمی از تخمک ها قابلیت باروری دارند. به همین دلیل است که دائما در مورد زمان تخمک گذاری برای بارداری صحبت می کنیم.
 
زیرا تنها در آن زمان آن هم یک دانه تخمک قابل باروری و به ندرت 2 عدد تخمک آزاد شده و 24 ساعت هم بیشتر فعال نیستند. اما سوالی که برای بسیاری از بانوان عزیز پیش می آید این است که زنان تا چند سالگی باردار می شوند؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا به طور مفصل پاسخ این سوال را برایتان توضیح دهیم. 
 
اوایل دهه دوم زندگی (24-20)
طبق نظر دکتر کاپرمن هنگامی که یک خانم 21 ساله می شود، 90% از تخمک های او از نظر کروموزمی نرمال هستند. بنابراین شانس متولد شدن فرزند سالم در این سن بیشتر است. به طور میانگین نیز قدرت باروری خانم ها در سن 24 سالگی در بیشترین حد است. اگر شما نیز می خواهید باردار شوید باید مراحل باردار شدن را بهتر بشناسید.
 
احتمال بچه دار شدن در خانم های زیر 25 سال  در صورتی که به طور دائم در یک سال برای بارداری اقدام کنند 96% است . اگر مرد زیر 25 سال باشد، احتمال بچه دار شدن به 92% میرسد. زیرا در زوج های جوان باروری به مرد بستگی دارد.  در این زمان اقدامات لازم برای بارداری موفق را باید انجام دهید. اگر بعد از یک سال تلاش مداوم به نتیجه نرسیدید با پزشک مشورت کنید تا علل نازایی مرد و زن بررسی شود.
 
اواسط تا اواخر دهه دوم زندگی (29-25)
از سن 25 سالگی تا 34 سالگی احتمال بچه دار شدن به 86% کاهش می یابد اما هنوز هم احتمال زیادی است و بسیاری از خانم ها بدون هیچ مشکلی در این سنین باردار می شوند. اما احتمال سقط جنین هم 10% می باشد. یکی از سوالات در این سنین این است که چگونه زود تر باردار شویم؟ نگران نباشید هنوز شانس بارداری شما در این سن بالا است. اما اگر بیش از یک سال بصورت منظم برای بارداری تلاش کردید و به نتیجه نرسیدید با پزشک مشورت کنید تا دلیل این عدم موفقیت مشخص شود. 
 
اوایل دهه سوم (34-30)
احتمال بچه دار شدن شما در این سنین هنوز همان 86 % است. تنها مشکل این است که احتمال سقط جنین در سی سالگی به 20% می رسد. برخی دانشمندان معتقدند در صورتی که بعد از یک سال به نتیجه نرسیدید به پزشک مراجعه کنید اما برخی پزشکان توصیه می کنند در این سنین در صورتی که بعد از 9 ماه به نتیجه نرسیدید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک پیش از 35 سالگی بتواند راحت تر شما را درمان کند. در این شرایط پزشک ابتدا از داروی کلومیفن و سپس لتروزول استفاده برای افزایش تخمک گذاری و شانس بارداری بیشتر استفاده می کند. البته روش های حامله شدن زیادی وجود دارد و بسته به علت نازایی روش های درمان نیز کاملا متفاوت هستند. 
 
اواسط تا اواخر دهه سوم (39-35)
براساس نظر کلی دکتر پاجیداس، متخصص مرکز زنان و زایمان دانشگاه پزشک بران، شما پیش از 37 سالگی هنوز شانس بالایی برای بچه دار شدن دارید. شانس باردار شدن در بیشتر خانم ها در 35 سالگی 20-15 % در ماه می باشد. بنابراین در یک سال احتمال بچه دار شدن 78% می باشد.
 
به طور کلی در 35 سالگی باروری کاهش می یابد. به عقیده دکتر پاجیداس کاهش باروری به دلیل کاهش کیفیت تخمک ها می باشد. روش هایی برای تقویت تخمک در زنان نیز در این سنین وجود دارد. در واقع ممکن است تخمک به میزان کافی وجود داشته باشد اما اکثر آنها عیوب کروموزومی داشته باشند به طوری که قادر به ادامه حیات و انجام لقاح برای بارداری نباشند. همچنین احتمال سقط جنین، بارداری های غیرطبیعی و سندروم بارداری نیز در این سنین بیشتر می باشد.
 
در 30% خانم های 35 ساله باردار شدن یک سال یا بیشتر به طول می انجامد. در صورت مشکل ناباروری در این سنین پزشک به شما توصیه می کند زودتر به معالجه بپردازید. بنابراین اگر پس از 6 ماه باردار نشدید به متخصص مراجعه کنید. تلقیح درون رحمی یکی از تکنولوژی های باردار شدن است اما روش آی وی اف بهترین راه درمان در این سنین می باشد. البته انجام این روش نیز نیازمند شرایطی است که پزشک آن ها را کاملا بررسی خواهد کرد. 
 
همچنین فریز کردن تخمک های بارور در سنین پایین تر برای استفاده از آن ها در زمان دیگر راهی مناسب است. براساس نظر دکتر بایر، متخصص غدد در کلینیک باروری بستون، یک خانم می تواند تخمک های خود را تا 40 سالگی فریز کند و سال ها بعد از آن ها استفاده کند بنابراین در این صورت شانس باردار شدن او افزایش می یابد.  
 
اوایل دهه چهارم (44-40)
با افزایش سن، کیفیت و کمیت تخمک ها کاهش می یابد. در این سنین شما با چالش هایی برای بارداری روبرو می شوید که باردار شدن شما را دشوار می کند. براساس نظر دکتر کاپرمن هنگامی که خانم 40 سال یا مسن تر است 90% تخمک ها از نظر کروموزومی غیرنرمال هستند. در این زمان باید از تکنولوژی های باروری برای حامله شدن استفاده کرد و عوارض بارداری زیادی را نیز باید تحمل کنید. با افزایش سن مرد، احتمال بارداری کاهش می یابد زیرا کاشت و لقاح سخت خواهد شد. 
 
با نزدیک شدن به دوران یائسگی در سنین 50 سالگی دوره پریودی کوتاهتر می شود. هرچقدر دوره پریودی کوتاه تر شود، تخمک گذاری زودتر اتفاق می افتد؛ مثلا ممکن است  تخمک گذاری در روز نهم اتفاق بیفتد. بنابراین ممکن است در طول پریودی یا اواخر آن نیاز به مقاربت برای افزایش شانس بارداری داشته باشید. در این سنین اگر بعد از سه ماه موفق به بارداری طبیعی نشدید باید از روش های القایی و مصنوعی استفاده کنید. 
 
برای خانم های بالای 40 سال احتمال درمان با استفاده از لقاح نیز کم می باشد. بهترین راه درمان استفاده از لقاح مصنوعی است. اگر خانم 42 ساله و دارای 5 تخمک بارور باشد، احتمال بارداری 20-10 % می باشد. برای خانم هایی که ذخیره تخمدان در آنها کم است و یا تخمک کمی تولید می کنند و یا بالای 43 سال سن دارند، اهدای تخمک بهترین روش بارداری است.
 
45 سال و بالاتر
در 45 سالگی احتمال بارداری 4-3 % و بسیار پایین می باشد. در این سن باردار شدن غیر ممکن نیست اما استفاده از روش های باروری یا لقاح مصنوعی برای حاملگی ضروری است. براساس نظر دکتر کاپرمن تخمک های باقی مانده از نظر کروموزمی غیرنرمال هستند بنابراین استفاده از لقاح مصنوعی توصیه می شود. احتمال موفقیت لقاح مصنوعی نیز 1-0 % می باشد. بنابراین بیشتر کلینیک ها توصیه می کنند خانم های بین 50-46 سال از تخمک های اهدایی خانم های جوان برای باردار شدن استفاده کنند.
 
براساس نظر دکتر بایر درصورتی که یک خانم سالم 45 ساله از تخمک های سالم یک خانم جوان 30-25 ساله استفاده کند بارداری موفقی خواهد داشت. حتی اگر این خانم یائسه شده باشد احتمال باردار شدن با این روش  65-60% می باشد.
 
سخن آخر
به طور کلی شما می توانید احتمال بارداری را با نزدیکی در دوره تخمک گذاری افزایش دهید. براساس نظر دکتر بایر تخمک گذاری معمولا 14 روز پیش از پریود بعدی اتفاق می افتد. بنابراین مثلا اگر دوره شما 34 روزه باشد، تخمک گذاری در روز بیستم اتفاق می افتد؛ اما در صورتی که دوره شما 26 روزه باشد تخمک گذاری در روز دوازدهم اتفاق می افتد. بنابراین سعی کنید برای افزایش شانس بارداری حتما 5 روز پیش از تخمک گذاری تا دو روز بعد از تخمک گذاری بصورت منظم نزدیکی کنید. همچنین باید بدناید بهترین زمان نزدیکی برای بارداری 36-24 ساعت بعد از شروع تخمک گذاری می باشد.  
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار