کد خبر: ۱۲۶۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
فیروزآباد از قطب‌های مهم دام‌پروری استان فارس و کشور محسوب می‌شود اما احداث شهرک بزرگ دام‌پروری در این شهرستان بیش از ۱۷ سال بلاتکلیف مانده است.

  سرویس شهرستان‌های خبرگزاری فارس؛ فیروزآباد| این شهرستان از قطب‌های مهم دام‌پروری استان فارس به شمار می‌رود و بیش از ۵۲۰ هزار رأس دام سبک و هفت هزار و ۲۰۰ رأس دام سنگین در این شهرستان پرورش داده می‌شود.

شهرک دامپروری و مجتمع دامی فیروزآباد با ظرفیت پرورش بیش از سه هزار و ۲۰۰ رأس گاو شیرده در این شهرستان احداث می‌شود، این تصمیمی است که از ۱۷ سال گذشته در حال اجرا است اما هنوز به‌ جایی نرسیده است.

نظیر این شهرک در کشور به‌ندرت یافت می‌شود و با بهره‌برداری از آن، علاوه بر تأمین گوشت، شیر و سایر فرآورده‌های دامی و لبنی، مشکل اشتغال در منطقه نیز برطرف می‌شود.

مدیریت جهاد کشاورزی فیروزآباد به‌واسطه اداره تعاون و روستایی این شهرستان از طریق شرکت شهرک‌های کشاورزی ، مراتب واگذاری دامپروری را دنبال می‌کند و این پروژه یکی از پروژه‌های این سازمان است، در حال حاضر شهرک و مجتمع دامی فیروزآباد نخستین شهرک دام‌پروری که در سال ۱۳۸۲ کلنگ زنی نموده اما تاکنون نتوانسته به سرانجام رسد.

گفتنی است، شهرک دامپر وی فیروزآباد نخستین شهرک و مجتمع دامی این شهرستان که می‌توان گفت بیشترین پیشرفت را در میان دیگر مجتمع‌های دامی در سطح استان فارس بوده که با چنین پیشرفتی با ظرفیت بیش از سه هزار رأس گاو به سرمایه‌گذار واگذارشده است.

تولید سالانه ۱۶ میلیون لیتر شیر در فیروزآباد

 رئیس اداره تعاون روستایی فیروزآباد در گفتگو با خبرنگار سرویس شهرستان‌های فارس در فیروزآباد، اظهار داشت: شهرک و مجتمع دامی فیروزآباد واقع در دوقلات یکی از طرح‌های شاخص دامداری شهرستان بوده که با هدف خروج دام از شهر فیروزآباد با واگذاری ۳۲ هکتار از اراضی ملی به معاونت امور دام جهاد کشاورزی در سال ۱۳۸۲ مراحل اولیه و کلنگ آن به زمین زده شد.

محمود نیکبخت نژاد  افزود: در سال ۹۰ از محل اعتبارات استانی و اعتبارات سفر پر خیروبرکت مقام معظم رهبری به استان فارس، زیرساخت‌های لازم از جمله آب آشامیدنی، برق‌رسانی و آسفالت معابر عمومی فراهم شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ به‌ منظور جذب سرمایه‌گذار و مدیریت متمرکز این طرح با همکاری جهاد کشاورزی و اداره تعاون روستایی شهرستان شرکت تعاونی فیروزدام دوقلات با ۷۱ سهامدار تشکیل و در حال حاضر به‌ طور متوسط با ۴۱ واحد گاوداری، با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد و تعداد ۳۰ واحد بالای ۲۰ درصد همراه بوده است.

نیکبخت نژاد اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود این مجتمع و شهرک دامی به‌صورت میانگین روزانه ۴۵ تن شیر خام تولید و زمینه اشتغال حداقل ۳۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم را ایجاد نماید.

وی بیان داشت: از مشکلات و موانع پیشرفت این شهرک دامی، اجرای طرح فاضلاب که از جمله طرح‌های بهداشتی و استانداردسازی این شهرک است که باید نگاه ویژه به آن شود.

نیکبخت نژاد بیان کرد: اعطای تسهیلات با نرخ مناسب بانکی، سهامداران را چشم به انتظار نگاه ویژه مسئولان شهرستان، استان و کشور کرده است.

رئیس اداره تعاون روستایی فیروزآباد تصریح کرد: بدون شک وجود صنایع تبدیلی در شهرستان یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی خواهد بود که این مهم علاوه بر رونق دامداری و اشتغال در شهرستان، باعث می‌شود دامداران انگیزه بیشتری برای فعالیت و تولید محصول شیر داشته باشند.

نیکبخت نژاد با بیان اینکه راه‌اندازی این شهرک و مجتمع دامی، یکی از مهم‌ترین نیازهای اصلی شهرستان فیروزآباد را مرتفع می‌کند، افزود: این مجتمع هم‌اکنون یک مرکز مشغول به کار بوده و به دلیل کمبود این کارخانه‌ها بخشی از شیر تولیدی در سطح شهرستان، به مرکز استان منتقل می‌شود.

شهرک دام‌پروری فیروزآباد درگیر و دار وعده‌ مسئولان

 شهرستان فیروزآباد به سبب دارا بودن از ویژگی‌های خاص جغرافیایی، به‌عنوان کانون ارزشمند دامپروری در سطح استان فارس به شمار می‌رود و با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین نیاز روزافزون جمعیت ایران به فرآورده‌ای لبنی و حفظ و حراست از زمین‌های زراعی، انتقال دامداری‌های داخل محدوده شهری به خارج از شهر و استقرار دامداری‌های پراکنده در محل مناسب، با امکانات زیربنایی و در اختیار گذاشتن امکانات به سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان، این شهرستان اقدام به ایجاد شهرک دامپروری کرده است.

اما یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های دامپروری کشور در فیروزآباد با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد از سال ۱۳۸۲ همچنان بلاتکلیف است و مسئولان همچنان برای افتتاح آن وعده می‌دهند.

شهرک دامی فیروزآباد با ۷۱ واحد مجزا در زمینی به مساحت ۳۲۰ هزار مترمربع در جنوب شرقی شهرستان فیروزآباد در اراضی منابع ملی، موسوم به کوه روشنو واقع و احداث‌ شده است.

چالش جدی صنعت دامپروری در فیروزآباد فارس

صنعت دامپروری از آن دست صنایعی است که در صورت حمایت مسئولان می‌تواند ارزش‌افزوده زیادی را برای صاحبان آن به همراه داشته باشد، علاوه بر این، صنعت دامپروری زمینه اشتغال بسیاری از جوانان و افراد جویای کار را فراهم می‌کند و پیشرفت این صنعت، میزان اشتغالزایی را نیز افزایش خواهد داد.

کسانی که به این حوزه وارد شده‌ و با چنین اهدافی پا به میدان کارآفرینی و اشتغال‌زایی گذاشته‌اند به‌خوبی می‌دانند که حمایت از صنعت، نخستین گام موفقیت آن است.

بی‌تردید افرادی که با ورود به این صنعت و تحمل مصائب و مشکلات آن می‌خواهند اقتصاد استان را به بالندگی برسانند، بیش از هر چیز به حمایت مسئولان نیازمندند.

 به گزارش فارس نکته‌ای که حائز اهمیت است دو مشکل اساسی در این شهرک موجب شده که سرمایه‌گذاران و سهامداران نتوانند این پروژه دامی عظیم را به سرانجام برسانند.

ابتدا عدم پرداخت تسهیلات بانکی به سهامداران که می‌تواند با در نظر گرفتن تسهیلات بانکی موجب تسریع در به سرانجام رساندن این پروژه گردد و دیگر اجرای فاضلاب که استانداردسازی این پروژه را به‌منظور اجرای پروتکل بهداشتی که سلامت محصولات تولیدی و محیط این شهرک را تضمین می‌کند به دنبال دارد.

شرایط تحقق جهش تولید در اقتصاد چیست؟

بسیاری از مسئولان و کارشناسان نام‌گذاری سال ۹۹ با عنوان جهش تولید را راهکاری اساسی برای برون‌رفت از گرفتاری‌های اقتصادی عنوان می‌کنند و شرط تحقق آن را فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌دانند.

ازاین‌رو رونق تولید که با مفهوم حمایت از این بخش برای به گردش درآمدن چرخ‌هایش تعریف شد، اما جهش تولید که شعار امسال است بامعنایی  به نسبت متفاوت به حداکثر شدن تولید با ایجاد نوآوری و وسعت بخشیدن به دامنه این بخش اشاره دارد به‌ طوری‌که در نهایت مردم بتوانند افزایش تولید را در زندگی خودشان‌ لمس کنند و زندگی و معاش آن‌ها بهتر شود.

حال آنچه برای چنین رویکردی بااهمیت است توجه به‌پیش شرط‌هایی است که موجب جهش تولید خواهد شد که لازم است زمینه اجرای آن از سوی دولت‌مردان فراهم شود.

بر این اساس، گفته می‌شود رفع واقعی موانع تولید، بهبود محیط کسب‌وکار، مبارزه با فساد، امنیت سرمایه‌گذاری، اجرا و نظارت دقیق بر قوانین حوزه تولید و تجارت، ایجاد فضای رقابتی و غیر رانتی، اصلاح سیاست‌های بانکی، ثبات در قوانین، حمایت از تولید صادرات محور و گسترش بازارهای هدف ازجمله پیش‌شرط‌های تحقق این شعار است که اگر اجرایی شود می‌تواند موتور محرکه اقتصاد مقاومتی باشد.

چنان چه قرار باشد اقتصاد مقاومتی به‌طور کامل شکل بگیرد و ما در موضوعات اقتصادی خودکفا شویم مهم‌ترین محور آن جهش تولید خواهد بود. ضمن آنکه عملی شدن شعار سال می‌تواند بهترین فرصت برای رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری باشد. با این اوصاف باید موانع سر راه تولید برداشته شود تا شاهد رونق و رشد اقتصادی در جامعه باشیم.

جهش تولید به تأمین و تجهیز زیرساخت‌ها نیاز دارد

از جهش در تولید به معنای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود، تعبیر می‌شود. اصلاح ساختار تولید ملی، به حداقل رساندن فرآیند صدور مجوزها، توسعه دولت الکترونیک، توسعه کانون‌های تولیدی خرد، اشباع بازار داخل و توسعه صادرات کالای ایرانی، تکمیل زنجیره تولید با بهره‌مندی از توانایی نخبگان، گسترش صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و تکیه‌بر مزیت‌های بومی تولید از محورهایی است که باید در راستای جهش تولید مورد توجه دولت قرار گیرد.

واقعیت آن است یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بحث‌های توسعه کشور و پیشرفت جامعه در گرو رونق و جهش تولید است و نخستین اقدام پیش‌زمینه‌ای برای دستیابی به این مهم، تسهیلگری و حمایت از تولیدکنندگان است بنابراین نیازمند اقداماتی برای حل مشکلات این بخش هستیم تا تولید، جهشی در مقیاس خود داشته باشد و به‌تبع آن نیروی کار نیز مشغول به کار شود، همچنین بتواند مشکل تنگناهای بازار را حل کند.

انتهای پیام/ س

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار