کد خبر: ۱۲۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
استعفای حتی (نزدیک به غرب به ویژه فرانسه و آمریکا) چندین روز پیش از صدور حکم نهایی دادگاه ویژه بین المللی برای ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق ارائه شد.

به گزارش جام نیوز به نقل از العالم، معمولا استعفای یک وزیر در لبنان به نوعی تعجب بر انگیز است؛ به ویژه اگر وزیر مستعفی عهده دار سمت مهمی همچون وزارت امور خارجه باشد. اما استعفای "ناصیف حتی" وزیر خارجه لبنان، حاوی شواهدی است که با طرح ها و سناریوهایی که ممکن است لبنان در روزهای آتی شاهد آن باشد، ارتباط دارد.

نخست درباره استعفای حتی باید گفت عملکرد وی به عنوان وزیر امور خارجه لبنان مبنی بر انعکاس دادن بندهای اساسی که قانونی بودن دولت را نشان می دهد از جمله حق لبنان در مقابله با اشغالگران و مقابله با طرح های تجاوزگرانه چشمگیر و قابل توجه نبود.

عملکرد حتی در این راستا و در سطح مردمی و رسمی به ویژه در قبال مساله دوروتی شیا سفیر آمریکا و اظهارات مداخله جویانه اش در مسائل لبنان قانع کننده نبود. وی حتی پس از حمله چند روز پیش "اسرائیل" و بمباران روستاها و مناطق جنوبی به شکل مطلوبی مواضع خود را نشان نداد اما استعفای وی سوالاتی درباره پیشینه اش و انتخاب این زمان خاص برای استعفا را ایجاد می کند.

اساس فعالیت های سیاسی وی بر پایه برقراری روابط با فرانسه و امریکاست و ظاهرا به دوستان فرانسوی خود بسیار وفادار است که می توان به ناخرسندی شدید وی از برخورد دولت حسان دیاب با سفر لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به بیروت و مخالفت با شرایطش برای ارائه کمک های اقتصادی به لبنان اشاره کرد.

استعفای وی در این مرحله هرگز به معنای اشتیاق وی به منافع لبنان، آنگونه که در بیانیه استعفایش بدان اشاره کرده (که بیشتر از اینکه واقعگرایانه باشد احساسی و عاطفی است) نیست؛ بنابراین هر شهروند لبنانی حق دارد دلیل استعفای وی را بداند.

آیا واقعا وی به دنبال جلب توجه افکار عمومی به بحران کشور است؟ آیا این بحران از سال 1992 وجود نداشت؟ آیا دولت شاهد ناکامی چندین بخش و نهاد خود نیست ؟ الان فقط حتی به این مشکلات توجه کرده است .

گفتنی است، استعفای حتی (نزدیک به غرب به ویژه فرانسه و آمریکا) چندین روز پیش از صدور حکم نهایی دادگاه ویژه بین المللی برای ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق ارائه شد.

این یک اتفاق معمولی نیست زیرا این حکم تبعاتی خواهد داشت چرا که شاید اشارات یا اتهاماتی مانند دست داشتن نیروهای مقاومت در ترور الحریری داشته باشد اما مساله مهم، اهداف این اتهامات واهی است که احتمالا می خواهد لبنان را با تلاش برخی گروه ها در تبلیغ اینکه دولت کنونی متعلق به حزب الله است، ملتهب کند.

این سناریو به دنبال حمله به دولت است تا لبنان در برابر گزینه های دشواری قرار گیرد؛ یا دولت حسان دیاب استعفا دهد و فشار برای بازگشت سعد الحریری به نخست وزیری و با وعده های حمایت امریکا، اروپا، عربستان و امارات آغاز شود یا کشور وارد خلأ سیاسی شود و زمام امور از دست خارج شده و نهادهای قانونی کشور مورد تهدید واقع شود.

استعفای ناصیف حتی، از نظر سیاسی و اداری مهم نیست بلکه اهمیت آن بدین جهت است که بیانگر تلاش برخی برای فلج کردن لبنان است به گونه ای که به آمریکا و دیگران اجازه دهد تا حزب الله را از دولت دور کرده و سیاست های مشخصی بر دولت آتی که مدیون دیکته های امریکا و سپرده های مالی عربستان در بانک های لبنانی است، اعمال کند صرف نظر از اسمی که به یدک خواهد کشید.

*حسین الموسوی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار